Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Martin-Winga29

Hur gammal är er bälg, 110 S Drev?

Rekommendera Poster

Ja hur gammla är era bälgar? Byter ni slaviskt efter sju år som försäkringsbolagen vill?

 

Morsans sambo bytte efter femton år. Då skar han isär den för skojs skull och han sa att det inte fanns minsta tendens till ålderstecken. Såg helfräsh ut.

 

Vår är stämplad -03.

 

Med vänlig hälsning, Martin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min är 14år. Är lite smutsig på ytan. Torkat av den med vatten så gott det går.

Det är nog riktigt bra kvalitet på gummit. Då den sitter i motorrum. Så bör den tåla oljor m.m

Men, känns som det börjar bli dax för byte. Kanske främst för inre fridens skull.

Pajar den, kommer det in mycket vatten på en gång. Blir ju ett hål i storlek som ett dasslock..

Men, jag är inte särskilt orolig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror min är original, det borde betyda 34 år i så fall. Börjar nog bli dax att byta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min är nog typ 31 år, inga tankar på att byta alls! Är övertygad om att den håller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingrn aning om ålder på min. Tänker köra tills det börjar läcka. Det lär ju inte bli ett "dasslockshål" på en gång utan det troliga är att det börjar sipra vatten genom någon spricka, och då finns silvertejp till det är dags att ta upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte bälg i min förra båt efter att en kille på marinfirman påpekat att klämringen var helt förfärligt rostig.

 

Bälgen visade sig vara från 1985, inga sprickor eller ens tendens till att vara sliten, det var bara klämringen som behövde bytas eftersom den var i järn och rostat sönder med åren. Jag kommer inte att lägga tid på att byta bälg någon mer gång..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte, det går inte att se...

Min gissning är att den är 20 år gammal. Det verkar som att motorn renoverades 1994.

Gummit är mjukt och slätt som en barstjärt så den får sitta kvar ett tag.

 

Dessvärre har vi rost på klämringen, men det går ju att åtgärda.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte bälg för 2 år sedan mest för att klämringen var så rostig. Den gamla bälgen var 12 år gammal och helt felfri. Kändes lite onödigt att göra bytet men eftersom jag var där och rotade så blev det ett byte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som haft en bälg eller känner till någon som haft en bälg som har varit dålig och börjat läcka?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huru många har hört talas om att en båt gått ner pga. dålig bälg?

Jag har aldrig hört om något sådant haveri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är ju vår bälg på 11 år rena ungdomen då!

Får nog plocka ner om ett par år iaf för att åtgärda klämningen.

 

Men perfekt, då behöver jag inte byta i år iaf.

 

Tack för alla bra svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar upp denna tråd igen. Min fråga är vad som händer när bälgen blir dålig?

 

Det finns inlägg här som talar om en plötslig  fontän genom hålet och andra som "tror" att det börjar sippra lite genom en spricka. Det verkar vara mest spekulationer eller.....?

Finns det någon här som har erfarenhet av eller hör talas om någon som haft problem med läckande bälg?

 

I övrigt har jag, som dom flesta andra här hört att när bälgen väl byts är dom helt fräscha och antagligen skulle hållit många år till. Men jag har inte hört något om bälghaveri.

Min bälg är inte bytt på länge och ser helt fräsch ut, helt tät och inga synliga sprickor på ovansidan i alla fall.

 

Om bälgen ger upp långsamt genom att det börjar bildas sprickor borde man ju kunna ta det ganska lungt och hålla koll på ev. små sprickor/läckage. Blir det däremot ett plötsligt "POFF" och en fontän när bälgen spricker borde man naturligtvis göra som Volvo Penta säger.

 

Därför är det intressant att höra om era erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte bälg efter 12 år på ett 110S-drev. Det var på för länge sedan och med den tidens gummikvalitet. Hur kvaliteten är nu vet jag därför inte, men jag såg inga som helst fel på den gamla på utsidan. För att kolla den mer, klippte jag upp den på flera ställen med en plåtsax. Hittade inga som helst försvagningar eller sprickor inuti heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Mercruiser, inte Penta, men mina bälgar av okänd ålder var spruckna med ett litet hål i bälgen till växelwiren där det sipprade in vatten. Då bytte jag. Silvertejp är nog helt utsiktslöst! Jag tror, utan att veta, att om gummit känns mjukt och inte har några synliga sprickor någonstans, (sträck på det så gott det går för att se), så är det inget problem. Gummi som ser bra ut och känns mjukt lär inte brista plötsligt utan någon yttre åverkan. Sedan kan man byta ändå för sinnesfridens skull om man tycker att kostnaden är låg. Dessutom kommer man ju åt att inspektera och eventuellt hitta andra problem som behöver åtgärdas när man gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ser att jag skrev 31 år för ett år sedan. Det är nog snarare 37 år.

Redigerad av gusvo085

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vattnet sipprar in genom en spricka är det hål igenom gummit. Då borde det många år innan synts sprickor och en träpinne eller skruvmejsel kunnat tryckas igenom. Gör tryckprovet och sov gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...