cocos 1 Postad 22 Maj , 2014 Hejsan ! Ska köpa min första båt , men är lite orolig om jag ska köpa den eller inte så bäst jag hör med proffsen först. Båten är av okänt märke, den är kina importerad , han vet inte om det finns CE märkning. Motorn är en Selva 50hk 2 takt. Vad är isåfall ett rimligt pris ? Kommer den bli svårsåld när jag ska sälja den ? http://www.blocket.se/stockholm/Bowrider_495__02_53636199.htm?ca=7&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe77 38 Postad 22 Maj , 2014 Hör inte med oss, först tycker jag du ska ringa ditt försäkringsbolag, är de villiga att försäkra? Sen fundera om det är rätt båt till vad du ska använda den till, det har vi svårt att svara på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cocos 1 Postad 22 Maj , 2014 Okej får ringa försäkringsbolaget i morgon , ja för mig är den helt perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybbe79 7 Postad 22 Maj , 2014 Har du provkört båten? Med tanke på att det är ett okänt märke så är det nog ingen som kan svara på hur sjöegenskaperna är m.m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 23 Maj , 2014 Det ser inte ut som ägaren varit supernoga med båten - när en vit båt ser trött ur redan på bilderna så är den oftast ännu tröttare i verkligheten - det behöver inte betyda nedsatt funktion, bara mer rubbing och vax för din del om du har dessa krav. Båten kommer att bli ett stort badkar fyllt med vatten utan något kapell så se till att dessa dubbla länspumpar har minst ett schysst batteri. Alla textilier kommer att slitas snabbare än en kapellad båt, bara så du är medveten om detta. Du måste självfallet passa på att ta en ordentlig provkörning om den ligger i sjön. Stort plus att motorn har både trim och tilt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 23 Maj , 2014 Insåg att det var lite väl sågande det där. Jag gillar faktiskt utseendet av en större båt i liten tappning - jag tror att just detta kan vara dess USP i säljsammanhang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 24 Maj , 2014 Bjarven dina kommentarer är inte för sågade med tanke på hur båten ser ut på bilderna så kan man ju fundera på hur motorn är skött. Har den överhuvudtaget fått någon service? Selva snurran är bra men kolla upp allt lite mer och till det priset med den missskötta båten bör även en båtvagn medfölja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 24 Maj , 2014 Det finns definitivt en del varningssignaler här. Båtens yttre skick verkar inte vara det bästa. Man frågar sig också hur en person som fotar sin båt för att sälja den låter tampar ligga i härvor, inte tar bort smuts på säten och durk, förtöjer den så taffligt och utan avfendring mot Y-bommarna uppfattar detta med skötsel och underhåll. Uppenbarligen ser han inget av detta, utan uppfattar det som helt naturligt. Nej, honom skulle jag inte köpa båt av. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredde7 7 Postad 24 Maj , 2014 Hej! Tycker tvärt emot!!! Lite smuts och trädnedfall i en bruksbåt tyder inte på vanskötsel. fendrar hit eller dit vid fototillfälle tycker jag heller inte säger ett skvatt. Om man däremot kollar på bilden på båten i garaget så sänder det signalen om en medveten teknisk kompetent person som har gjort ett medvetet verktygsval och vill ha ordning på grejerna. priset och typen av båt kan jag inget om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 24 Maj , 2014 Jag tillhör nog också den kategorin som tycker att det minsta man kan göra är iaf att städa båten innan försäljning. Var för några års sedan och tittade på en Ryds som vi tyckte var intressant. Men den var så grymt smutsig och inte någon större ordning så det blev ingen affär. Visst man kan bortse från det men det är ändå det första intrycket som många går på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 24 Maj , 2014 (redigerade) God ordning i garaget tyder på god teknisk kompetens, eller att verktygen aldrig används. Jag tror mest på god teknisk kompetens. Det är inte samma sak som att städa och polera... En tekniskt välskött båt (men inte städad) är betydligt bättre än en städad båt som är tekniskt misskött. Att båten inte är städad kan ju också tyda på att ägaren bara vill bli av med båten, prutläge? Om allt formellt är ok så prova båten och känns det bra så så pruta och slå till. Mackey Redigerad 24 Maj , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybbe79 7 Postad 24 Maj , 2014 Det första intrycket är ju det viktigaste, så varför inte plocka bort allt skit innan man tar kort? Ungefär samma som när man ser bilar som ligger ute på blocket som är otvättade, är inte så lockande att köpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 24 Maj , 2014 Det kan man tycka, men om man bara av någon anledning vill bli av med båten utan att lägga någon möda på den så skiter man väl i det. Det är väl upp till säljaren om han vill sälja båten billigt. Det positiva är som sagt att det är prutläge. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybbe79 7 Postad 24 Maj , 2014 Personligen så tror jag inte att en skitig båt är ett jätte bra argument för att pruta, men det är ju upp till TS att avgöra om han ska köpa den eller ej ☺ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 24 Maj , 2014 (redigerade) Jag menar inte att smutsen i sig gör att man kan pruta. Det som gör att man kan pruta är att säljaren tydligt visar att han inte är så intresserad av att få bra betalt, han vill hellre bli av med båten utan att lägga tid på den och bryr sig inte så mycket om priset. Mackey Redigerad 24 Maj , 2014 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser