Ockelbo_DC21 0 Postad 20 Maj , 2014 Hej Jag har en gammal AQ170 i min Ockelbo DC21. Den börjar nu sjunga på sista versen, dricker bl.a. en väldig massa olja. Om jag köper en Volvo B30 är det då ett stort projekt att plocka delar från min AQ170 till B30 motorn? Jag är inte helt ohändig men inte heller något proffs. Urlyft och isättning av motorn kan jag få hjälp med. Vi kommer nog inte att behålla båten så väldigt många år till så det är ingen idé att sätta i en ny motor. Någon som gjort detta? Förvirrad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 20 Maj , 2014 (redigerade) Det är absolut inga problem att flytta över grejorna till den nya motorn. Om inte din nuvarande topp har gjort sitt föreslår jag att du flyttar över även denna eftersom (har jag för mig) termostathuset samt en kylkanal i likhet med B20-motorn är lite annorlunda utfört i marinutförandet. Passa isf på att slipa ventiler och byta styrningar/tätningar när locket ändå är avlyft. Kamaxeln är även den i annat utförande även om det funkar med bilkammen. En eftermiddags skruvande så är grejorna överflyttade. Edit: Glöm inte att byta fördelaren också Redigerad 20 Maj , 2014 av KillerBoo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser