Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
maom

Råd kring båtköp, amerikansk dc, låg toppfart, hög förbrukning.

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är i båtköpartagen och har hittat ett intressant objekt. Blir min första båt om man bortser från en gammal eka. :)  Det är en amerikansk dc på 6.7m som väger kring 1.5 ton. Motorn är en ca 10 år gammal mercruiser V6 på 220 hk som gått ca 400h, drevet alphaone gen 2. Men det som gör mig fundersam är att försäljaren angett att toppfarten är 32 knop och att den drar 1.5l/distansen vid marschfart.

 

Borde inte toppfarten för en sån här båt ligga kring 40-45 knop och förbrukningen ligga på 1.0-1.2 vid marsch? Det är ju möjligt att propellern är för liten och har "fel" stigning men tror ni att det finns anledning att oroa sig över att det kan vara något fel på motor eller drivlina? Det är ju ändå ganska många timmar på motorn. Finns det något annat man bör vara uppmärksam på då det gäller denna motor och drev?

 

Båten befinner sig ca 150 mil bort så det är inte så enkelt att bara åka ut för att kolla.

 

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både soppaförbrukning o fart verkar rimlig, vill du åka fortare så är det V8 eller ickeamerikanskt med utombordare. För bättre svar skulle det underlätta om du skrev mer exakt vilken båt det är.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både soppaförbrukning o fart verkar rimlig, vill du åka fortare så är det V8 eller ickeamerikanskt med utombordare. För bättre svar skulle det underlätta om du skrev mer exakt vilken båt det är.

 

 

Det är en chaparral 215 ssi från mitten av 00-talet. Fortare behöver det inte gå, men jag vill bara vara säker på att allt är som det ska vara.

 

På ett amerikanskt forum var det någon som beklagade sig över att samma båt med samma motor maxade ca 35 mph och där verkade de flesta övertygade om att det var något fel på ekipaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

35 Mph blir ju strax under 60 km/h eller strax över 30 knop.

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du ut toppfart på motorn så bör det ju inte vara några större problem.då är det väl snarare fråga om proppellerval för att få högre topp. Många amerikanska båtar är väl byggda med ganska vass v-botten som gör att dom går bra i sjön men att toppfarten blir lidande. Det känns ju som om det borde gå att få ur 35 knop med denna båt och motor.

 

Sen kan ju påväxt på skrov och drev göra en hel del för att påverka farten negativt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liknande båt (Nimbus 22 DC) med V8 från -89 dock motsvarande antal hk, 230 st. Båten gjorde förra säsongen 32 knop max. Till i år bytte jag till fräscha propellrar (de gamla var riktigt slitna) och bytte självpolerande bottenfärg mot hård. Toppar nu 39 knop. Marschade 23 förra säsongen på 3000 varv motsvarande fart i år ca 26 knop. Med andra ord så spelar propellrarnas kondition stor roll, bottenfärgens betydelse tror jag inte man ska överdriva. Ang förbrukning vid marschfart kan ju den bero på hur säljaren definierat marschfart. Min båt drar ca 1,3 l/nm vid 3000 rpm (23 knop, i år 26). Skulle jag dra på till säg 28-29 så sticker säkert förbrukningen rätt snabbt. Det är nog en ärlig säljare som inte drar till med önskesiffror. Dock tycker jag spontant att min gamla V8 med samma antal hästar vetkar ha lite väl bra prestanda jämfört med den där v6:an så kanske är det så att det är läge att undersöka propparnas skick/stigningar mm.

 

Lycka till med båtköpet!

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är i båtköpartagen och har hittat ett intressant objekt. Blir min första båt om man bortser från en gammal eka. :)  Det är en amerikansk dc på 6.7m som väger kring 1.5 ton. Motorn är en ca 10 år gammal mercruiser V6 på 220 hk som gått ca 400h, drevet alphaone gen 2. Men det som gör mig fundersam är att försäljaren angett att toppfarten är 32 knop och att den drar 1.5l/distansen vid marschfart.

 

Borde inte toppfarten för en sån här båt ligga kring 40-45 knop och förbrukningen ligga på 1.0-1.2 vid marsch? Det är ju möjligt att propellern är för liten och har "fel" stigning men tror ni att det finns anledning att oroa sig över att det kan vara något fel på motor eller drivlina? Det är ju ändå ganska många timmar på motorn. Finns det något annat man bör vara uppmärksam på då det gäller denna motor och drev?

 

Båten befinner sig ca 150 mil bort så det är inte så enkelt att bara åka ut för att kolla.

 

Tacksam för svar.

 

 

Några 40-45knop lär man inte få ut med den kombinationen av båt/motor

Mer än 32knop kan du säkert få ur om du byter standarnpropellern. Dock är det risk att någon annan prestanda blir lidande. Tex trögare upp i planing med fullsatt båt eller ingen möjlighet att dra vattenskidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du var ju nöjd med toppfarten så då är det väl inga problem,hittar du en motsvarande med v8 så drar den mer soppa. Annars kan du kika på en yammarin tex6110 då har du sammakomfort men utombordare åker både fortare o snålare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag kan nog tycka det låter lite lite med 35 knop, jag har en bryant 189 som i formen påminner ganska mycket, nu har jag en V8 men samma hp, 220 och ungefär samma vikt på båten, min gör 46 knop med en 19" alupropp på ett alpha one gen 2 drev. visst min är några fot mindre så det kanske kan vara det som gör skillnaden då.

 

Så här ser min ut

http://magnuslofdahl.com/?page_id=663

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag kan nog tycka det låter lite lite med 35 knop, jag har en bryant 189 som i formen påminner ganska mycket, nu har jag en V8 men samma hp, 220 och ungefär samma vikt på båten, min gör 46 knop med en 19" alupropp på ett alpha one gen 2 drev. visst min är några fot mindre så det kanske kan vara det som gör skillnaden då.

 

Så här ser min ut

http://magnuslofdahl.com/?page_id=663

 

 

Det skiljer en del i vridmoment på V6 och v8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Fjord 21 holliday med mercruiser 4,3 Mpi,220hk.Den ska väga ca. 1700kg men jag tror den blivit lite tyngre med åren.Toppar 34-35 knop.Har tyvärr aldrig mätt förbrukning men min "känsla" är att den iallafall inte drar mer en den gamla fyran som satt där tidigare.Tycker denna motor passar båtstorlek vikt o effektmässigt jättebra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...