Puffarius 1 Postad 22 Maj , 2014 Hej Önskar få lite synpunkter på löstagbart kutterstag med kryssfock på rulle. Båten är en Arietta ( Konstruktör O. Enderlein mått 9,40 x"2,60 byggd 1968 ) med extralång mast 12 meter istället för 10 meter enligt originalrigg. Har en Furlex på förstaget som jag kan ha en stor genua på eller alternativt självslående kryssfock. Eftersom det är ganska bökigt att byta från den lätthanterliga självslående rullfocken till genua funderar jag på att skaffa en ny rullfock på ett löstagbart kutterstag placerat ca 30 cm akter om befintligt förstag. På så vis kan jag snabbt alternera försegel även då jag seglar ensam. Har funderingar på Code-X , eller liknande rulle, som verkar smidig och lätthanterlig alternativt en Smartroller. Smartrollern förefaller lite klumpig men fördelen är att jag kan använda en gammal fock med pistolhakar. Det viktigaste är dock att få en självgående "kryssfockslösning" som är lätt att ta ner och stuva undan och som inte sitter i vägen när genuan används. Segelmakarn föreslår kutterstag i Dynema 5 mm ! vilket verkar smidigt men jag är osäker på hur det funkar med Smartroller Beträffande arrangemang för att spänna kutterstaget har jag tänkt att ha block och talja med dubbelblock på fördäcket. Tacksam för goda råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 22 Maj , 2014 (redigerade) Det är "bökigt" om du tänker såtta kutterstaget i / när toppen på denna riggen. Avståndet mellan dina försegel blir liten i toppen. Ideellt bör kutterstaget sättas något lägre (min.0,6m), men jag är tväksam till hur masten orkar med detta om du inte monterar backstag vid den nya innfästningen. Code-X på t.ex. en Harken-roller och ett lite peke tycker jag är en bättre lösning på combo med kryssfock (alternativ 110%-genoa) PS Edit. Smartroller och gamla segel med hakar kann värka smidigt och billigt; men det är svärt att få seglet snyggt upprullat på staget. Resultatet är att det ofta blaffrar i övre delen och slits sönder i havn; med resultat att du måsste ta det ned i alla fall ;-( Redigerad 22 Maj , 2014 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 22 Maj , 2014 När jag fixade dubbla förstag fick jag rådet från Seldéns att inte sätta övre kutterstagsfästet lägre än 40 cm under toppen, det skulle ge för stora påfrestningar. Jag har genua på rulle längst fram, kutterstaget är utan rulle o med x-focken på pistolhakar. Det är smidigare att hantera än man kanske tror, jag har ett kapell till focken som jag har på däck. Vid lättare vindar är det skitenkelt att ta bort kutterstaget o låta det vara sträckt in till masten. Har man dubbla rullar blir det alltid bökigare att slå med genuan, så det finns både för o nackdelar med dubbla rullar vs vanligt kutterstag. En nätbekant dansk seglare med likadan Vagabond 31 som min bytte ut sitt vanliga kutterstag mot ett med rulle, det är hans gamla kutterstag jag använder, efter bytet gick hans fru bet på att slå med genuan, vilket ju gick bra så länge det var lätt att helt häkta bort det inre förstaget. Så de ångrade lite att de satt dit en rulle till Det är ett jävla krångel att slå med genuan när ett inre förstag/rulle sitter i vägen på nära håll. Och genuans lovartskot vill gärna bli för kort eftersom det måst ta omvägen ända fram till kutterstaget. Det går väldigt fint att segla medvind med bägge förseglen åt varsitt håll, de fyller oftast mkt bättre än om man bara seglar plattläns med bara genuan. Det funkar tom bra att länsa med tre segel, x-focken står bra framför storseglet tack vare spillvinden från genuan. Att segla med x-focken är enormt härlig segling, bra sikt, bra höjd, man står bara o styr därbak, seglen sköter sig helt själv. I trånga leder är det lika suveränt i