fredbjar 0 Postad 20 Maj , 2014 Hej! Håller på med installation av ny solcellspanel. Har kommit så långt att jag har monterat panel, noa-hållare, regulator och dragit kablar från panel till regulator. Nu skall jag dra kablar från regulator till två st förbrukningsbatterier som är ihopkopplade Jag har två separata strömbrytare, en för startbatteri och en för förbrukning. Hur skall jag koppla från regulator för att ladda de två förbrukningsbatterierna? Hälsningar Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 20 Maj , 2014 Plus till Pluss; Minus till Minus; OCH glöm INTE säkring på Pluss vid batteriet. En 5 (eller 10A) är OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredbjar 0 Postad 20 Maj , 2014 I båtbutik, tvivlar på deras elkompetens dock, nämnde dem att jag skulle koppla - till - på det ena batteriet och sedan + till + på det andra Nämndes inget om säkring. Vad / hur / vilken säkring? Har biltema någon lämplig variant? skall dit imorgon i annat ärende Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 20 Maj , 2014 Laddning av startbatteriet är onödigt. Brukar inte ens ha laddning till startbatteriet via landström. Fokusera på att ladda förbrukningsbatteriet istället. Startbatteriet får laddning nog vid gång. Utöver det så vilar det bara. Så länge det är isolerat då vilket det skall vara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredbjar 0 Postad 20 Maj , 2014 Startbatteri hade jag inte tänkt ladda via panel. Två förbrukningsbatterier som är ihopkopplade! Hur koppla från regulator? Alternativ 1. Plus till Plus och Minus till Minus på ett och samma förbrukningsbatteri (laddas båda ändå?) 2. Plus till Plus på ett förbrukningsbatteri nr 1 och Minus till Minus på det förbrukningsbatteri 2? /Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 496 Postad 20 Maj , 2014 Alternativ 2 är att föredra, då får du jämnare laddning. (Även alternativ 1 laddar båda batterierna.) Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 21 Maj , 2014 Startbatteri hade jag inte tänkt ladda via panel. Två förbrukningsbatterier som är ihopkopplade! Hur koppla från regulator? Alternativ 1. Plus till Plus och Minus till Minus på ett och samma förbrukningsbatteri (laddas båda ändå?) 2. Plus till Plus på ett förbrukningsbatteri nr 1 och Minus till Minus på det förbrukningsbatteri 2? /Fred Sorry Sent och svar efter en lång dag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Maj , 2014 (redigerade) I båtbutik, tvivlar på deras elkompetens dock, nämnde dem att jag skulle koppla - till - på det ena batteriet och sedan + till + på det andra Nämndes inget om säkring. Vad / hur / vilken säkring? Har biltema någon lämplig variant? skall dit imorgon i annat ärende Det beror ju vad man menar med elkompetens. Alla kan inte va duktiga på allt och alla är inte proffs på el bara för att man fått jobb i en båttillbehörsaffär. Det är alltid lätt att ha krav på andra, när man inte begriper nåt själv. Har man två parallellkopplade batterier så är det bäst att koppla pluskabeln från generator, batteriladdare (över en säkring) solcellspanel (över en säkring) på det ena batteriets plusspol och minusledningarna på det andra för att garantera att man får en jämnare fördelning på laddningen. Mellan batterierna går det ju två grova ledare. För en person som vet en hel del om batteri och laddningskretsar är den korsvisa inkopplingen en självklarhet. För en som inte har en aning om batteri och laddningskretsar är det en överkurs och samtidigt en marginell skillnad. För oss som begriper nåt om el, är en säkring på en klen kabel också en självklarhet. Säkringen är till för att skydda efterföljande kabel. Skulle det bli ett överslag eller kortslutning i tex batteriladdaren eller solcellspanelens regulator och kabeln inte är av säkrad, kan kabel brinna upp och kanske därmed båten. En batterianläggning på 12 Volt är visserligen en klenspänningsanläggning (under 50 Volt) men definitivt en starkströmsanläggning (fara för person, husdjur och egendom). Du kan inte ana hur stora strömmar ett 12 volts batteri kan lämna vid en direkt kortslutning. Jag vet - jag har förorsakat en under min yrkesutövning som elektriker. I min båt har jag en liten säkringspanel med säkringar kopplade direkt på batteriet före huvudbrytaren. Säkringarna är avsedda för batteriladdare, 2 st till solcellspaneler, 2 st till automatiska länspumpar och till värmaren. Den senare vill man ju inte skall kunna brytas med huvudströmbrytaren dels av misstag (risk för överhettning och brand) och dels för att man vill kunna köra värmaren även när allt annat är garanterat avstängt på vintern. I sin enklast form den här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Hangsakringshallare-35873/ Det finns ju även hängsäkringshållare för flatstiftssäkringar Redigerad 21 Maj , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser