Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
aunapuu

Tips på nya förbrukningsbatterier

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har nu blivit tvungen att införskaffa två nya förbrukningsbatterier samt ett startbatteri. Idag sitter det två ggr 115 Ah som förbrukning och ett 80 ah som startbatteri.

Problemet som jag ser är att det är svårt att veta vad som är bra eller dåligt ute i batteridjungeln....

Har kolla på Erlandssons Brygga där de har 115Ah för 1800kr och på Biltema har de 135Ah för 1700kr...

 

Vad är bra och vad är dåligt? Mitt mål är att hitta underhållsfria med hög Ah till ett vettigt pris... Funkar Biltemas (De ligger under bilbatterier, är osäker på om de kan användas i segelbåt)?

 

Stort tack på förhand!

 

//John

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte nya batterier i fjol och valde - efter moget övervägande - AGM-batterier från Biltema 3x95 Ah. De fick plats där jag tidigare hade 3x75 Ah fritids/marnbatterier. då det inte spelar nån roll på vilken ledd AGM-batterier står, till skillnad från våta batterier.

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/AGM-batteri-80700/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare kört Biltemas SMF batterier. De har fungerat utmärkt i minst 6 år. Men nu har de liksom tappat livsgnistan sedan NÅGON glömt toabelysningen i vintras. Solpanelerna har laddat lite men sen har nog lampa kört slut dem igen. Gång på gång. Nu batteriernas kapacitet mycket mindre så därför byter jag till 3x95Ah AGM från Biltema eftersom jag gillar deras garantier. Det man direkt märker är att de under laddning kan ta till sig mer ström än vanliga batterier. De jag prata med som har AGM är alla väldigt nöjda.

Egentligen hade jag tänkt mig 2 batterier men man vill ju inte vara sämre är Toaen så det fick bli ett tredje batteri. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har tidigare kört Biltemas SMF batterier. De har fungerat utmärkt i minst 6 år. Men nu har de liksom tappat livsgnistan sedan NÅGON glömt toabelysningen i vintras. Solpanelerna har laddat lite men sen har nog lampa kört slut dem igen. Gång på gång. Nu batteriernas kapacitet mycket mindre så därför byter jag till 3x95Ah AGM från Biltema eftersom jag gillar deras garantier. Det man direkt märker är att de under laddning kan ta till sig mer ström än vanliga batterier. De jag prata med som har AGM är alla väldigt nöjda.

Egentligen hade jag tänkt mig 2 batterier men man vill ju inte vara sämre är Toaen så det fick bli ett tredje batteri. 

 

Ha ha - försök med det du.

 

Jag fick härom dan ett 1 år gammal GEL-batteri på 110 Ah. Med tanke på var det kom ifrån är det nog betydligt dyrare än de man kan köpa på Biltema.

 

Men jag är väldigt nöjd men mina Biltema AGM-batterier.

 

Den som har stört batteribank när han dör vinner.  :o

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju en sån där båt som inte lutar när man åker med den. Så min filosofi är att köpa mest Amperetimmar för pengarna och det blev vanliga våta blybatterier sist.

När jag går problem med att lutningen är sådana att det rinner syra ur batteriet så har jag andra och större problem...

 

Men en annan orsak att köpa billigaste är ju det som inträffat för bhemac; att NÅGON förstör batteriet genom att glömma en lampa eller nåt. Billigare att ersätta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör på fulbatterier, dvs våta. De brukar hålla fem säsonger. Håller finbatterier som ofta kostar dubbelt så mycket dubbelt så många säsonger?

 

Lyckligtvis är jag utrustad med trimplan (flest knappar i cockpit vinner..) så lutningen hålls i schack när jag så önskar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

A)

Det finns våta öppna batterier 

Det finns slutna våta batterier

Det finns slutna AGM-batterier

Det finns GEL-batterier.

