Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
robbane

Frågor om SJÖTID

Rekommendera Poster

Hej alla skeppare!

Äntligen är båtsäsongen igång, kul va?

Jag skulle vilja reda ut hur man skaffar sig sjötid för att i framtiden arbeta med sjöfart (styrman/kapten).

Vad jag har förstår får man sjötid om man arbetar på handelsfartyg om minst 20 brutto. Stämmer det?

Får man då automatiskt sjötid om man arbetar på säg en Waxholmsfärja och sköter landgång/biljetter mm? Spelar sysslorna på båten någon roll? Kan man tex arbeta som diskare/bagare/städare på en Finlandsfärja och få sjötid? Finns det olika sorts sjötid? Ungefär hur stor är en båt om 20 brutto? Annat man ska tänka på osv?

Nu blev det många frågor, hoppas att någon kan hjälpa till  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla länken och gör en sökning på däcksmanskap, klicka sedan på befattningarna så ser du vad som krävs. Stegen är ljungman - lättmatros - matros und so wieter. Innan du ger dej in på en sjökarriär inom däcksavdelningen så tänk dej noga för. Det är ont om jobb i Sverige pga den sjöfartspolitik som förs och förts. Att utbilda sej till matros är att utbilda sej till arbetslöshet. Jobb för befäl finns utomlands men skattekrångel ställer till det..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Problematiken med sjötid är vad jag förstår lite mer komplicerad nu för tiden jämfört med tidigare.

På -80 talet när jag var ung, gick man lättast 2-årigt  drift och underhållsprogram med inriktning sjöfart på gymnasiet. Det gav en riktigt bra grund med massor av kunskaper och övning. Om jag inte minns fel gav det behörighet att mönstra lättmatros i handelsflottan. Kompletterade man med en 3 månaders styrd praktik ombord på fartyg var man sedan behörig att mönstra matros.

Då krävdes det 36 månader i sjömansboken för att söka till Högskola och läsa kapten/styrman.

Idag är det ganska svårt att få arbete som matros över huvud taget, så jag tror att det går att söka till högskolan utan praktik och få hjälp med det under utbildningens gång, men jag är osäker på hur det fungerar.

Huruvida däcksman på skärgårdstrafik räknas som sjötid i sjömansboken kan jag inte uttala mig om, men transportstyrelsen borde veta.....

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Letade runt lite på nätet och tydligen är grunden oftast att du utbildar dig på ett sjöfartsgymnasium för att senare gå vidare. Problematiken är som beskrivs ovan, det är riktigt ont om jobb för svenskt manskap, alltså matroser och motormän, och därmed stor konkurrens om det jobb som finns.

http://www.sjofart.org/Om%20utbildningar_Sj%C3%B6fartsgymnasium.sjofart.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du läsa till befäl så kontakta någon av sjöbefälsskolorna så kan de tala om exakt vad som krävs. Förr i alla fall krävdes det en hel del mer än en Waxholmsbåt för att få ihop sjötid som kvalificerade till sjöbefälsskola, men då fanns det även skolfartyg där tiden fick räknas dubbelt.

20 brutto är ungefär 12-15 m båt

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...