Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
seglarfreaken

Svårt att backa vid förtöjning

Rekommendera Poster

Hej!

Jag efterlyser någon instruktionsfilm som visar hur man backar in med en motorbåt mellan y-bommar!

 

Jag har en ny granne på samma brygga som är nybliven båtägare och har stora problem med att backa in sin båt  mellan Y-bommarna. Båten är en liten sportbåt  med drev och däcket är lite svårt att gå på, så jag förstår att de vill backa in med båten. De är helt aningslösa och förstår inte varför båten inte går åt det hållet som de vill. Det  har även hänt  att de berättat att de tror att det är något fel på styrningen.

Men det positiva är att vi har bra kontakt med varandra och att de är ödmjuka.

 

Nu är ju jag en renodlad  seglare och har  ingen erfarenhet att backa med motorbåtar förutom med gummibåtar, men även det har jag ju märkt är en konst. När jag gör det backar jag på känsla och pendlar med blicken ofta föröver och akteröver för att hela tiden se vart gummibåten är på väg och dess nuvarande position..

När den inte alls går dit jag vill så brukar jag köra lite framåt en bit för att styra upp för att därefter  fortsätta att backa. Jag upplever mig mycket som en teoretiker i ämnet, men försöker ändå berätta och lära ut att de behöver ha koll på varifrån vinden kommer, vart den vill "styra" båten och planera manövern därefter. Även propellerns rotationsriktning påverkar vet jag, men inte åt vilket håll den gör  det.

 

Detta har jag även pratat om med en annan motorbåtsgranne vid bryggan som också lätt får problem när han backar in sin fina och stora motorbåt. Trots att han har dubbla motorer och bogpropellrar både fram och bak får han det svårt ibland när han ska backa in mellan sina Y-bommar. Även han är en nybliven motorbåtsägare med liten erfarenhet. Jag kan mycket väl förstå att hans stora motorbåt lätt kan gå åt ett annat håll än vad han hade tänkt sig när han backar i och med stor tyngd bak, liten tyngd fram, liten våt yta i vattnet och mycket vindfång i både skrov och överbyggnad.

 

Visst  borde det finnas några bra instruktionsfilmer/länkar på nätet där man lär ut hur man backar in sin motorbåt  på ett  bra sätt?

 

Förmodligen finns det motorbåtskurser att gå på inom bildningsförbunden/företagen men jag tror inte att mina båtgrannar är intresserade. Gå en kurs måste man själv vilja göra eller eventuellt efter påtryckning från sina nära och kära. Nu har ju den här förtöjningstrenden, att backa in, även kommit till Sverige och det är nog inte så konstigt egentligen eftersom de flesta moderna motorbåtar och segelbåtar idag är betydligt lättare att gå ombord på/kliva av från just aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jonas Ekblad har skrivit en bra bok i ämnet, tror den heter "Motorbåtsmanövrering".

Redigerad av ossy
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Övning ger färdighet. Personligen tycker jag att det är en baggis att backa in med dubbla motorer och hon svänger på en femöring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övning ger färdighet. Personligen tycker jag att det är en baggis att backa in med dubbla motorer och hon svänger på en femöring.

Jo - fast nu gällde det ju nyburgare med en motor och drev...

Tipset borde väl vara att ta det lugnt, och ha god tid på sig så man hinner göra om och göra rätt när det håller på att gå åt pipan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket är vunnet med att "tjyvtitta" på segelbåtarnas windexar. Har man gjort det några ggr vid tilläggning vet man ganska snart hur båten beter sig med vinden in från tex babord. Felet alla motorbåtsfolk gör är att de inte fattar hur mycket vinden påverkar även båtar utan mast o segel. Den högsjösnipa jag hade föll av från vinden när kapellet bak var nerfällt, och med kapellet uppe var den anings lovgirig. Men den betedde sig ju alltid likadant om vinden låg på från tex babord. När man ska backa in med vinden från babord får man helt enkelt sikta lite för långt åt babord och inte mitt emellan bommarna.

Återigen, det svåra för motorbåtsfolk är att förstå att en båt inte är en bil som ska parkeras. Ju långsammare man kör ju mer är det vinden som bestämmer var den hamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför är det alltid stilla lugnt i alla instruktionsvideor? 5-10 m/s sidvind skulle ha suttit fint. Då får man ett bättre perspektiv på hur svår det är.

 

Gör en, sälj den och bli rik! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan kika på hur många instruktionsfilmer som helst, alla båtar beter sig olika även skillnad på om du har en 3 bladig eller 4 bladig propp. Det enda som gäller är att öva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva,.

 

  1. Börja med att öva mot en boj (eller en av dig förankrad fender) så blir skadorna inte så stora om det blir fel. Du kan prova olika vindriktningar enkelt.
     
