Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
marinlarban

Manual till Johnson 20 Hk

Rekommendera Poster

Vet någon var jag kan få tag i en manual till min 40 år gamla Johnson 20 Hk ?

Eller vet ni någon som är kunnig med dessa gamla utombordare?

Backslaget är väldigt trögt.

Går nästan ej att rubba.

Hjälp !!

post-103349-0-79090600-1400842566_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla om det finns någon fettnippel vid växelarmen is så fall smörj, annars:

Börja med att lossa växelhuset. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0091810&path=BRP~A0000022~M0008032~M0008057~M0008058~C0091810&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

20 hk verkar inte ha funnits 1973-1974 ovan är -72.

Om det är denna, så lossa växelhuset genom att ta bort skruvarna (5) Lossa sedan en av de två skruvarna till växellänkarmen (6) i glipan när växelhuset dragits ned en bit. Ev. kan det annars sitta en skarv innanför ett galler/sil på sidan av riggen.  

En vanlig användarmanual hjälper dig inte.

Nu går det att kolla om det kärvar uppe vid motorn eller inne i växelhuset.

Om det blir OK, så passa på att byta impeller. Vid ihopsättning smörj skruvar och splinse med marinfett, men ta inget fett på toppen av drivaxeln. Finns massor av filmer på youtube, kanske även för din motor. 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att du menar att backen är trög att få i när motorn är igång. Du ska nämligen inte ge dig i kast med att försöka tvinga i backen så till vida du inte har snurr på snurran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Modellbeteckn. är 20BF78C  skall väl vara från 78, fast jag hittar inget på det.

Har fått loss reglaget, å smörjt på alla upptänkliga ställen, så nu väntar jag någon dag och ser om det går lättare. Med lite kraft från ett förlängningsrör klarar jag att växla.

Tack för alla råd så länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...