 

 

För de flesta av dessa typer finns det inre uppbyggnader som premierar olika användning:

B )

- Start och höga strömstyrkor (men ingen djupurladdning, annars usel livslängd)

- Förbrukning (måttliga strömstyrka men många djupare urladdningar)

- Reservkraftsbatterier (åldras sakta vid underhållsladdning, få men djupa urladdningar)

 

(Marinbatterier är ett mellanting mellan start- och förbrukning.)

 

Det går alltså inte att bedöma om ett batteri är lämpligt för något bara grundat på A), först när man kombinerar A-egenskaperna med B-egenskaperna kommer man rätt.

 

 

Redigerad av Seawolf
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mekonomens gula fritidsbatterier har jag bra erfarenhet av. Brukar ligga bra till i pris också. Bättre pris än tex Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A)

Det finns våta öppna batterier

Det finns slutna våta batterier

Det finns slutna AGM-batterier

Det finns GEL-batterier.

 

 

För de flesta av dessa typer finns det inre uppbyggnader som premierar olika användning:

B )

- Start och höga strömstyrkor (men ingen djupurladdning, annars usel livslängd)

- Förbrukning (måttliga strömstyrka men många djupare urladdningar)

- Reservkraftsbatterier (åldras sakta vid underhållsladdning, få men djupa urladdningar)

 

(Marinbatterier är ett mellanting mellan start- och förbrukning.)

 

Det går alltså inte att bedöma om ett batteri är lämpligt för något bara grundat på A), först när man kombinerar A-egenskaperna med B-egenskaperna kommer man rätt.

Är fullt med på vad du säger, men undrar hur det blir i praktiken med tanke på att det t.ex. inte är jättelätt att åstadkomma jättemånga djupurladdningar under en båtsäsong om man iakttar lite normalt sunt förnuft och har en vettig storlek på sin batteribank. Tänk för enkelhets skull på förbrukningsbatterier, startbatterier lever ju i sin egen verklighet.

 

Tittade bara som ett exempel på SeaSea. Ett Varta fulbatteri på 75 ah kostar 800. Vartas fin-fin-AGM på visserligen 85 ah kostar 3000. Får man utväxling i t.ex. livsslängd som motiverar den prisskillnaden? (Självklart finns det nivåer emellan dessa tex slutna våta och billigare AGM)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härliga diskussioner!

Jag kan inte säga att jag bli MYCKET klokare, men får lite bättre grepp i alla fall. :) 

 

Det som jag direkt känner är att jag vill ha batterier som jag inte behöver känna mig oroad för, dvs. lämpliga för att användas på segelbåt som mestadels seglar:-). Helst vill jag även undvika att hela tiden leta efter hamnar med landström, dvs. mycket Ah. Sist men inte minst har man kanske inte världens största plånbok:-).

 

Ligger lite nu i valet och kvalet för förbrukning mellan:

2 ggr TUDOR 115Ah MARINE DUAL 1700 kr/st på Erlandssons Brygga
12 V. Freeline/Marine batterierna har en patenterad tippsäker lock-konstruktion samt The Magic Eye där man enkelt kontrollerar batteriets laddingstillstånd.
Uppfällbart handtag skyddar poltapparna.
Underhållsfritt.
Rekommenderad laddström 4-6 A.
Godkänt av Sjöfartsverket.
 
 
2 ggr Biltemas Underhållsfritt batteri 105 ah 1299kr/st
Underhållsfritt batteri med lång livslängd.
Integrerat flamskydd.
Hölje av förstärkt polypropylen.
Tål lutning (max. 45° monterings-/lutningsvinkel), vilket minskar risken för syraläckage.
Samtliga priser inkluderar bly- och miljöavgifter

Om man tittar på dessa, vilket alternativ är då bäst?

 

//John

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju en sån där båt som inte lutar när man åker med den. Så min filosofi är att köpa mest Amperetimmar för pengarna och det blev vanliga våta blybatterier sist.

När jag går problem med att lutningen är sådana att det rinner syra ur batteriet så har jag andra och större problem...

 

Men en annan orsak att köpa billigaste är ju det som inträffat för bhemac; att NÅGON förstör batteriet genom att glömma en lampa eller nåt. Billigare att ersätta.

Att djupurladda ett batteri pga en glömd lampa är naturligtvis oförlåtligt. Det kommer inte att hända igen, nu låter jag all förbrukning gå via solcellsregulatorn och dess underspänningsskydd (jag kan ställa vid vilken spänning den ska stänga av). Men jag är ändå imponerad av batterierna, de är inne på sin 6:e säsong och trots misshandeln har de fortfarande en hel del kapacitet kvar.

 

Jag har annars kört mest med billiga batterier och alltid tyckt det fungerat bra. Men våra elsystem och behov har ändrats. Någon skrev i en tråd att han skötte sina batterier på samma sätt i 40 år. För 40 år sedan hade jag ett startbatteri och en 1,2W lampa för kompassbelysningen. Idag ser det ofta lite annorlunda ut.

 

Mina solpaneler (190W) kan trycka in i snitt över 60Ah/dygn i batterierna. Batterierna går sällan under 80% av sin kapacitet. Nya strömkrävande förbrukare som kaffekokare, micro mm är praktiskt idag.

 

Kraven på batterierna blir helt andra. AGM värker vettigast idag - de kan ta emot stor laddning, klarar höga strömuttag, lägst Peukert-effekt. Dessutom klara de fler djupurladdningar, bra även om djupurladdningar är sällsynta. Men, målet är att kunna ha både kyl och frys igång hela sommaren, då kan en regnig vecka ladda ur batterierna rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Glömde toabelysningen under vintern? Konceptet med huvudbrytare har visst inte slagit igenom riktigt :P .

Redigerad av MartinX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde toabelysningen under vintern? Konceptet med huvudbrytare har visst inte slagit igenom riktigt :P .

 

Jodå, men det försvann på 80-talet. Huvudbrytaren är ingen brytare, det är en batterifrånskiljare eller arbetsbrytare. Den ska bryta allt, utan undantag. Slår jag ifrån den så ska  hela systemet bli strömlöst för att jag ska jobba med systemet eller för att det tex kommer rök från elcentralen. Jag vill inte bryta kylen som går hela sommaren, larmet, möjligheten till fjärrstart av värmaren, länspump, fläktar, ozongenerator, solpaneler mm. Det går dessutom alldeles utmärkt att glömma den sk huvudbrytaren också. 

Jag bryter inte huvudströmmen när jag går hemifrån heller, för många år sedan gjorde kompisens föräldrar detta när de lämnade sommarstugan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Glömde toabelysningen under vintern? Konceptet med huvudbrytare har visst inte slagit igenom riktigt :P .

Jodå, men det försvann på 80-talet. Huvudbrytaren är ingen brytare, det är en batterifrånskiljare eller arbetsbrytare. Den ska bryta allt, utan undantag. Slår jag ifrån den så ska hela systemet bli strömlöst för att jag ska jobba med systemet eller för att det tex kommer rök från elcentralen. Jag vill inte bryta kylen som går hela sommaren, larmet, möjligheten till fjärrstart av värmaren, länspump, fläktar, ozongenerator, solpaneler mm. Det går dessutom alldeles utmärkt att glömma den sk huvudbrytaren också.

Jag bryter inte huvudströmmen när jag går hemifrån heller, för många år sedan gjorde kompisens föräldrar detta när de lämnade sommarstugan.

Intressanta kommentarer här och även i ditt tidigare inlägg Bhemac, respekterar till fullo ditt val.

 

Men om man nu är lite gammelnormal och inte vill ha kyl/frys gående hela sommaren, inte har något som kan fjärrstyras, har en länspump som går förbi huvudbrytarna, har för vana att alltid slå av huvudbrytarna när man lämnar båten, har en båtplats med god daglig (och nattlig tillsyn) - finns det då några tungt vägande skäl som tex livslängd eller annat (vad?) att lägga upp till 3,75 gånger pengarna på fin-fin-AGM?

