Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
pointguard

Kvittrande ljud från Mercury 4t 2001

Rekommendera Poster

Har en Mercury 50hk 4t från 2001 som ibland kvittrar/tjuter, det låter som remtjut men kommer inte från kamremmen, någon som vet vad det kan vara? Extremt störande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drivaxelbussning..? Om motorn har nån vill säga, på Yammor brukar det va den i de fall motorn har drivaxelbussning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kan stämma, hörde nyss att det är någon gummibussning som man måste bort med motorn för att ta bort..... Det ska alltid vara ett jävla bök

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. Räcker med växelhuset, rengör axeln och fetta in bussningen så håller den käften..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det problemet som tas upp i servicemeddelandet (slutet av tråden) låter det hela lite mer avancerat än en gnisslande drivaxelbussning och är alltså inte samma problem som det klassiska Yamaha-gnisslet från drivaxelbussningen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det problemet som tas upp i servicemeddelandet (slutet av tråden) låter det hela lite mer avancerat än en gnisslande drivaxelbussning och är alltså inte samma problem som det klassiska Yamaha-gnisslet från drivaxelbussningen..

Inte säkert att det är så, det verkar ha kommit först med senare årsmodeller och hur som helst måste vxl-huset bort, så jag skulle nog börja där.

 

TS kan ju kolla upp motornummer och leta rätt på sprängskisser här: http://www.ishopmarine.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det jag menade var att det är två olika problem. Om motorn har drivaxelbussning och det är den som tjuter är det lätt åtgärdat o i princip orsakat av bristande underhåll..

 

Är det istället problemet som tas upp i slutet av den länkade tråden är det ju ett konstruktionsfel.

 

Det framgår ju inte i den tråden om det rör sej om de tidiga Yama-Mercsen (Yamma powerhead i ett Murkla skal o rigg) som jag antar denna tråd rör eller de senare rena Murklorna.

 

Kommer tyvärr inte ihåg vilket år Mercury började bygga egna PH's till 50-60 hästarna men jag är hyfsat säker det var senare än 2001.

 

Nåt motsvarande servicemeddelande finns mej veterligen ej för de "rena" Yammorna utan bara att bussning, splines och oljepumpstätningar för drivaxeln bör fettas regelbundet o helst med WR Nr.2 för att bl a minska tendensen till gnissel..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...