Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Player311

Solcellsventilator

Rekommendera Poster

Härligt väder i hamnen idag! Inne i båten är det torrt och fint mycket tack vare Biltemas solcellsventilator som nu påbörjar sin tredje säsong utan problem. Till det priset tycker jag att den är ett av de bästa köpen hitills. Jag vet att Biltemas produkter sätter känslorna i svallning hos många , men vissa produkter är ganska bra i förhållande till prisnivån!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är skönt att höra att även billigare saker håller så att man slipper gynna alla dyra marinföretag. Men vistt designmässigt så är ju inte biltemas solcellsventilator och andra produkter så speciellt tillfredsställande men vem fan bryr sig. Jag är så trött på att betala överpris på allting :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Har funderat på en solcellsventilator en tid. Vissa sprutar in luft och andra sprutar ut luft. Vissa går att stänga av andra inte. Vissa har back-up batteri andra inte. Vad är bäst? Tips på placering i en kabinbåt? I förpiken eller i salongen? Eller är det viktigare att ventilen inte sitter där man springer på den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De tål faktiskt att ,man går på dom (även Biltemas) men en lite mer skyddad placering är ju bättre! Jag har monterat min i plexiglaset på luckan som sitter vid toaletten. Den suger ut luften! Saknar den avstängning kan man enkelt klippa till en tunn gummimatta som passar på cellytan så stannar den omedelbart. Annars fungerar de även i normalt dagsljus. De behöver inte direkt sol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst klarar du det där med solarna bra nu. Men åter till frågan: -Till- eller från- luft -VAR? -Kanske en in på ena sidan och en ut på andra sidan? -Vad händer när man har presenning på? Jag är nog mest fundersam hur man hanterar vinterns mögelrisker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får nog inte så mycket ljus under presseningen så vida det inte är en ljus pressening av typ monarflex eller liknande. Jag har en blå pressening på mitt båtskjul och den fungerar faktiskt ändå. Visserligen ger den knappast full effekt men man känner tydligt att den hjälper till med cirkulationen i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det Biltemas solcellsventilator du har monterad på luckan i fören, som man ser på bilden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga. Fungerar även denna ventilator som luftare utan att fläkten går? D.v.s, är det som en vanligt ventil öppet för ventilation? /Hans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en bättre länk [LINK]www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87475[/LINK]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Hej jag är också jätte intresserad, men av att dra ut luft. Drar in kanske betyder under ifrån vad tror ni? Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jeg tenkte å montere en liten vifte i hekken på båten.
Og legge en slange til den som suger fra under benkene hvor septiktank, dieseltank mm. ligger og lukter.13.gif\

Da går jo den dårlige lukten også ut samtidig med frisk luft inn 21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tyvärr har jag inte samma goda erfarenhet av biltemas solcellsventilator

Den höll inte en säsong engång,Detta var på min förra båt,har nu köpt en från Nicro hoppas den funkar bättre,fick en del vatten över biltemas det fixade den ej. Intressant det här med att den suger in luft , hoppas den nya drar ut luften det är ju det man önskar ,, eller??

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte färska på den här tråden lite...

Funderar på att sätta in en solcellsventilator i båten å skulle vilja ha fler synpunkter på hur det funkar!!

Å finns det även dom som suger ut luft?? En sån känns ju bättre om det är odörer som man vill bli av med..

Hejsvejs...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm visst hade det varit önskvärt med en fläkt som blåser luften ur båten.

Jag fick en annan idé. Vad tror ni om att arrangera något med en 120mm chassi fläkt till en dator?

Den går förvisso inte på solenergi, men man kan installera den  i stuvutrymmen eller var man vill, den är lätt attt fästa upp, låg vikt och den drar bara 280mA.

Bilden visar en från Claes Ohlsson.

Synpunkter?

post-22621-1394234879,7492_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade datafläktar lite varstans i hela båten när jag köpte den. Fullständigt värdelöst i min mening. I allafall med den amatörmässiga installation som var utförd i min båt(Drog ur batteriet). Jag har rivit ut alltihop och har nu en med solcell i förpiken och en i akterruffen. Funkar kanonbra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har haft en biltema-solcellsventil i en säsong nu och är nöjd med allt förutom att den låter lite. störande på morgonen när solen hinner gå upp innan jag gör det. låter ungefär som att det ligger ett fartyg bakom några öar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...