 

P.S. Jag slår fortfarande alltid av huvudbrytaren i sommarstugan :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Arne Radar.

 

Jag valde Biltems AGM- batterier, för att man kan ställa dem på vilken ledd som helst. Våt blybatterier skall i en segelbåt stå tvärs, för att risken för att blyplatorna skall stå torra vid kryss skall va minimal. I en planande motorbåt skall våta batterier stå längs med av samma orsak,  De lutar ju från för till aktern ganska kraftigt i vissa lägen.

 

post-53310-0-65624100-1400734278_thumb.png

 

Batteriplacering för våta batterier i Segelbåt. I en planande motorbåt skall de så som det som är överkryssat.

 

Står blyplattorna torra påstås det att den delen "dör" och att batteriet snabbt får en minskad kapacitet.

 

Eftersom AGM-batteriet inte har dessa "problem" kunde jag få in en större batteribank.

 

Om man jämför prisskillnaden på batteri hos Biltema av den storleken jag hade tidigare med Biltemas GM-baterier av samma storlek är prisskillnaden ca 1,5 ggr inte 3,5

 

Nu vet jag att det går att köpa Mari/fritidbatteri ett par hundra kronor billigare i fina Marinbutiken än de priser jag hittade i Biltemas katalog, så Ett Biltemas AGM-batteri kan ju sägas va dubbelt så dyrt.

 

För min del var det inte kronor och ören, som styrde valet, utan antalet Ah som jag kunde få plats med på samma yta. Jag har ökat min batterikapacitet, med 25 % mot tidigare. 

 

När det gäller huvudbrytare eller rättare sagt batterifrånskilljare.

 

Jag har en batterifrånskilljare som jag bryter när jag lämnar båten i hemmahamnen. Det är ju där den ligger oanvänd nån längre tid. När jag är ute och seglar bryter jag aldrig batterifrånskilljaren.

 

Då vet jag att allt är avstängt och att nån läslampa i akterruffen eller ankarlanternan mm inte står och lyser. Allt som behöver ström, när båten ligger oanvänd har jag kopplat på en elcentral som ligger direkt på förbrukningsbanken, gäller ju även solceller och batteriladdare.

 

Kylskåpet går visserligen efter batterifrånskilljaren, men det kopplar automatiskt över till 230 V när landströmmen är ansluten.

 

Jag slår aldrig från huvudbrytaren i sommarstugan, mer än när jag skall pilla i elcentralen och jag riskerar att komma i kontakt med spänningsförande del. Det pillar så otrevligt i fingrarna annars. Och trotts att jag i det sammanhanget är mer lik Sven duva, så är ju risken med 400/230 Volt större än med 12 V i det sammanhanget.

 

Sven duva, ur FendrikStåls sägner - då.

 

"Ett dåligt huvud hade han,

men hjärtat - det var gott"

 

post-53310-0-18379600-1400734425_thumb.jpg

 

 

 

 

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Arne Radar.

 

Jag valde Biltems AGM- batterier, för att man kan ställa dem på vilken ledd som helst. Våt blybatterier skall i en segelbåt stå tvärs, för att risken för att blyplatorna skall stå torra vid kryss skall va minimal. I en planande motorbåt skall våta batterier stå längs med av samma orsak, De lutar ju från för till aktern ganska kraftigt i vissa lägen.

 

...

 

 

Jo, jag känner till placeringsfrågan i respektive båttyp. Mina fulbatterier står längs med. Skulle jag öka min bank vore det lättast ordnat med tvärs-placering.

 

Att få till en större bank genom större frihet i placering om man vill eller behöver är ju ett jättebra skäl till att välja AGM. Har för mig Biltemas multipel är ca 2 ggr dyrare om man jämför deras egna ful-fritid mot egna AGM, så vi är tillbaka vid min första grova skattning (seasea-fallet med 3,75 var upp till värsting-AGM, finns även där billigare AGM).

 

Det har genom åren varit ganska många trådar om batterival, men jag blir fortfarande inte klok på min fråga så här kommer den igen, kanske något förtydligad:

 

Allt annat lika - (tex. jag behöver inte ändra placeringsriktning och jag planerar inte för att behöva djupurladda stup i kvarten) vad vinner jag på att normalt betala ungefär dubbelt så mycket och gå upp från vått till AGM? Får ja tex 10-12 säsonger?

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förmodligen ingen ting.

 

Det där med vad som är bäst och optimalt är i det närmaste en helt omöjlig fråga att besvara.

 

Det finns så många parametrar att ta hänsyn till. Den besvärligaste är väl båtägaren själv.  :wacko:

 

Jag undrar om mina AGM-batterier verkligen håller i 10 -12 år. 

 

Kommer förmodligen att djupurladda dem ett antal gånger.

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året installerade jag i en segelbåt tre underhållsfria batterier från Biltema, 100Ah á 1399kr/st.

Enligt hemsidan skall dom vara speciellt lämpliga för solcell- och vindkrafts-anläggningar.

Och det är ju för tidigt att uttala sig om dom var bra eftersom vi bara haft dom en sommar.

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Underhallsfritt-batteri-80100/

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen ingen ting.

 

Det där med vad som är bäst och optimalt är i det närmaste en helt omöjlig fråga att besvara.

 

Det finns så många parametrar att ta hänsyn till. Den besvärligaste är väl båtägaren själv.  :wacko:

 

Jag undrar om mina AGM-batterier verkligen håller i 10 -12 år. 

 

Kommer förmodligen att djupurladda dem ett antal gånger.

 

Det var kanske en bra sammanfattning Toaen.

 

Vet inte om det behövs, men förtydligar för säkerhetsskull - jag är inte ute efter att "ha rätt" utan är helt enkelt intresserad av att lära mig om jag göra ett bättre val (pris/prestanda/livslängd) än jag gjort hittills nästa gång jag skall byta ut min batteribank. Förmodligen samma bevekelsegrund som TS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Förmodligen ingen ting.

 

Det där med vad som är bäst och optimalt är i det närmaste en helt omöjlig fråga att besvara.

 

Det finns så många parametrar att ta hänsyn till. Den besvärligaste är väl båtägaren själv.  :wacko:

 

Jag undrar om mina AGM-batterier verkligen håller i 10 -12 år. 

 

Kommer förmodligen att djupurladda dem ett antal gånger.

 

Det var kanske en bra sammanfattning Toaen.

 

Vet inte om det behövs, men förtydligar för säkerhetsskull - jag är inte ute efter att "ha rätt" utan är helt enkelt intresserad av att lära mig om jag göra ett bättre val (pris/prestanda/livslängd) än jag gjort hittills nästa gång jag skall byta ut min batteribank. Förmodligen samma bevekelsegrund som TS.

 

 

Vi har exakt samma ståndpunkt. 

 

Jag brukar ofta väldigt stark framföra hur jag gör. Sen ändrar sig det ofta över tiden eferhand som man kommer på "bättre" lösningar.  :)

 

Det har hänt några gånger att dessa bättre lösningar varit rena katastroferna.  :(

 

Fick precis mail från Erlandssons brygga att det har tokutförsäljning av bl.a. batterier och plottrar kommande helg - Undrar om vi kommer att avsegla från Västervik på Lördag som tänkt!?  :huh:

 

http://eline.erlandsonsbrygga.se/extra/crazydays.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att välja batterier är nästan som att välja om man skall ha hundringar eller femhundringar i plånboken ;-)

 

Inntekt /utgift styr.

 

Ett korrekt och optimalt el-anlegg från genetaror til förbrukare och hushållning med förbruk; löser de flesta "problem".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vi har exakt samma ståndpunkt. 

 

Jag brukar ofta väldigt stark framföra hur jag gör. Sen ändrar sig det ofta över tiden eferhand som man kommer på "bättre" lösningar.  :)

 

Det har hänt några gånger att dessa bättre lösningar varit rena katastroferna.  :(

 

Fick precis mail från Erlandssons brygga att det har tokutförsäljning av bl.a. batterier och plottrar kommande helg - Undrar om vi kommer att avsegla från Västervik på Lördag som tänkt!?  :huh:

 

http://eline.erlandsonsbrygga.se/extra/crazydays.pdf

 

 

Jag tror det är i den japanska Kaizen-filosofin som man anbefaller att alltid ställa "5 times why question".

 

Inte helt lätt att förklara, men skall försöka:

 

I överförd bemärkelse - om du får ett annat förslag än det du hittills tror är bäst, fråga varför och iterera/borra detta minst fem gånger. På första eller andra varvet får du sällan övertygande svar - det rör sig ofta om tyckanden, men ju mer du borrar desto närmare någon slags sanning kommer man oftare (än om man nöjer sig med första svaret).

 

En del kan tycka att man är idiot för att man inte ger sig, men om man t.ex. arbetar i en företagskultur där detta synsätt anbefalls (och inte är belastat med prestigeproblem) så hjälper metodiken ofta till att komma åt problemens kärna och inte stanna vid problemens upplevda yta.

 

Sitter man och skriver på ett forum är det dock svårt att inte uppfattas som en enveten provocerande idiot när man borrar och ifrågasätter svar, men om man låter bli att läsa för mycket mellan raderna utan håller sig till frågan kan man komma väldigt långt.

 

Tonfall, kroppsspråk, ansikte etc går inte fram i trådposter.

 

The 5 times why question som lite filosofi har jag haft grymt stor nytta av i yrkeslivet, och i viss mån även privat.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en brytare som slår av strömmen om spänningen sjunker under nåt visst värde, 12,4 volt eller vad det är. Så hur vårdslös jag än är kan jag omöjligt ladda ur batterierna så de tar skada, vilket de gör redan vid 11,9 volt. Löser den ur så kan jag med en fjärr (eller manuellt) lätt slå på strömmen och veta att det är tillräckligt för att dra igång motorn.

 

En sån här anordning borde egentligen sitta i varenda båt. Den förlänger livslängden drastiskt på alla batterier. Jag köpte min fån Seawolfs båtelsfirma, jag tror tyvärr inte längre han har den i sortimentet, men det finns liknande att få tag i. Med en så här enkel grej kan man utan ångest lämna tonåringar i båten som spelar stereo o lämnar alla lysen på. Mina nu fyra år gamla batterier har aldrig varit urladdade mer än max till 50 % en enda gång. I början av båtkarriären hände det titt som tätt att batterierna var helt döa när jag kom till båten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en brytare som slår av strömmen om spänningen sjunker under nåt visst värde, 12,4 volt eller vad det är. Så hur vårdslös jag än är kan jag omöjligt ladda ur batterierna så de tar skada, vilket de gör redan vid 11,9 volt. Löser den ur så kan jag med en fjärr (eller manuellt) lätt slå på strömmen och veta att det är tillräckligt för att dra igång motorn.

 

Den anordningen finns i många solcellsregulatorer, dessutom får man skydd mot överspänning och överlast. Den jag har kan man dessutom ställa vilken spänning där den ska lösa ut. När jag kopplade in den nu i vinter satte jag den på 12,4V, på sommaren kommer den troligen stå på under 12V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara ett tips på bra inköpsställe. Jag köpte två såna här som förbrukningsbatterier senast jag bytte:

http://www.batteriexpressen.se/product.html/crown-deep-cycle-200ah?category_id=44

 Är de lika bra som Trojan T-105 så är det utmärkta batterier - om man inte behöver ta ut större strömmar. De har ett större inre motstånd jämfört med både vanliga och AGM (som har lägst). Det innebär att Peukert-effekten blir mycket högre. Men har man tex bara lite belysning mm så är de jättebra. Läs lite mer HÄR

AGM är drygt 20% dyrare men då får man batterier som inte kräver underhåll, kan placeras hur som helst, läcksäkra, fryssäkra mm mm. Jag tyckte fördelarna motiverar ett lite dyrare AGM batteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni nu har läst på lite om Peukert och hur den lille rackarn påverkar batteriets kapacitet så kan ni läsa HÄR hur han påverkar laddningen. Ju mer man läser desto mer övertygad blir man att AGM är bäst. Så antingen köper man billigaste våta batterier, de funkar och tröttnar man så har man inte slängt så mycket pengar i sjön. Eller så köper man AGM för att då deras fördelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en brytare som slår av strömmen om spänningen sjunker under nåt visst värde, 12,4 volt eller vad det är. Så hur vårdslös jag än är kan jag omöjligt ladda ur batterierna så de tar skada, vilket de gör redan vid 11,9 volt. Löser den ur så kan jag med en fjärr (eller manuellt) lätt slå på strömmen och veta att det är tillräckligt för att dra igång motorn.

 

En sån här anordning borde egentligen sitta i varenda båt. Den förlänger livslängden drastiskt på alla batterier. Jag köpte min fån Seawolfs båtelsfirma, jag tror tyvärr inte längre han har den i sortimentet, men det finns liknande att få tag i. Med en så här enkel grej kan man utan ångest lämna tonåringar i båten som spelar stereo o lämnar alla lysen på. Mina nu fyra år gamla batterier har aldrig varit urladdade mer än max till 50 % en enda gång. I början av båtkarriären hände det titt som tätt att batterierna var helt döa när jag kom till båten....

Välkommen tillbaka Luffarn. Du försvann strax efter ditt sommarprat i radion. Det var kul att höra från Hälsingland och dina äventyr. Hoppas du har båten kvar och nya mål i sikte kring Bottenviken eller längre? Kom ihåg att du hade lite trassel med vattenvärmen.

 

Förlåt avhoppet från tråden. 

 

Hoppar in igen:

 

Varför blir det inga nya batterier i båtarna? Det finns en del nytt men är det för osäkert, dyrt, kompicerat, fel systemspänning, bla.bla. Har ju själv inte gått ifrån bly och ingen jag sett på MG har nåt annat. När ska det ske månntro. Vad säger Ebayexperterna. Finns det nåt bra eller är frakten för dyr? Hittolls har jag mest handlat grejer på några hekto och där är frakten blygsam. Frapperande var när jag skulle ha ett batteri till bilfjärren. Fanns bara i fempack så jag tog ett sånt. 6.90 SEK ink. frakt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni nu har läst på lite om Peukert och hur den lille rackarn påverkar batteriets kapacitet så kan ni läsa HÄR hur han påverkar laddningen. Ju mer man läser desto mer övertygad blir man att AGM är bäst. Så antingen köper man billigaste våta batterier, de funkar och tröttnar man så har man inte slängt så mycket pengar i sjön. Eller så köper man AGM för att då deras fördelar.

Jo jag har märkt peukerts effekt nu efter att generatorn gav upp. Hoppas den inte misstycker att jag klarar mig utan honom dvs generatorn själv då batterierna verkar bara har gott att säga om den mjuka laddning solpanelerna ger. Man kan avläsa på batterimetern att Peukert spelat sitt spratt i mätningen. När spänningen visar att batterierna är full-laddade tycker ändå batteriinstrumentet att det saknas några Ah till fullt. När jag körde generatorn snabbladdade jag batterierna. Då gick batterimätarn till noll och batterierna var ändå inte riktigt fulla. Svårt att klämma in de sista ampertimmarna på kort tid. Där har solpanelerna sin fördel med långa laddtider. 

 

Kokade kaffe två ggr idag. Kokade potatis till sillen. Värmde barnmaten och lite diskvatten. Allt från solcellerna utom nån minut med gas då två plattor behövdes. 

 

Rädda batterierna med solel! Dom älskar den lugna takten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...