  2. När du tycker du har koll så är det dags att gå mot en brygga utan båtar eller Y-bommar.
     
  3. Sedan y-bommar och sist en brygga med dyra båtar omkring.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa också att backa i olika hastigheter. Jag har alltid använt metoden att styra med en liten framåtpuff med rodret i lämpligt läge medan båten rör sig bakåt. Men - när jag skulle ta upp båten i höstas och låg i kö vid kranen märkte jag att om jag backade långsamt kunde jag styra hur bra som helst, nästan som att backa med bilen. Förmodligen stör inte propellern så mycket när den snurrar långsamt. Visst, det får inte blåsa när man backar långsamt för då går nog båten mest sidledes, men vid vindstilla kommer jag inte att ha några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att backa in en båt med platt akter och enkeldrev är riktigt svårt. Fått själv erfara skammen av att misslyckas ett antal gånger med att backa in en Bayliner 245. (vi ville gärna gå iland till bryggan från aktern). Har numera en 35 fots Bayliner med dubbla drev och det är mycket enklare att backa in denna koloss än den lilla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror att tricket är att inte fokusera på hur båten är vinklad i förhållande till önskad färdriktning, utan bara fokusera på hur den rör sig. Man ska ha bilden i huvudet att drevet släpar båten efter sig. Behöver man räta upp båtens läge under backningen, ex för att det trångt, så görs det bäst genom att man lägger om ratten och ger en kort framåtpuff istället. Och då är det bra att först "ta höjd" upp mot vinden innan man puff-vrider båten.

 

Det är iaf min erfarenhet.

Redigerad av monark-670

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket är vunnet med att "tjyvtitta" på segelbåtarnas windexar. Har man gjort det några ggr vid tilläggning vet man ganska snart hur båten beter sig med vinden in från tex babord. Felet alla motorbåtsfolk gör är att de inte fattar hur mycket vinden påverkar även båtar utan mast o segel. Den högsjösnipa jag hade föll av från vinden när kapellet bak var nerfällt, och med kapellet uppe var den anings lovgirig. Men den betedde sig ju alltid likadant om vinden låg på från tex babord. När man ska backa in med vinden från babord får man helt enkelt sikta lite för långt åt babord och inte mitt emellan bommarna.

Återigen, det svåra för motorbåtsfolk är att förstå att en båt inte är en bil som ska parkeras. Ju långsammare man kör ju mer är det vinden som bestämmer var den hamnar.

Bra inlägg!!! Jag har motorbåt. Jag känner igen mig själv lite grand. jag försöker alltid kolla på windexarna. Och även hålla koll på min egen flagga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, kul och glädjande att Du tar ansvar för Dina bryggkamrater

 

Jag är själv nybörjare - hyggligt höga fribord, drev och platt akter. MEN, jag vill såklart backa in eftersom jag har små barn, ett stort akterdäck och en utmärkt badbrygga.

 

Visst är det svårt, men övning ger färdighet. Jag gav mig faen på att lära mig det, så när jag lägger till och inte glider perfekt in direkt, så går jag ut på en stor runda (typ 100m), kommer in igen och låtsas som om det är första gången för dagen.

De första gångerna fick jag gå ut upp till 4-5 gånger i samma förtöjning innan det perfekta glidet inteäffade, numera så händer det att jag får ta om en gång, någon gång.

 

Jag kommer in (sakta) mellan två bryggor. Glider ganska nära tilläggningsbryggan i bryggans längdriktning. När jag närmar mig min båtplats vrider jag upp ut från bryggan upp mot den andra. Slår av drivet och "sladdar" därmed upp tills jag ligger rakt utanför min plats, aktern emot, vinkelrätt emot bryggan. Ger därefter båten sakta bakåt och manövrerar med mycket små rattrörelser henne på plats. Precis innan jag slår i bryggan ger jag en liten puff franåt för att stoppa upp farten - simsalabim - på plats!

 

Ödmjukhet inför uppgiften gäller. Jag ger blanka fan i om halva hamnen undrar varför jag går ut och in när jag kunde räddat upp situationen med lite båtshakar o.l. - jag vill lära mig att mästra manövreringen. Alla är vi barn i början, inget att skämmas för.

Obs - ett par gastar och puttifrånkuddar kan vara bra de första 10 gångerna...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en baktung drevbåt utan nämnvärt med båt i vattnet föröver kan man glömma att backa in mellan y-bommar om det blåser. De beter sig som kundvagnar...

 

Lösningen heter bogpropeller.

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan kika på hur många instruktionsfilmer som helst, alla båtar beter sig olika även skillnad på om du har en 3 bladig eller 4 bladig propp. Det enda som gäller är att öva.

Det är en självklarhet att övning och erfarenhet gör alla manövrer så mycket enklare.  Men det kan ju även underlätta de rent teoretiska kunskaperna om vad det är som får en båt att röra sig på ett visst sätt. Propellerns rotationsriktning, drev/roder, avdrift för vind eller ström, den egna båtens egenskaper etc. Som du säger är alla båtar olika, men det finns ju ändå vissa rent fysiska lagar som gäller för kroppar i rörelse.....och för båtar ser inte dessa lagar ut som de för bilar, cyklar, mopeder eller flygplan.......

 

Att läsa på instruktioner, se på filmer etc. kan ju faktiskt ge dig kunskaper som tillsammans med övning gör dig till en expert .........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...