medvind när man slipper slå med genuan stup i ett. Även om man tappar lite fart jmf med genuan, men den vågar inte jag segla med i trånga leder som inte är hemmavattnen. Att ha möjlighet att välja på olika segelsättningar så här är helt suveränt. Med x-focken o två eller tre rev i storen tål min båt nästan hur mkt vind som helst. Att segla i samma vindar med genuan inrullad till mer än hälften är värdelöst i jämförelse. Skulle det börja blåsa sjukt mycket kan man släppa ner focken o rulla ut bara en flik av genuan. Blåser det som fan redan när man går ur hamn kan man börja segla på stormfock plus en flick av genuan. Varianterna är väldigt många, jag tycker det är helt suveränt med dubbla förstag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 22 Maj , 2014 Hittade en gammal tråd med bilder på min båts förstagsarr. http://www.maringuiden.se/forum/topic/26360-peke-med-framflyttat-f%C3%B6rstag-och-spinnaker/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 22 Maj , 2014 Föresten, har du en selftackerskena till den kryssfock du har nu? Funkar det bra kommer det att bli fel om du sätter kryssfocken längre bak, då kommer inte selftackerskenans radie att stämma. Ett alternativ för dig kan nog vara att behålla det rullförstag du har o segla med x-fock på det, sen sätter du en rulle till framför det med ett stort lättvindssegel. Smart då att ha ändlösa skot till jätteseglet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Maj , 2014 (redigerade) Jag experimenterade en hel del med löstagbart och även hissbart kuttertag för min kryssfock med pistolhakar på en tidigare båt - 25 år sen. Jag gillar inte lösa grejer som skall hängas dit och monteras och förvaras. På de senaste båtarna har jag haft fast monterat kutterstag med rulle där jag har kryssfocken. Om du har Mastheadrigg, skall kuttertagsinfästningen sitta max 6 % av mastlängden under förstaget, Nu är jag ingen kappseglare och har i övrigt inte så stora krav på att allt skall va optimalt - mer än enkelheten i funktionen. För mig är det helt ok att hala genom Genuan och upplever inget problem som stör mig nämnvärt. Vist händer det nån gång att det är bökigt, men då har jag ofta avvikit lite från rutinerna. Men det är inget jag hetsar upp mig över - det är ju i regel mitt eget fel. Har även en gennaker på hissbar rulle av CU-typ, pistolhakar och "förstag" i Dynema. Har väl fungerat sådär. Dålig funktion sist jag seglade med den, men jag tror att det berodde på en liten (tanke-)miss vid hissandet. Redigerad 22 Maj , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 22 Maj , 2014 Men, om man vill ha möjligheten att ta lös det inre kutterstaget blir den manövern så mkt enklare utan rullsystem. Sitter det en aluprofil på kutterstaget har man snart sönder den om man försöker vika undan förstaget på nåt vis nere vid mastfoten. Jag tror knappast det är realistiskt alls att på ett enkelt vis ta bort ett inre förstag med rullanordning o förstagsprofil, det får sitta där det sitter. Det vanligaste är ju att man har dubbla rullar, men jag skulle aldrig drömma om att ändra på det system jag har. Sen är det väl så att om man ska få nån större praktisk användning av ett inre förstag med x-fock så måste totala segelytan av x-fock plus storsegel vara så pass rejäl att det kan driva båten mot vinden även om det inte blåser uppåt 10 sekundmeter. Min x-fock är på ca 20 kvadrat o storen på 26 så det driver på bra redan vid 5 eller 6 meter i sekunden. Blir segelytan mkt mindre utan genuan så blir det nog sällan eller aldrig av att man använder det man lagt ner en massa jobb på. Det blir helt enkelt för lite för att driva båten mot vind och sjögång... På lågriggade båtar o motorseglare har man nog mkt mer segling att vinna på att bygga om så man lätt kan rulla ut nån form av mkt stor genua. De små seglen har man sällan nån nytta av alls som semesterseglare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Maj , 2014 (redigerade) Vill man absolut ha kutterstaget löstagbart kan man inte ha rulle. Eller kan och kan. Min "Gennakerrulle" är lästagbar och hissbar. Det är nog egentligen en lättvindsgenua med pistolhakar. När jag har den hissad som Gennaker kan jag "kryssa" med den. Kommer visserligen inte speciellt högt i vinden, men betydligt högre än halvvind. Det blir ju rätt mycket zagg i förstaget. På min havsfidra hade jag ett kutterstag, som jag så småningom gjorde hissbart med focken underslagen med skot och allt och låg i ett speciellt kapell på BB skarndäck. När det fungerade som bäst hissade jag först kuttertaget i ett fall med utväxling i masttoppen som spändes på en fallvinch. Därefter hissades focken och spändes även den med fallvinchen Trotts att det var relativt enkelt att hantera när man skulle hissa - använde jag arrangemanget väldigt sällan. På den tiden jag var tvungen att gå fram på däcket för att sätta kuttertaget och skära under focken blev det aldrig använt. Nu när jag kan rulla in genuan och rulla ut kryssfocken och även reva den en del till "stormfock" används den hela tiden. Det är inte så roligt att krypa fram på fördäcket och jobba när det är skitväder - det är ju då man behöver ett mindre segel - speciellt när man seglar själv. På min nuvarande båt har jag ett "storsegel" på 7,5 m2, en kryssfockpå rulle på 16m2, en Genua på 26,5 m2 och Gennakern är på ca 35 m2. Kan segla med full genua och kryssa, upp till 12 -14 m/sek - sen blir det jobbigt. Då behöver jag i princip inte storseglet. Seglar jag med kryssfocken och speciellt om jag revar behöver jag det revade storseglet för balansens skull. På plattläns i lätta vindar är går det alldeles utmärkt att segla med storseglet + kryssfocken + Gennakern och saxa dem, som på en av bilderna ovan. Jag vill absolut, aldrig i livet mer, ha ett löstagbart kutterstag utan rulle. Det är för mig fullständigt meningslöst. Fast det kanske är tur att alla inte är som jag. Hur skulle de va Håkan om även du var som jag som älskar att segla med fast kutterta och gillar att klinka på gitarr. Redigerad 22 Maj , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 23 Maj , 2014 Att sätta eller att ta ner min pistolhaks x-fock är i krånglighetsavseende lite mindre jobbigt än att hissa storseglet. Så det är absolut värt det lilla besväret att kunna ta bort kutterstaget helt om jag vill. Synd att jag pga flunsa blev däckad o inte hade fått på mast o segel igår när det var 27 grader varmt här. Att segla med x-focken o storen när det tar i som igår är allra finaste seglingen. Den långkölade Vagabonden går så högt i vind att man tror det är nåt fusk, o den är så perfekt balanserad att jag kan styra den med lillfingret i kuling. Jag brukar ofta sticka ut på em-seglingar när jag jobbat o ofta är det rätt emot sydosten på vägen ut nån timmes segling, o då är x-fock o stor perfekt. När jag vänder hemåt är det bara att rulla ut även genuan. Sista biten in i hamn är det lagom att segla bara på genuan o passa på att ta ner stor o fock o få dem under kapell. Kärt pyssel för mig. Att enbart sitta o styra som motorbåtsgubbarna gör blir för sargigt. Kom nu på att jag aldrig testat att sätta den gamla genua 2 jag har på kutterstaget. Den är på kanske 30(?) kvadrat, det vore fint att plattlänsa med den + 40 kvadrat genuan saxade. Vi kan kanske vara överns om att man med dubbla förstag o flera alternativa segelsättningar får så mkt roligare segling än med bara en rullgenua att välja på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser