Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
V500

Volvo penta dualprop kardanaxalvibrationer

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Flipper 640 med en 31A Volvo penta turbo diesel (135hp) och duoprop drev (1989). Båten har börjat vibrera vid svängar och vid körning med upptrimmat eller långt nertrimmat drev. Har frågat runt lite och kunnat konstatera att det troligtvis är nån kardanknut i drevet som är dålig som ger upphov till vibrationerna. Nu undrar jag hur stort projekt det är att byta den (dem) kardanknutarna altså. Måste man ha bort sköld och hela faderullan för att byta denna knut som är slutsliten eller hur stort ingrepp är det frågan om. Gummibälgarna är heller inte bytta på 6 år så det är säkert bra att bytaäven dem. Var hittar man sprängskisser eller monteringsanvisningar. Tänkte iallafall prova skruva själv först, sedan blir det väl att ta in experthjälp om man kör fast signågonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det kan mycket väl vara knuten som låter, men det kan också vara primäraxellagret i svänghjulskåpan som börjar på att bli dåligt. Man byter normalt inte hela drivknuten utan bara knutkorsen, vilket inte är så stort jobb för den som kan det och har rätt verktyg. Detsamma gäller lagret i kåpan. Har inte bälgarna bytts på 6 år så är det nog hög tid att göra det. Det kanske är så att drivknutsbälgen är trasig och att vatten är orsaken till ditt problem.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla det enklaste.  Drivknutarna.

 

Måste göras på land. Lyft båten lossa drivknutsbälgen och se om du kan känna nåt glapp. Eventuellt kommer du inte åt att känna utan att lyfta av hela drevet.

 

 

Lyfta av drevet är ingen stor procedur, men man bör vara två pers, det är en tung klump.

Jag gör såhär:

1) Ta loss luckan över växelmekanismen, två stjärnskruvar.

2) lossa växelvajern från mekaniken, en saxsprint och snurra av "klossen" från vajern.

3) Lossa spärrblecket till växelvajern på framsidan av drevet, du MÅSTE ha en 11 mm blocknyckel. Inget annat går, trångt som fan.

4) Lossa sprintarna till trimkolvarna, saxpinnar och dra rakt ut

5) lossa slangklämmorna helt så de är lösa på

          a) drivknutsbälgen

          B) avgasbälgen

          c) kylvattenslangen

6) lossa styrsprinten till huven som styr drevet, två insex och lite mekande för att pula upp den ur hålet.

7) lossa låsskruvarna till huvudsprintarna som sitter i skölden. Insexnyckel

8) Lyft lätt i drevet så du avlastar huvudsprintarna och dra ut dem. (Här har jag ingen bra metod att dra ut dem, de är ihåliga så om man har pinne med en hake på kan man dra ut åt sidan. Du kan komma åt med en stor polygrip och pressa ut dem.)

 

Nu trillar drevet av av sig själv, ev hänger det fast i bälgarna.

Nu kommer du lätt åt drivknutarna och kan känna om de är glappa.

 

Montering i omvänd ordning. Jag brukar ställa drevet på en liten garagedomkraft så man kan finlira in höjden så huvudsprintarna går i.

 

Är det huvudlagret i skölden så kommer du åt det med drevet borta.

 

Eller så hyr man in proffs. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba och beskrivande svar. Skall börja skruva och så fort jag har tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla det enklaste.  Drivknutarna.

 

Måste göras på land. Lyft båten lossa drivknutsbälgen och se om du kan känna nåt glapp. Eventuellt kommer du inte åt att känna utan att lyfta av hela drevet.

 

 

Lyfta av drevet är ingen stor procedur, men man bör vara två pers, det är en tung klump.

Jag gör såhär:

1) Ta loss luckan över växelmekanismen, två stjärnskruvar.

2) lossa växelvajern från mekaniken, en saxsprint och snurra av "klossen" från vajern.

3) Lossa spärrblecket till växelvajern på framsidan av drevet, du MÅSTE ha en 11 mm blocknyckel. Inget annat går, trångt som fan.

4) Lossa sprintarna till trimkolvarna, saxpinnar och dra rakt ut

5) lossa slangklämmorna helt så de är lösa på

          a) drivknutsbälgen

          B) avgasbälgen

          c) kylvattenslangen

6) lossa styrsprinten till huven som styr drevet, två insex och lite mekande för att pula upp den ur hålet.

7) lossa låsskruvarna till huvudsprintarna som sitter i skölden. Insexnyckel

8) Lyft lätt i drevet så du avlastar huvudsprintarna och dra ut dem. (Här har jag ingen bra metod att dra ut dem, de är ihåliga så om man har pinne med en hake på kan man dra ut åt sidan. Du kan komma åt med en stor polygrip och pressa ut dem.)

 

Nu trillar drevet av av sig själv, ev hänger det fast i bälgarna.

Nu kommer du lätt åt drivknutarna och kan känna om de är glappa.

 

Montering i omvänd ordning. Jag brukar ställa drevet på en liten garagedomkraft så man kan finlira in höjden så huvudsprintarna går i.

 

Är det huvudlagret i skölden så kommer du åt det med drevet borta.

 

Eller så hyr man in proffs. :-)

Hej.

Litet märklig ordning på listan ovan. Börja med växelkåpan som det står. Sen ska du naturligtvis ta bort styrtappen så att du enkelt kan vrida drevet från sida till sida när du demonterar resten. Till att dra ut styrtappen så använder du nedre skruven i växelkåpan.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min personliga uppfattning är att om man inte bytt något knutkors tidigare ska man nog be någon med erfarenhet hjälpa till!

 

Inte svårt om man kan, men mycket kan hända tills man kan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit så långa att jag skulle ta löst styrsprinten till huven 2 innersexor rakt ovanpå varandra. Skruvarna kom enkelt löst men själva "holken" sitter som fastsvetsad. Har provar att smörja, knacka och bryta men den sitter fortfarande. Holken har ju två stora hål där skruvarna sitter och två små 6mm hål på sidorna. Har provat greppa dem med tång utan framgång. Finns det något annat sätt på vilket man kan få löst huven på? Hittade just typen på drevet DP-A 2.30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva i en av skruvarna till kåpan i de gängade hålen. Ibland får man ta lite i varje hål växelvis, så brukar tappen lossna. Gängan är inte M6, utan 1/4" UNC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är drevet löst och hela drivknuten är så rostig att den inte går att urskilja knut från kors, allting har samma rostfärg. Det krävdes att jag knackade ,med hammare på knutarna dör att få korsen att röra på sig.Otroligt att det gått att köra så.

När jag pratade med Volvo Pentas reservdelsförsäljare menade han att vibrationerna troligtvis kommer från primäraxellagret i svänghjulskåpan och att de också borde bytas, men när motorn i mitt fall är inklämd i aktern på en liten Flipper (max 5 - 10 cm utrymme på var sida av motorn) så måste hela motorn lyftas ut för att byta lagret vilket jag helst skulle vilja slippa.

Motorn är bara körd 280h totalt dvs. ca 10-15h/år i medeltal så man tycker ju att lagren borde vara i skick, men kanske det slipper in vatten till svänghjulskåpan via drivknutsbälgen.

Vad tror ni? vågar man chansa att bara byta drivknutarna eller måste man också ryka på primäraxellagret och få en kortare båtsäsång med tunnare plånbok.

Man kan ju förståss byta lagret på hösten/vintern om det visar sig att vibrationerna är kvar efter bytet av drivknutar.

 

bifogat bild på drivknuten

post-104901-0-65341700-1401887508_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom att du haft vatten i bälgen så tror jag att chansen att lagren i kåpan är bra är väldigt liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders_St skrev att om vibrationerna kommer från huvudlagret i skölden så kommer man åt det när man har drevet borta är detta samma lägergård som det i svänghjulskåpan? På verkstaden sade dom till mej att man måste ta loss helamotorn och flytta den frammåt för att kunna lösgöra svänghjulskåpan och på det viset byta lagret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma åtgärd. Det finns två varianter för lagring av mellanaxeln där den ena bara innehåller ett lager och den andra två lager. Om du har en kåpa med ett stödlager så går det att dra ut mellanaxeln bakåt och byta lagret utan att ta bort motorn men om du har två lager så måste kåpan demonteras från motorn pga att det inre lagret demonteras inåt. Men om du har lyftmöjligheter så är det egentligen inget stort jobb att lyfta ur motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...