Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
gragru

Tänkte köpa båt...

Rekommendera Poster

Har hittat en Alfa 24, som verkar ha bra pris. Någon som vet något om båten och motorn AQ 170 (B30)?

Pris är 49.000 kr, är det rimligt?

Utdrag ur annonsen:
Alfa 24, pentry, kylskåp och toalett (tveksamt om de två sista fungerar, jag har aldrig använt dem).
Maxfart 25 knop, marschfart 21 knop.
Motor och skrov är i mycket bra skick, liksom inredningen.
Utrustning:
Motor AQ 170 (B30)
Nytt kapell (2010)
Bytt durk, med ny Nautolex (2011)
Bytt avgaslimpa, svindyr... (2011)
Ny Nautolex som räcker till hela däcket (alternativt kan man måla däcket)
Aluminiumbockar, Press & Son
Skräddarsydd täckställning i aluminium, Press & Son (2010)

/Micke
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Köpte nyss nin första båt. Och trots att jag funderat mycket på vilken båt jag skulle köpa och vilken prisklass så är det inte båten som är dyr i 50 kkr klassen utan vilken utrustning och skick det är på motor o drev då detta annars verkar kunna bli dyrt om det är något som inte är ok. Även gps plotter radio trailer och är värt något...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B30 är inte min favorit, en stor, tung och törstig motor.

 

Om båten och motorn verkligen är i bra skick skulle jag säga att 49 000 kr är ett normalt pris. Inget fynd men inget överpris heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag köpte den Alfa 24:an i förrgår. Min första båt! På lördag blir det premiärtur med fru och barn. :)

Båten blev lite billigare nu än i maj.

 

När jag surfade runt lite här på sajten för att lära mig något om modellen hittade jag dessutom bilder på min båt från en tidigare ägare som verkar vara medlem här och som antagligen sålde den för några år sedan. Säljaren som jag köpte av verkar inte ha använt båten så mycket och har nog inte gjort så mycket med den mer än att tanka, så det är ju kul att se att någon har brytt sig om den tidigare i alla fall. Vad säger nät/båt-etiketten om att kontakta tidigare ägare för att höra sig för lite?

 

Alfan är lite av ett renoveringsobjekt även om skrov och motor nog får anses vara i gott skick för sin ålder. Stor (haveri-)potential! Hur många sådana projekt man nu behöver samtidigt...

 

Väldigt stolt över att vara båtägare i alla fall!

 

/Johansson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en klassisk båt! 

Och självklart ska du ta kontakt med förra ägaren för att höra hans historier om båten.

 

Bra pris också, tycker jag.

För även om du sätter värdet av motorn till noll eller därunder... så har ett bra skrov ett minsta bruksvärde. Räknar du sedan på det du fick med ( slapp köpa eller kan sälja av ) så har du bl.a.  kapell, bockar, täckställning, limpa och säkert smågrejer som tamp, ankare osv.

 

Jag bedömer att de grejerna är värda kanske 20-25´ för dig. Så båtskrovet kostade 25´ !!

 

Du servar och kör motorn tills dess ekonomiska livslängd. När du sedan byter motor och har snyggat till / renoverat båten i övrigt så har du en lagom stor klassisk kult-båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Och som sagt, den var billigare nu på hösten. Gav 20 papp för den.

 

Dock blev inte premiärturen riktigt vad vi hoppats på. Den startade lätt och gick bra i ca en kvart (lätt upp i 20 knop med tre vuxna och fyra barn och det var inte fullgas). Sen hostade motorn till ett par gånger och tvärdog sen. En del vind och båten drev snabbt in mot land, så det blev att hoppa i och simma med en tamp och vänta på bärgning. Skönt att ha bra vänner som ställer upp när man satt sig i klistret!

 

Var börjar man felsökningen? Motorn går runt fint på starmotorn så jag tänker att det troligen är bränsleförsörningen, men den reagerar inte alls på startgas och bränslefiltret såg ok ut. Alla tre förgasarna tätnar väl inte samtidigt? Gammal och kanske vattensjuk bensin borde den la gå dåligt på, men ändå tända?

 

/Johansson

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter på mitt förra inlägg även om jag kanske "kidnappar" tråden lite.

 

Felsökt motorn idag. Tömt förgasarna och försökt starta med bensinslangen i extern dunk för att eliminera eventuellt vatten-i-bensin-problem utan framgång.

 

Jag ser ingen gnista vid tändstiften, men det var å andra sidan svårt att kolla samtidigt som man vrider tändnyckeln. Åkte till biltema och köpte en ny tändspole och "kontakt"-spray som jag sprayade i fördelarhuset. Då gick motorn igång en stund, men sen var den död som en fisk igen. Blir väl att byta fler tänddelar då?

 

Det här var ju något jag var lite förberedd på när man köper en billig båt, men det känns ändå trist att vi inte fick åtminstone EN helg med båten. Lusten att renovera resten försvann änna lite...

 

/Johansson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl brytarspetsar i fördelaren ?? Köp nya prylar, brytare konding lock roto, men inte på Biltema, dom har många bra prisvärda prylar, men deras tänddelar har ställt till en hel del problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att köpa nya tändkablar och tändstift när du ändå är igång... Tillsammans med ovan skrivna rotor, brytare, kondensator o s v...

Redigerad av Kenneth_SSSSS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering på felsökningen: jag köpte ett begagnat tändsystem (kablar, fördelarhus, m.m) istället för att byta ut del för del. Fortfarande ingen gnista. Ikväll kopplade jag en startkabel direkt från batteriet till tändspolen och vips, motorn startade direkt! Jag har ännu inte lokaliserat felet, men det känns riktigt skönt att veta ungefär vad jag letar efter. Kanske blir en tur med familjen i egen båt ändå i år :)

Tips på var jag skall börja leta elfel mottages tacksamt. Tändningslåset? Det skall bara gå en kabel till tändspolens plussida eller? Direkt från tändningslåset? Alla kablar ligger i en enda härva så det är kanske lättast att helt enkelt dra en ny...

/johansson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte mäta lite igår och fattar inte resultaten: sladden till tändspolens pluspol HAR ström, indikerar 12 volt med mätpenna iaf, men det blir ingen gnista med den strömmen - bara med kabel direkt från batteriet. Borde vara ström som ström eller kan spänningen variera i olika delar av elsystemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du 12 volt på spolen när du har nyckeln i startläge dvs när startmotorn snurrar.

 

Du bör mäta med ett instrument så det inte är spänningsfall, det ser du inte med provlampa

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Tändningslåset? Det skall bara gå en kabel till tändspolens plussida eller? Direkt från tändningslåset? Alla kablar ligger i en enda härva så det är kanske lättast att helt enkelt dra en ny...

/johansson

 

Det bör vara kopplat så här

 

Plus in till tändningslåset

 

Från tändläget till tändspolen ev, via ett förkopplingsmotstånd.

 

Från startläget till startmotorns selenoid vidare till tändspolen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så två sladdar till tändspolen då: från tändningen och från selenoiden. Kopplingen från selenoiden finns inte idag - vad tillför den? Ska skaffa bättre instrument för mer detaljerad mätning. Tack för svaren!

/johansson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är detta för reglage (hoppas bilden följer med - inte min instrumentpanel, men jag har ett likadant blankt runt reglage med sju hål)? Många grova gröna sladdar på baksidan...

 

Befintlig kabeldragning på båten är nog om- och tillbyggd i flera olika omgångar och när jag idag började mäta på var det finns ström fattar jag inte att båten, åtminstone tidvis, har gått över huvud taget. Hade inte tänkt att byta ut hela elsystemet, men jag har i alla fall dragit nytt kablage i motorrummet idag. Sladden som gick från tändspolen+ via stammen till tändningslåset var inte ansluten till någonting, men den ser ut att någon gång ha varit ansluten till det runda reglaget nämnt ovan - kan det stämma?

 

Kan jag verligen dra en sladd från selenoiden till tändspolen förresten? Tändspolen har ju alltid spänning så då kommer väl startmotorn alltid att gå också (jag har inte något "förkopplingsmotstånd", vet inte om det gör någon skillnad)?

 

/Johansson

 

 

post-105865-0-08872000-1410122547.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en varningssummer. Gissar att det är monterat för att varna för lågt oljetryck eller för hög motortemperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska alltså vara kopplat från styrspänningen på selenoiden där har du bara spänning när du kör starten dvs tändningslåset i startläge. Sedan om den kopplingen sker vid tändningslåset eller nere vid startmotorn är ju ointressant då det är samma punkt elektriskt sett.

 

Sedan om det finns ett motstånd eller inte beror på tändspolen. Vissa spolar tål inte 12 v konternuerligt utan har bara fullt kräm i startsekvensen sedan sänker man spänningen via motståndet vid drift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om du har dålig kontakt någonstans, dvs spänningsfall?

 

Jag skulle börja vid minus på motorn och följa den ledningen samtidigt som jag med skruvmejsel/skitis drar åt allt jag ser… plus mäter spänningen på varje punkt med en sladd mot batteriets plus… man kan kanske se var du har stort motstånd? Följ upp till panelen.

 

Sedan samma grej på plus. Kolla om du har en stor säkring också, finns ibland på motorn någonstans. Då drar du i den, sprayar lite ner i hållaren, drar åt allt, mäter i varje punkt.

 

Låter jobbigt men tar bara en timme. Ev så skulle jag rekommendera att byta batterier för om de inte längre orkar så räcker det med att du har spänningsfall över kopplingar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bilden på instrumentet är där det sitter en glödtråd titta in o se om det sitter en spiraltråd där,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tom68: ja, det ser ut som en grov glödtråd innuti. Vad innebär det?

 

Funkis: Gott om glappande kontakter och lösa sladdar. Den enda jordkabeln från instrument/säkringspanel låg t ex lös och släpade på (aluminium-)durken. Jag har anslutit den till generatorn nu. Finns en säkringspanel vid instrumentbrädan för lanternor etc, men "motorströmmen" är inte avsäkrad. Batterierna verkar vara ok - de tar i alla fall laddning och ger nästan 13 volt enligt nyinförskaffad biltemamätare.

 

Gelis: du har förklarat bra tre gånger, men jag fattar fortfarande inte (=jag trög): om tändspolens pluspol är matad med konstant ström från tändningslåset (15, grön kabel hos mig) och den går vidare till selenoidens tändlägeskontakt så kommer startmotorn att gå konstant - strömmen går väl åt båda håll?

 

Var nere vid båten ikväll igen för att få ihop det här, men kopplingsdoningarna jag köpt på Clas Ohlson passade inte på någonting... Blir att köpa bättre grejer imorrn. Jag noterade i alla fall följande:

 

Tändningslåset är inte enligt det VP-kopplingsschema jag hittat. Mina kontakter har nummer 15,17,19, 30 och 50. Vid startlägena (finns två startlägen med motstånd - varför?) har tändningsanslutningen (15, grön) INGEN ström, dvs tändspolen har ingen matning från tändningslåset när startmotorn kör och att Gelis har rätt i att spolen måste matas på annat sätt i startögonblicket. 

 

Det låg en lös röd sladd på motorrumsgolvet - såhär i efterhand trolig orsak till att motorn stannade och inte startar kanske. Kan den ha gått mellan generatorn och tändspolen (=går inte att stänga av motorn?), mellan startmotorn och tändspolen (enligt ovan) eller till något helt annat urkopplat (drevlyft, trimplan, motrorrumsfläkt, länspump)?  

 

Känns som att jag gjort det här besvärligare än det hade behövt vara. Tacksam för er hjälp i alla fall.

 

/Johansson

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju svårt att beskriva hur det är kopplat på ditt tändningslås men generellt

så är det så här.

 

Exempelvis

Nyckel i noll läge

Ansl 50 +12 volt från batteri (ev via säkring) alla andra ansl 0 volt

Nyckel i 1:a läget 

Ansl 30 så kallat radioläge dvs +12 volt tilll någon förbrukare övriga ansl 0 volt

Nyckel i 2:a läget

Ansl 19 Tändläge +12 volt till tändspole och + 12 volt på ansl 30. Ansl 15 o 17 0 volt

Nyckel i 3:e läget, återfjädrande

Ansl 15 o 17 startläge ansl 15 +12 volt till startmotor ansl 17 +12 volt till tändspole.

 

I startläget så matas tändspolen och startmotorn med 12 volt och motorn startar, när nyckeln släpps så återgår låset till läge 2 och startmotorn slutar snurra, spänningen till tändspolen matas istället från läge 2 ansl. 19. Motorn går tills nyckel vrids till läge 1 eller 0.

Dvs 0 volt på tändspolen motor stannar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

två återfjädrande lägen och grejen på din bild indikerar att det varit en dieselmaskin i din båt någon gång,

grejen visar när glödstiften glöder, det första återfjädrande läget kopplar in glödningen.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste lite dåligt ang vad du skrev med 2 lägen med motstånd. Om det menas återfjädrande,

i så fall är det troligtvis som pentax skriver.

Då bör man anv. det sista återfj. läget och bara anv tillhörande ansl till både startmotor o tändspole. "Glöd" läget kan man lämna tomt.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Er teori om att båten tidigare haft en diesel skulle förklara en hel del: de delvis överdimensionerade kablarna (t glödstiften), de många oanslutna kablarna, den konstiga kopplingen i tändlåset (start på glöd-läget), varvräknare som inte riktigt passar etc. - någon tidigare ägare har helt enkelt behållt den gamla kabelstammen, struntat i det som inte längre var relevant och använt en del av den nya motorns kabelstam parallellt.

 

Nu fick jag tillbaka hoppet! Tänkte ett tag att jag var helt pantad som inte fick ihop alla sladdar.

Redigerad av nossnahoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är resterna av den gamla oljebrännaren borta, det blev nästan en sopsäck full med elskrot. Nya kablar dragna och tändlåset inkopplat enligt Gelis instruktion - motorn startade direkt. Tack för hjälpen allihop!

 

Jag tog delar ur den-lille-villaelektrikern-lådan hemma så elinstallationen blev kanske inte helt båtmässig, men om vp-rör och IP56-dosor duger till en tvättmaskin duger de nog till en B30 också. Kvar att koppla in länspumpen och motorrumsfläkten innan det blir åktur.

 

Måste man göra en tändinställning? Jag satte ju dit en ny begagnad fördelare och den är inte injusterad alls, men motorn startar ju och låter ok. Tomgången är lite högre än innan - är det ett tecken på någonting?

 

Sen en annan fråga till er Alfa24-ägare därute: durkplattorna som sitter inklämda med aluminiumprofiler på "uteplatsen" där bak, hur får man bort och tillbaka dem på ett civiliserat sätt? Jag har använt slägga och kofot. Funkar, men blir en del åverkan...

 

/Johansson

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste göra en tändinställning med en strob lampa. Både vid tomgång och vid ca 3000 rpm för att se att förtändningen är ok.

 

Att du har högre tomgång tyder på att tändningen står lite annorlunda mot tidigare. Kan i o för sig också bero på att du pillat på förgasarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skaffat en stroblampa, men fattar inte riktigt hur jag ska använda den: när jag lyser mot svänghjulet syns en grop rakt upp på hjulet. Närmsta fasta referenspunkt är en kam på vattenpumpen - är det den jag skall jämföra mot? Vid tomgång är gropen ca 4 cm innan kammen, vid 3000 varv ca 10 cm innan. 12 grader FÖD borde det vara enligt annat inlägg här på forumet, men hur mäter man grader och mot vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det denna markeringskam jag skall mäta tändläget emot? Graderingen på svänghjulet stämmer bra mot den markeringen med stroblampan kopplad till 2:ans tändkabel!

 

post-105865-0-86376200-1411849190_thumb.jpg

 

Med stroboskopet kopplat till tändkabeln till första cylindern är 0-markeringen på svänghjulet någonstans nere till vänster (typ kl 8) när lampan blinkar (det var därför jag inte såg markeringarna, utan bara en grop som nog borrats ur i balanseringssyfte)...  

 

Antingen har jag satt fördelaren helt fel, men då borde väl inte motorn ens starta? Eller så är svänghjulet monterat med förskjutning - går det ens? Jag har inte provat motorn med last, men den startar lätt och låter fint i friläge.

 

 

Redigerad av nossnahoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...