Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
pavvesmor

Har min motor skurit?

Rekommendera Poster

Hej!

Med risk för att avslöja min totala okunskap om båtmotorer vill jag ändå fråga! :)

Jag har en utombordare från -88 (Johnson 70hk). Förra sommaren byttes impellern, olja (separat oljetank) och sedan sjösattes båten. Den startade direkt och kördes några minuter. Sedan körde jag till några vänner på eftermiddagen och då lät varningssummern lite och jag blev påmind om att jag tänkt ta bort oljetanken och istället blanda oljan direkt i bränsletanken. Vid hemfärden mitt i natten startade motorn även då direkt men dog ett par hundra meter ut i vattnet. Startmotorn snurrade men inget hände och så höll jag på tills batteriet dog. Tänkte förstås direkt att den skurit såklart! Bad en kompis titta på den och ta ett kompressionsprov och det visade ett ojämnt tryck.

Min fundering; vet man helt säkert att den verkligen skurit med hjälp av ett komp prov?

Den har stundtals varit svårstartad särskilt när den gått varm. En vän sa att det kanske var tändspolen (el. brytarstift) som var slut. Men då skulle väl komp provet visa ett jämnt tryck?

Har hört en kollega som fick en båtmotor där kolvarna (el var det cylindrarna?) hade rostat fast. Han hällde då Coca Cola där tändstiften satt, gjorde rent och torkade och sedan funkade det. Är det något man kan prova även i mitt fall? Eller är det helt galet tänkt?

Har varken pengar eller kunskap för att borra upp och köpa nya kolvarna... Vet inte ens om det är värt det för en motor från 1988?

Tacksam för åsikter! Bespara er gärna påhopp - jag vet att jag är okunnig! ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad exakt visade komptestet?  Att det skiljer lite emellan cylindrarna gör inget beror på hur mycket. 

Kan vara någon kolvring som ev gått sönder elller inte håller helt tät.

Beroende vad komptestet visar och om motorn går runt så hade jag övervägt att öppna upp och titta så cylinderväggar och allt ser ok ut.  

Ser allt ok ut ? Titta stift för gnista och att motorn får sås . 

Redigerad av Vinor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...