gissla 1 Postad 22 Maj , 2014 Hej har ett problem: jag tror min varvräknare visar fel? Köpte båten för några veckor sedan. En Regal 1900 med en Volvo penta 4,3 gxi 2011. Har fått varvräknaren att visa runt 4700 vid Wot (kanske 1gång) vilket det ska vara. Men nu visar mätaren knappt över 3,500-4.000. Båten gör just nu ca 41knop då förra ägaren bytt till en 4bladig prop. Hur ska man veta om mätaren visar fel eller om propellern är fel? Vart börjar jag felsöka? /Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 22 Maj , 2014 Jag kollade med biltemas billigaste cykeldator (kostar inte mycket), när jag kallibreade min. Man fäster en liten klump på svänghjulet provisoriskt, och en sensor några mm ifrån klumpen. Det blev inget slitage på cykeldatorn, så den kunde jag t o m lämna tillbaka (jag vet, det var snålt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 22 Maj , 2014 Jag kollade med biltemas billigaste cykeldator (kostar inte mycket), när jag kallibreade min. Man fäster en liten klump på svänghjulet provisoriskt, och en sensor några mm ifrån klumpen. Det blev inget slitage på cykeldatorn, så den kunde jag t o m lämna tillbaka (jag vet, det var snålt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 22 Maj , 2014 Dom går att ställa på rpm också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 22 Maj , 2014 (redigerade) Dom går att ställa på rpm också. Redigerad 22 Maj , 2014 av gissla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 22 Maj , 2014 (redigerade) Min varvräknare stod helt felinställd från början. Jag varvade nog inte så mycket, för att få den hyfsat kalibrerad. Jag kollade Biltemas cykeldator nu, och det står faktiskt ingenting i beskrivningen om rpm-funktion. Ring och kolla med deras kundtjänst, dom kanske inte har fullständig beskrivning på nätet om alla funktioner. Redigerad 22 Maj , 2014 av ossy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser