andreb 0 Postad 22 Maj , 2014 Nybörjare undrar om det är korrekt att storen ligger hårt mot spridaren(som pekar akterut)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 22 Maj , 2014 Tja, det är så med svepte spridare ;-) I lättvindsläns med slack i storfallet som är optimal stortrim blir det så. Lös det med en isydd förstärkning i storen. Seglar du samtidig med spinn- / gen-acker är det en fördel att skota storen klar av spridarna. Det hjälper förseglet att få vind I lite hård vind behöver du sällan släppa storskotet lika mycket och får båtfart endå. PS. Jag tycker inte om riggar med svepte spridare :-( men det är en billig rigg........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreb 0 Postad 22 Maj , 2014 Tack, premiären idag med fantastiskt väder och jag blev lite förvånad då jag i läns får storen vilande på spridaren. Skotade ju hem nöjd ändå men då jag riggat själv och aldrig seglat måste jag stilla osäkerheten. Tack för snabbt svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 22 Maj , 2014 Tack, premiären idag med fantastiskt väder och jag blev lite förvånad då jag i läns får storen vilande på spridaren. Skotade ju hem nöjd ändå men då jag riggat själv och aldrig seglat måste jag stilla osäkerheten. Tack för snabbt svar. Ta hem på kicken så du får ner bommen och därefter kan hålla bommen i en vinkel så att seglet tar i minimalt mot spridaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 22 Maj , 2014 Minnesregel: http://youtu.be/XBIajxETI5w 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser