Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
d99fish

Iläggningsplats i Göteborg för liten motorbåt

Rekommendera Poster

Hej,

det är min första säsong som båtägare och mitt första inlägg på detta forum :)

Jag har en liten motorbåt som jag hade tänkt lägga i nu i morgon. Båtplatsen är i rosenlundskanalen och båten står nu på hisingen (båda ligger i göteborg).

Frågan är var man lägger i den enklast, jag hörde att det skulle finnas en gratis iläggningsplats på hinsholmen, men frågan är om det finns någon närmare, jag har bara 30-kärr nämligen och tanken var att lägga i den i morgon (fredag) efter jobbet, så jag vill helst inte köra genom stan mitt i rusning och vara ivägen...

Jag hörde även att det fanns en i Arendal (volvo) men jag kan inte hitta någon info om den på nätet (såsom var den ligger mer exakt och när den är öppen).

Sedan finns ju Björlanda, men de har väl bom som jag förstår det, gratis hade varit att föredra, men hittar jag ingen så får det nog bli den :)

Någon som har erfarenheter från Göteborg och några bra tips?

Mvh Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På gjutjärnsgatan ( ringön ) mitt under Götaälvbron mellan bropelarna finns en betongramp som går att använda sig av. Tänk dock på att det kan vara strömt så båten inte flyter iväg. Inget hinder i vägen ( bom eller liknande ).

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, det var snabba och mycket bra svar! Den borde ju ligga perfekt till för mig!

Tackar för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla MarinWiki och lägg gärna in de ramper du hittar.

Du kan säkert hitta annat kul där också, eller något kul att lägga in.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla MarinWiki och lägg gärna in de ramper du hittar.

Du kan säkert hitta annat kul där också, eller något kul att lägga in.

Mackey

Tack för tipset, ska försöka peta in den iläggningsplats jag använder mig av där sedan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bommen i björlanda såg trasig ut här om dagen. (förutstt att den fungerar som jag tror, en stor pinne som ska stå ivägen och åker ner då man betalar i automaten, pinnen saknades).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Hinsholmskilen finns en ramp som ligger bra och kostar gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bommen i björlanda såg trasig ut här om dagen. (förutstt att den fungerar som jag tror, en stor pinne som ska stå ivägen och åker ner då man betalar i automaten, pinnen saknades).

gött, då har jag det som backup om det verkar för strömt vid bron! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Hinsholmskilen finns en ramp som ligger bra och kostar gratis.

Ja det var den jag övervägde där, men den är lite långt bort sådär mitt i rusning, men tack för tipset, jag har kvar den som backuplösning! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bommen i Björlanda är inte i bruk än efter den tidigare lösningen med den elektriska cylindern som gick vertikalt upp/ner. Cylindern vandaliserades hela tiden på olika sätt. Vanligtsvis med extruderskum som fick rinna ner runt cylindern. Ett jävla ofog i vilket fall som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också sett att den varit nere rätt ofta/länge?

Bra sjöramp annars vad jag kan gissa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, trist att den vandaliseras, den är inte så långt bort heller, men det är ju närmare att köra till Rosenlund från götaälvbron!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan förstå att vissa element måste sabotera. För gott om tid troligen.

Tycker också att kommunen kan släppa till några kronor för en fri båtramp. Ganska ogästvänligt, speciellt som Göteborg anser sig vara en turistmetropol. Nu behöver rampen inte ligga just i Björlanda. Det finns gott om gamla färjelägen som blivit över. Passar bra till ändamålet. Bra framkörning och inga andra som kan störas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rampen under bron är inte i jättebra skick, men har du en mindre båt går det nog bra. Annars finns ju en ramp i Hjuvik. Man kör in precis innan kiosken som ligger på högersidan. Tror dom vill ha 100 spänn som man betalar i kiosken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, min båt är rätt liten och lätt, är en gammal Crescent 44 (under 5meter). Tror jag gör ett försökt vid bron i eftermiddag så får vi se hur det ser ut :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja, min båt är rätt liten och lätt, är en gammal Crescent 44 (under 5meter). Tror jag gör ett försökt vid bron i eftermiddag så får vi se hur det ser ut :)

Glömde svara här, men iläggningsplatsen funkade fint under bron! Tack för tipset!

Ska lägga in den i wikin med :)

Nu blir det förhoppningsvis en båtfylld sommar med bra väder! *hålla tummarna*

edit:

inlagd i wikin: http://marinwiki.se/port.php?port=1479

Redigerad av d99fish

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...