bhemac 2 859 Postad 23 Maj , 2014 Kokade kaffe två ggr idag. Kokade potatis till sillen. Värmde barnmaten och lite diskvatten. Allt från solcellerna utom nån minut med gas då två plattor behövdes. Rädda batterierna med solel! Dom älskar den lugna takten. Jag tror du har en poäng där. Solpanelerna har en supersmart regulator och generatorn har en stenkorkad regulator. Det finns mycket som talar för att överladdning är det som oftast knäcker batterierna. Nya batteriityper (läs LiFEPO4) kommer. Inte helt enkelt att få tag på till rätt pris och lite känsligt att importera. Ska man kunna utnyttja dem fullt ut måste vi också öka systemspänningen till kanske 48V eller mer. Sen finns det ju en del konservatism att kämpa mot. Hoppas barnmaten smakade bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 23 Maj , 2014 Kokade kaffe två ggr idag. Kokade potatis till sillen. Värmde barnmaten och lite diskvatten. Allt från solcellerna utom nån minut med gas då två plattor behövdes. Rädda batterierna med solel! Dom älskar den lugna takten. Kan du koka potatis på solcellsdriven 12 volt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marhag 7 Postad 25 Maj , 2014 Hej, jag ställdes inför liknande frågor gällande batterier och laddning när jag började renovera el systemet på min båt. Jag ville också utöka batteri kapaciteten och undrade ifall det var lönt att satsa på dyrare batteri typer t.ex. GEL. Efter att ha pratat med ett antal leverantörer och folk som jag känner som jobbar med denna typ av system så kom jag fram till följande slutsatser. Observera att detta är min tolkning av informationen som jag fick. Klassiska våta batterier har minst utnyttjbar kapacitet. Efter man har förbrukat ca 50% av batteriets kapacitet och man fortsätter urladdningen så påverkar man batteriernas livslängd. AGM och GEL batterier kan urladdas till större grad och oftare utan att ta ”skada” i samma grad. D.v.s man får mer användbar kapacitet med AGM/GEL än med klasiska våta batterier även ifall Ah märkningen är den samma. Laddning av AGM och GEL batterier är mer komplicerat. Öppna våta celler kan nästan laddas hur som helst utan de tar skada. AGM och framförallt GEL kräver en mer precis ladd kurva gällande ström och spänning för att kunna laddas och för att kunna topp ladda dem. Moderna nätanslutna batteriladdare har inga problem att hantera detta, men generatorn som vi har på våra motorer även de med laddningsregulator kan inte hantera detta. En av leverantörerna jag pratade med sa att folk som köper GEL batterier ofta blir besvikna på kapacitet och livslängd och detta berodde på de inte blir laddade korrekt av generatorn i båten. Ifall man inte komplimenterade med extra styrning av laddningen mellan generator avrådde han starkt mot användandet av GEL batterier då de kunde ta skada annars. AGM tjänade också på att man använde extra styrning men det var inte nödvändigt för att förhindra skador på batterierna. Solcells regulatorer har denna typ av styrning i sig vilket gör dem så bra på att toppladdning av batterier även GEL batteriet. Det beslut som jag tog är att jag satsar på ett system med GEL batterier och en extra ”DC-DC” laddare. Det är en dyrare lösning och jag vet inte ifall det kommer att visa sig värt det. Vi får se om något år hur det har gått... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Maj , 2014 Kokade kaffe två ggr idag. Kokade potatis till sillen. Värmde barnmaten och lite diskvatten. Allt från solcellerna utom nån minut med gas då två plattor behövdes. Rädda batterierna med solel! Dom älskar den lugna takten. Kan du koka potatis på solcellsdriven 12 volt? Jag har en enkel inverter som pulsar upp spänningen till 230/50Hz. 650W bara men det blir skapligt stora strömmar ändå förstås på tolvvolten. 50A drar vattenkokaren och kokplattan Drygt 20A. Men med lock på kastrullen och en peng på plattan för lite luftgap slår den ifrån en del av tiden så det nästan räcker med solelen. Invertern är rätt effektiv och lite kanske man sparar på mindre överföringsförluster på 230Volten. Dags att byta systemspänning i båten? Varför inte 48V på DC och 230V AC för strömslukare. Lagom tjocka ledningar och stort utbud av utrustning. Jordfelsbrytare fixar elsäkerheten. LiFePo för snabbare batteriladdning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 27 Maj , 2014 Ett gammalt tips jag betonar gammalt. Köp det billigaste batteriet du hittar använd det så länge det är bra. Det kan vara det billigaste sättet att ha bra batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 27 Maj , 2014 Ett gammalt tips jag betonar gammalt. Köp det billigaste batteriet du hittar använd det så länge det är bra. Det kan vara det billigaste sättet att ha bra batterier. Så gör alltid jag. Batterierna håller nog minst sex år om man inte drar ur dem under 12 volt. En Nasa BM1 så man håller koll på batterierna förlänger nog livet på dem rejält. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Maj , 2014 Ett gammalt tips jag betonar gammalt. Köp det billigaste batteriet du hittar använd det så länge det är bra. Det kan vara det billigaste sättet att ha bra batterier. För några år sedan hade jag hållit med till 100%. Men det har hänt en del sedan dess. För många av oss räcker solen för ge den ström vi behöver. Det innebär att generatorn inte behovs och det är bra eftersom den är riktigt dålig på att ladda batterierna på ett skonsamt sätt. Sen ger solpanelerna så pass mycket att batterierna aldrig djupurladdas. Det har tillkommit nya förbrukare som vill ha mycket ström under kort tid. Idag är AGM-batterierna det bästa när det gäller blybatterier. Som läget är idag är jag övertygad att AGM kommer att hålla 10 år. Det är ingen slump att i nästan alla reservkraftsanläggningar mm har man gått från våta till AGM. Priserna på AGM är bra idag. Man slipper fylla vatten, kan placera batterierna hur som helst och de tål vibrationer bättre än våta, kan inte frysa osv. De laddas snabbare och tål djupurladdningar betydligt bättre än våta. Tittar man på fördelarna så blir AGM prisvärda idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moogmannen 2 Postad 28 Maj , 2014 Om man bor i närheten av Stockholm så kör Sundbybergs bildelar en drive varje år med Tudors 80Ah marin dual för strax under 800:-. Har funkat åtminstone i 5 år för mig nu. Som jag sett det och när jag jämfört så får man alltid mer amperetimmar med fler små batterier än färre större. Mer ampere för pengarna helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 28 Maj , 2014 Om du har billiga batterier, blir inte heller de sämre av solceller. De håller ändå längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Maj , 2014 Kollade nu på litiumbatteri. 20Ah och 13,2V. Nästan 10000 Sek. Verkar sällsynt dyrt och kanske ett dåligt exempel. Dvs dyr leverantör men annars är ett sånt batteri en intressant grej i batterisystemet. Vad skulle hända om man kopplar in ett sånt parallellt med batteribanken? Det kan väl snabbt ta åt sig energin från en kraftig generator. 100A i några minuter så har man fått all energi som generatorn kan ge vilket är sällsynt med blybatterier. Vore kul att prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 28 Maj , 2014 (redigerade) Jag var till båten i em o plockade ur startbatteriet som är stendött, tog med det gamla för att sw så ett nyköp inte var större, det skulle inte gå ner under slafen.... Stannade o frågade ett par klubbkompisar om de visste om nån som sålde nya till bra pris i Söderhamn, det visste de inte. Men det slutade med att jag fick två 86 amp SMF som en snubben bytt "i onödan" då det inte var fel på dem utan på glödstiftena i hans sexa... De hade stått utan laddning den här vintern, satte i det ena i båten, voltmetern visade 10 volt, det räckte till att få ledlampor att lysa men startmotorn reagerade inte... Kopplade på min CTEK i recondläge, först gick det inte i nån ström alls, men efter ett tag började det surra så smått i laddaren. Det andra SMF batteriet kopplade jag på en enkel men elektronisk Biltemaladdare på, amperemetern rörde sig inte alls den lilla stund jag stod o glodde. Få se i morrn om nåt av dem orkar dra igång motorn. Hur gamla de var kom han inte ihåg, kanske står det nåt datum på dem.... De kanske är tre år... 10 volt är väl normalt ett förstört batteri, men i morrn får jag besked... Redigerad 28 Maj , 2014 av Luffarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Maj , 2014 Kollade nu på litiumbatteri. 20Ah och 13,2V. Nästan 10000 Sek. Verkar sällsynt dyrt och kanske ett dåligt exempel. Dvs dyr leverantör men annars är ett sånt batteri en intressant grej i batterisystemet. Vad skulle hända om man kopplar in ett sånt parallellt med batteribanken? Det kan väl snabbt ta åt sig energin från en kraftig generator. 100A i några minuter så har man fått all energi som generatorn kan ge vilket är sällsynt med blybatterier. Vore kul att prova. Litium är fel, det ska vara LiFePO4. Det är det som används i tex Umeå’s eldrivna bussar. Dessa batterier är billigare, kan laddas snabbt och har en livslång på minst 2000 cykler. Litium-jon batterier är betydligt dyrare men också mindre/lättare, används därför i många elverktyg. Men i båtar och bilar är det idag bara LiFePO4 som gäller. Man kan köpa ett 12,8V/40Ah i Sverige för ca 2700 kr. Eftersom man kan ta ut hela kapaciteten så motsvarar det ca 80Ah blybatteri. Perfekt om man har eldrift på jollen, det väger bara 9kg. Normal laddning av ett tomt batteri tar 2 tim. Men man kan fylla på ganska rejält på 10 min också. Köper man lösa 3,2V celler inom EU är priset ca 400kr/cell. Varje cell väger 1,4kg. Jag kommer nog att köpa detta till jollen i sommar. Jollen väger 32kg, batteriet 5,6 kg totalt 38 kg så batteriet får sitta permanent i jollen. Här finns batterierna: http://www.ev-power.eu/CALB-40Ah-400Ah/?cur=1 Det fins också LiFeYPO4 12v/40Ah för 1500 spänn. Inget att dessa exotiska batterier kan direkt kopplas ihop med blybatterier. Dels behövs en kontrollerad laddspänning på max 3,65V/cell, dels år cellen aldrig laddas ut till mer än 2,5V. Man brukar jobba med högre systemspänningar med dessa batterier dvs fler seriekopplade celler. Det finns en rad skäl till detta. Sen får man ha omvandlare till förbrukarna. Lysdioder ska ju ändå ha drygt 3V. 48V är en vanlig systemspänning, här finns det gott om utrustning, invertera osv. I en båt kanske den gamla amerikanska fiskebåtspänningen 32V kan vara lämplig, många plotters mm kan gå direkt på 32V. Det är inget problem att driva tex en länspump via DC/DC omvandlare för några hundra kr. En annan systemspänning som kan vara intressant är 144V. Då kan man stoppa elapparater direkt i uttaget, TV, dator mm. Allt som är märkt "100-240V" går att köra direkt på 144VDC. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Maj , 2014 Intressant Behemac! Nu börjar det likna nåt. Hörde idag att man är igång med en ny batterifabrik för elbilar i USA. Det är där man får volymerna och småningom prispressen. Bilindustrin s batteritillverkning kommer alla tillgodo får man hoppas. Då kan det bli riktigt trevligt i elsystemet ombord. Full nytta av den kraftiga generatorn. Elmotor istf rykande diesel. För anslutning av 3,2V cellerna i båtens batteribank måste alltså kompletteras med laddnings och "urladdningsaggregat"? Är det ingen elektronik i en sån cell som skyddar cellen? Såg nån för ett tag sen som såldes som ersättare till bilbatteriet. Då måste det väl ha haft inbyggda kretsar så det bara kunde anslutas istf det gamla batteriet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Maj , 2014 USA har haft export förbud på dessa batterier. Nu har det inte bekymrat kineserna. Dessutom är det patent som faller. Små celler (max några Ah) brukar ha inbyggd skyddselektronik, större celler har fristående, då ofta så att varje enskild cell övervakas så att man i tid kan se om en cell håller på att ge sig. Jag har också sett dessa "bilbatteriersättare". Man får hoppas att de har någon form av skydd. Man kan ju misstänka att de inte har det. De är ju ganska tåliga så troligen håller de tills garantin gått ut, sen skyller man på "1:a generationen". Normalt sett ska LiFePO4 hålla minst 5 gånger längre än vanliga blybatterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 29 Maj , 2014 Det ena av de bat6terier jag fick var helt kass, men det andra drog igång motorn efter en natts laddning med liten Skamtemaladdare. Det kanske funkar bra denna sommar. Nu laddar jag på det igen i recondläget, då laddar det 15 volt eller mer en viss tid i cykeln... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 30 Maj , 2014 Efter recondladdning var det halvskapliga batteriet helkass! Blir lite misstänksam på hur bra det kan vara med SMF batterier.. Mekonomen hade i alla fall både 72, 80 och 115 amp fritidsbatterier, jag tog ett 80 A för 795 kr, det tyckte jag var bra pris.Man kan ju fundera varför Biltema SMF batterierna jag fick blivit så kass, så fort? Arne som hade dem är en klipsk o noggrann karl ju. För honom måste det ju blivit så att både batterierna o glödstiften blev dåliga samtidigt. O det verkar ju som att det halvskapliga av de två blev sämre av en att laddas i recondläget. Tål inte SMF batterier lite högre spänning? Jag tycket de var lite misstänkt lätta jmf med vanliga batterier. Dags att häva på segel bara det slutar ösregna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Juni , 2014 Ett intressant reportage i dagens "Båtliv" om batterier, i synnerhet AGM. Om ett AGM startbatteri håller i 12-13 år så känns valet av AGM ganska vettigt. Jag hoppas verkligen på detta, att bära ombord och sätta tre 95Ah batterier på plats var inte kul. Så det får gärna gå lång tid till nästa gång... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 12 Juni , 2014 Mina vanliga förbrukningsbatterier typ våta/syra, har jag fått byta stup i kvarten, förmodligen pga. en defekt eller dålig Max Power. Däremot måste jag slå ett slag för mina startbatterier. Har två stycken Optima red top. Har haft båten i tio år och det är samma startbatterier som sitter där fortfarande och dom var inte nya då vi köpte båten. Om det är en tillfällighet eller att dom är mera långlivade vet jag inte men av priset att döma så borde dom vara mera hållbara. Håller med bhemac om reportaget i Båtliv. Står faktiskt en del vettigt där. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 12 Juni , 2014 (redigerade) Jag har kollat runt lite själv, kör nu fulbatterier. Hittade bl.a. En intressant tråd på mby forum där bl.a. Professionella Skeppare av större 70-100 fotare kom till tals. De menade att gelbatterier inte är värda pengarna och körde nästan samtliga med fulbatterier men bytte ofta, ibland varje säsong. Även om det inte var deras egna, utan ägarnas pengar de handlade batterier för, så verkade det allmänt anses att gelbatterierna inte var en försvarbar investering i dagens läge iaf. Den typen av båtar sliter ju ofta väldigt mycket på batterierna IOM att AC, stor kylkapacitet, belysning mm ska hållas igång på nätterna när man ofta inte vill ha surrande generatorer igång. Dvs samma sorts anv som i våra båtar men i en annan skala. Redigerad 12 Juni , 2014 av thundergod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Juni , 2014 Att båtar i 70+ fots klassen byter batterier ofta är inte så konstigt. Dessa båtar kostar >100tkr/vecka att chartra. Det funkar inte att säga "Ursäkta om det blev lite varmt i natt men vi var tvungna att stoppa ACn för batterierna börjar bli dåliga". Här kör man "to the bitter end". Måste man så köra man batterierna i bott. Men då måste man också byta kanske varje år. Kostnaden för batterierna är liten i sammanhanget. Många båtar i den här klassen byter sin hjälpkärror efter ett par år. De går för jämnan, oftast på tomgång vilket är döden för en diesel. Driftsäkerhet får kosta. Men i en vanlig fritidsbåt är det oftast tvärtom, man vill inte slösa pengar på batterier och på det besvär ett byte ofta innebär. Förr körde jag bara billiga batterier, det fungerade bra. Men idag är läget ett annat, solpanelrna gör att batterierna slits mindre och samtidigt måste de kunna leverera ström till micro, kaffekokare mm. Om man tvingas ladda med motorn så vill man att batterierna ska kunna ta emot laddning effektivt. Nya tider=nya batterityper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 16 Juni , 2014 Jag tänkte också byta batteri i förbrukarbanken - har idag ett gammalt 1x105A och tänkte öka till en 150-160A ungefär. Försöker läsa ut vad som är "bäst" i tråden och artikeln, men blir bara trött. Känner mig lite extra snål också och funderar på om detta kan vara ett "lagom" alternativ, ett Deep-Cyclebatteri av känd tillverkare på kampanj (inget postorder-måste-passa-bud-som-kommer-mellan 8-16, bara åka förbi och köpa...); http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=69932 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 16 Juni , 2014 Jag tänkte också byta batteri i förbrukarbanken - har idag ett gammalt 1x105A och tänkte öka till en 150-160A ungefär. Försöker läsa ut vad som är "bäst" i tråden och artikeln, men blir bara trött. Känner mig lite extra snål också och funderar på om detta kan vara ett "lagom" alternativ, ett Deep-Cyclebatteri av känd tillverkare på kampanj (inget postorder-måste-passa-bud-som-kommer-mellan 8-16, bara åka förbi och köpa...); http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=69932Det där verkar ju riktigt bra. Får du plats med två såna så...Livslängden hänger nog mest på hur medveten man är ang hur mycket man drar o sen återladdar. Man kan ju faktiskt vara ute många dar utan att spela stereo med slutsteg på fullt hela dagarna. Sen ledlamporrnas genombrott känns mina fyra 75or som overkill. När jag kört slut på de här så blir det av åldersskäl o nästa gång nöjer jag mig nog med tre nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser