Luffarn 8 Postad 24 Maj , 2014 När jag sjösatte ville inte autopiloten gå först, men när jag åkte den lilla biten in till hamnplatsen så funkade den som vanligt. Nu när det gått två veckor igen så vill den inte alls. Jag har testat att göra master reset, o displayen ser ut att funka som vanligt. Kan motorn i styrkolven vara slut? Piloten är ung 8, 10 år. Tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 24 Maj , 2014 Har du kollat dina kontaktdon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 25 Maj , 2014 Har du kollat dina kontaktdon? Nä det har varit påmastning i två dar så det har inte hunnits. Har en föraning om att det är nåt med motorn i styrkolven. Om det är så, kan man köpa en ny styrkolv från typ England? Köper man den i Sverige kanske den är 200 kr billigare än en komplett pilot... Blir fortsättning av riggandet idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 Maj , 2014 Hittade en detaljerad MANUAL med reservdelslista, men är det rätt modell?Finns litet testprocedurer beskrivna.Förnämligt nog är kretskorts-komponenter specificerade även om de inte säljs som reservdelar. Går med andra ord att laga kretskorten om man hittar standardkomponenter på annat håll. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 25 Maj , 2014 Tack för den! Knappenheten ser ut att funka som den ska. När kolven ska styra åt ena eller andra hållet så antar jag att man borde kunna mäta att man har 12 volt i uttaget till motorn. Har jag en j-a tur har nån kabel släppt, men det är rejält gjort från början.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 25 Maj , 2014 Hej ! Min ST 2000 lade av då och då. Jag skruvade isär den och smörjde in de rörliga delarna med fett, sprutade lite 5:56 på några ställen. Nu funkar det igen. Verkar som friktionen var så stor att motorn på något sätt slog av. TJO Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 25 Maj , 2014 Jag var där o mixtrade en stund nu fast vädret tvärt slog om från ca sol o30 grader till nordan, duggregn o 12 snålgrader. Försökte mäta i det lilla uttaget där man pluggar i styrkolvskontakten, fick fram några korta blink... Tog lös kontakten från skrovet o kollade så kablarna satt fast på insidan, o mätte även där, där verkade det vara mer ström?! Kollade även uttagsstiften såg inte ut att vara ärgat alls där o jag hade "motionerat" kontakten in å ut flera ggr, men i avsaknad av 5-56 i båten tog jag en spinkig torxmejsel som brotch o putsade in i hålen. O sen gick pilot väldigt fint! Tom rappare än vad jag minns att den gjorde i fjol. Snacka om att jag blev glad, hoppas nu det bara var beläggningar som gjorde det o inte nåt annatr som tillfälligt försvann idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 25 Maj , 2014 (redigerade) Vad sa jag ??? ;-) Men, sluta med att använda 5-56 på elutrustning!! CRC's Electronic Cleaner och syrafri vaselin är rätt grejer. Redigerad 25 Maj , 2014 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 25 Maj , 2014 Det är evigt skällande på 5-56. Tom som denna gång när jag inte använde varken 5-56 eller annan spray. Jag är musiker och studiogubbe, och nämner man 5-56 på ljud eller studioforum blir många helt galna och skriver långa berättelser om hur 5-56 helt säkert kommer att helt förstöra all elektronik. Har jag tillgång till dyrare elektronikspray använder jag den, men alla tusentals ggr jag använt WD-40 eller 5-56 har aldrig en enda gång gett senare problem. Och jag har sprayat med de här sprayerna i snart 50 år. Det finns bra spray på Kjell o CO. Och en marinvariant av 5-56 som heter typ 6-66? Här ser man min ST4000 in action Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 25 Maj , 2014 5-56 är inte syrafri. 5-56 är en rostlösare, intet annat! Köp Elektronik Cleaner på Biltema då. Den kostar 49,90 för en stor sprayburk, eller Kjells varianter av riktig kontaktrengjöring med o utan olja. Mitt gnällande är många års erfarenhet som el-ingeniör. Mitt råd är gratis här, men fritt att neka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 25 Maj , 2014 Jag har jobbat som elektriker till o från hela livet. Och på alla år har 5-56 aldrig en enda gång ställt till problem. Enligt 5-56 själva är 5-56 en universalolja som bla förbygger elektriska problem. De tom rekomenderar att spraya rikligt in i fördelaren o andra tänddelar. Så att påstå att 5-56 enbart är en rostlösare stämmer inte alls. http://www.crcind.com/wwwcrc/tds/TCA8%205-56.PDF Det står att 5-56 hjälper även mot gnällande. Fast kanske inte på båtforum? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 26 Maj , 2014 Det står att 5-56 hjälper även mot gnällande. Fast kanske inte på båtforum? Ta dig en sprut, du måsste vara rostig............... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 26 Maj , 2014 För mig är det helt oviktigt att bevisa att jag skulle ha rätt, jag kanske har fel. Men totalfel kan jag inte ha eftersom jag använt 5-56 på elektronik under så många år och aldrig fått några problem. Och när saken dryftats på tex studioforum.se har vad jag kommer ihåg inte nån berättat några konkreta exempel på nåt negativt som hänt vid användning av 5-56 på elektronik. Men de flesta är eniga om att de är väldigt dåligt. Utan att berätta vad det dåliga består i. Eller jo, man har sagt att speciellt dragpottar (volymkontroller) på mixerbord blir förstörda av 5-56. Men de få ggr jag har nödgats spraya volymreglarnas banor så har det inte blivit senare problem då heller. Så jag vill gärna höra exempel på sånt som gått snett pga 5-56. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Maj , 2014 För mig är det helt oviktigt att bevisa att jag skulle ha rätt, jag kanske har fel. Men totalfel kan jag inte ha eftersom jag använt 5-56 på elektronik under så många år och aldrig fått några problem. Och när saken dryftats på tex studioforum.se har vad jag kommer ihåg inte nån berättat några konkreta exempel på nåt negativt som hänt vid användning av 5-56 på elektronik. Men de flesta är eniga om att de är väldigt dåligt. Utan att berätta vad det dåliga består i. Eller jo, man har sagt att speciellt dragpottar (volymkontroller) på mixerbord blir förstörda av 5-56. Men de få ggr jag har nödgats spraya volymreglarnas banor så har det inte blivit senare problem då heller. Så jag vill gärna höra exempel på sånt som gått snett pga 5-56. Styrkortet för tusen spänn i min Autohelm 800 pajade av extrem glappkontakt i strömförsörjningen. Kontakten är av god kvalitet, förgyllda bleck och O-ringstätat lock mm. Efter det började jag spreja just 5-56 i den varje vår och höst. Har funkat klart bättre i alla år sen dess. (Litet märkligt att guld behöver sprejas kan jag tycka, kan väl inte oxidera. Kanske är det saltkristaller?) Så "tyvärr" blev inte heller detta nåt negativt exempel. Haha, finns tydligen många användningsområden enligt denna gamla Rally-låt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Maj , 2014 Visst kan man spruta kontakter mm med 5-56. Det hjälper oftast bra men på sikt är det obra. Tittar man "under locket" grejer som sprutats med 5-56 så brukar det ligga kladd ofta med damm och div smådjur i. För att återställa ordning måste man tvätta bort kladdet. Använd en kontaktspray till kontakter och elektronik istället. Bäst blir om man först sprejar en "contact cleaner" som löser oxider mm och sen avslutar med kontaktsprej. Pottar i gamla radioapparater, förstärkare mm brukar ge upphov till knaster när man vrider på dem. 5-56 är en enkel fix, och ännu bättre, efter ett år kommer kunden tillbaka för en ny behandling eller bättre, ett byte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 27 Maj , 2014 Man kan ju även göra som jag gjorde denna gång, bara skrapa bort oxiden, ingen spray alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Maj , 2014 Man kan ju även göra som jag gjorde denna gång, bara skrapa bort oxiden, ingen spray alls. Absolut men är det moderna, lite bättre kontakter så är stiften belagda med någon ädelmetall och det lagret är extremt tunt så man riskera att skada beläggningen. Inte som förr när filen var ens bästa vän! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser