Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Player311

TV via datorn

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av TV kort till laptopen? Det skulle vara fint att kunna använda datorn även som TV via ett externt TV kort. Har ingen lust att släpa med en otymplig TV. Men samtidigt undrar man lite överfunktionen! Drar det mer ström än en vanlig 12v TV? Hur är bildkvaliten? Kräver det mycket av datorn? Tar tacksamt emot alla synpunkter! :shock:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det finns TV-kort. Kollade mycket på TV-ut till lappen via USB innan jag köpte en stationär. Men ang. batteriet så är det bara uppstarten som drar en massa, annars är det lugnt. Köp bara en omvandlare från 12V till 14-19V, finns på Claes-Olsson och har då alla olika uttag som din dator kan ha. Bara att byta pluggen i änden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, kolla in på www.inetdata.se där finns det en massa olika tvkort. /M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Hejsan ! Det finns bl.a. annat en Hauppauge WinTV en utanpåliggande box, som kan kopplas till en laptops USB port. Den tar stöm fråm USB porten (Drar, kanske 500mA/5 volt). Märket Hauppauge, fins som PC-kort och USB-box. Det är en Tysk tillverkare. Finns säkert att köpa i Sverige. Fråga dom som säljer Data tillbehör. Där behöver du bara koppla till en TV antenn. Fungerar fint. Vet inte hur ni har det med Digitala TV i ert område. Annars finns det en sådan version ochå. Du hittar på t.ex. Google, med söknamnet hauppauge I en laptop, lär du nog inte kunna installera något extra kort. Annars Clas Ohlson har både analog och digital TV kort. Det lär nog finnas andra märken ochså. Har haft Hauppauge i flera år, fungerar finnt. Men den digitala Tv-n fordrar ingen komplicerad antenn, bara en trådstump (ja det beror på avståndet till TV sändaren !) Dom Digitala sändningarna ger en perfekt bild, när signalen räcker till, så att säga !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för tipsen! Naturligtvis blir det ett externt kort! Eller kan man kanske koppla en Boxer box direkt till datorn? Den är väl digital? Finns säkert en hake där , det brukar det ju göra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Hej, igen ! Vet inte vad du menar. En sån utvändig box-dosa är det bara till och plugga till USB-porten (den tar sin ström från USB porten, kräver ingen annan strömkälla) och ladda TV-progammet till Datorn. När du köper t.ex. Hauppauge så får du med själva TV-Text-TV programmet ochså, det ingår i paketet. Det är inte desstå mer komplicerad. När du köper detta TV-tillsats, så kan du välja för det Analoga eller för det Digitala TV-systemet, eller för båda !! Det gamla TV-systemet var och är fortfarande, Analogt, men det nya TV-systemet är Digital utsändning. Om några år kommer all sändning på TV vara i digital form !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Bara en liten fråga, var ser man bilden då ???? Om mann inte har en PC-skärm ??? Det var ju fråga om en TV-tillsats till en Laptop Man kan inte på en laptop bara, enbart använda bildskärmen som monitor. Där kommer hela datorn in som en hel enhet !! på hemmadatorer med en yttre monitor, med VGA-anslutning går det att använda monitorn, enbart utan dator, om man vill !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ! Om man köper Hercules Smart TV On Scren Kan man inte bra koppla den till sin laptop och kolla på tv på laptopskärmen då? eller har jag fattat helt fel? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Siba har ett TV-kort med inbyggd digitalboxer med kortplats. Alltså har man tillgång till alla kanaler man betalar för i boxerkortet. Det kostar ca. 1500 kr och fungerar alldeles utmärkt. Kortet är inte större än en miniräknare och sätts in i USB-porten.

Annika

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi använder en liten USB-dosa av märket Pinnacle avsedd för mottagning av digital-TV inköpt hos Kjell&Co, kopplad till en vanlig laptop som ibland används för navigation, 1,5 GHz processor, 512 Mb minne. Antennen sitter uppe i masttoppen. I dagsläget kan vi se TV1, TV2, TV4, TV6, TV7 och ett par tre andra kanaler som jag inte minns namnet på. Vi har alltid helt perfekt bild (bättre än hemma), ljudnivån i de inbyggda högtalarna är lite för låg så man måste vara lite tyst för att höra. Vi håller mestadels till i Skånes och Blekinges farvatten, mottagningsmöjligheterna kan säkert variera på andra ställen i landet.     

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en intuix-dosa från netonnet: Intuix S820 Hybrid Tv tuner USB

Den tar in både analoga och digitala tv-sändningar, vilket kan vara bra om du ska ha den i ett comhemhus också. 

Den kräver mer prestanda än som står på paketet. Jag har 2.4Ghz dator och 480 i ram (knepig siffra, jag vet) och det är i minsta laget.

Ha gärna usb 2.0 också.

För mig fungerade den bra som ordinarie tv hemma en längre tid. Inga klagomål på bildkvalité. Jag han aldrig testa inspelningsfunktion mm.

Hur mycket ström den tar från datorn vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom gjorde nyligen en test av några digitala TV-pinnar i PC För Alla här

Detta är visserligen en antik tråd, men ämnet är ju fortfarande aktuellt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...