CaptainKongo 83 Postad 20 Maj , 2014 (redigerade) Vi ska påbörja vår segling till Västindien juni 2020. Vårt äldsta barn kommer då att ha fyllt 8 år och ska börja i 2:an till hösten. Vi har tänkt att vara borta i ett år. Hur har ni andra som långseglar med barn ombord löst det med skolgång ombord? Får man "ta ledigt" och vara borta i ett år även om man har skola ombord på båten? Hur ställer sig skolan till det? Beror det isf på val av skola? Läser ju rätt ofta om familjer som långseglar med barn. De verkar ha skola ombord. Så länge man följer kursplanen från svenska skolan för årskurs 2 bör det väl inte vara några problem? Personligen tror jag att barnen lär sig mkt genom att vara iväg utomlands och lära sig att umgås med utländska barn, lära sig språk, geografi, djur och natur m.m. Jag är civilingenjör och min sambo är läkare, så det känns som om vi skulle kunna ha de kunskaper som krävs för att lära ut de ämnen som läses i årskurs 2. Redigerad 20 Maj , 2014 av CaptainKongo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 20 Maj , 2014 Ja, det är tillåtet med "hemundervisning". Det är många långseglare som löser det så. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 83 Postad 20 Maj , 2014 Godkänner alla skolor "hemundervisning"? Måste de godkänna det? Eller är det upp till varje enskild skola att besluta om det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 20 Maj , 2014 Här kan du läsa lite mer om hemundervisning. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemundervisning /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 20 Maj , 2014 Gäller bara om det finns Synnerliga skäl nu efter den nya skollagen trädde i kraft. Och synnerliga skäl räknas idag enbart som att det inte finns några skäl till hemundervisning.. Anledningen till den nya lagen var att det fanns många med en annan "kultur" som hade föräldraundervisning i hemmet som inte riktigt följde läroplanen. Så efter den nya skollagen så finns det i princip inga möjligheter att undervisa i hemmet (båten) tro mig vi har försökt eftersom sonen missar första året i skolan. Det enda förslaget dom kunde ge oss var att han börjar ett år senare eller som i ert fall ett sabbatsår och börjar skolan där hon slutade när ni kommer hem igen. ( Vi har vart i kontakt med precis alla som har något att göra med undervisning i skolan, nästan så vi har rådfrågat vaktmästaren ) Ps..bra att veta om ni väljer att skita i "alla nej det går inte för sig" så är det ca 100 tusen per skoltermin i böter för föräldrar som håller sitt barn ifrån svensk undervisning. Dom vi pratat med så är alla införstådda i vårt problem och håller till 100% med om att barn som är med sina föräldrar på "äventyr" utomlands lär sig väldigt mycket mer än i skolbänken vid så låga klasser, men deras händer är bundna vid skollagen.. Hittar ni ett sätt meddela mig gärna hur ni löst det, vi har kört fast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 20 Maj , 2014 Jag satt i lördags på ett kalas och pratade med en långseglare hemma på ett tillfälligt besök i Sverige. Deras 2 barn, 7 och 10 år, undervisades ombord. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 20 Maj , 2014 År 6 - 9 kan man läsa på Sofia distans. Jag vet inte om det finns liknande möjligheter för yngre barn, ni som behöver kan ju kolla med Sofia distans, de kanske vet. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jockemuth 0 Postad 20 Juni , 2014 Gäller bara om det finns Synnerliga skäl nu efter den nya skollagen trädde i kraft. Och synnerliga skäl räknas idag enbart som att det inte finns några skäl till hemundervisning.. Anledningen till den nya lagen var att det fanns många med en annan "kultur" som hade föräldraundervisning i hemmet som inte riktigt följde läroplanen. Så efter den nya skollagen så finns det i princip inga möjligheter att undervisa i hemmet (båten) tro mig vi har försökt eftersom sonen missar första året i skolan. Det enda förslaget dom kunde ge oss var att han börjar ett år senare eller som i ert fall ett sabbatsår och börjar skolan där hon slutade när ni kommer hem igen. ( Vi har vart i kontakt med precis alla som har något att göra med undervisning i skolan, nästan så vi har rådfrågat vaktmästaren ) Ps..bra att veta om ni väljer att skita i "alla nej det går inte för sig" så är det ca 100 tusen per skoltermin i böter för föräldrar som håller sitt barn ifrån svensk undervisning. Dom vi pratat med så är alla införstådda i vårt problem och håller till 100% med om att barn som är med sina föräldrar på "äventyr" utomlands lär sig väldigt mycket mer än i skolbänken vid så låga klasser, men deras händer är bundna vid skollagen.. Hittar ni ett sätt meddela mig gärna hur ni löst det, vi har kört fast Har ni tittat på möjligheten att skriva er utomlands under tiden ni är ute och seglar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 83 Postad 21 Juni , 2014 Jag har kontaktat många som är ute och långseglar med barn, de verkar inte ha haft några problem med skolan. Alla har kommit överens med sina respektive skolor om hur de ska kunna följa skolplanen och skicka in skolarbeten m.m. till läraren på distans. Dvs det går att lösa med den skola där barnet går. Man ska kontakta och välja den skola som ställer sig positivt till att barnet kommer att vara borta, men ändå kommer att följa skolplanen på distans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 29 Juli , 2014 Här är några med barn ombord som fått tillåtelse med ombord(hem)undervisning. http://moonskater.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 83 Postad 25 September , 2014 Har nu fått lite mer klarhet i det hela. Eftersom vi inte kommer att befinna oss i Sverige gäller inte skolplikten. Skolan där barnen går kan välja att hjälpa till med böcker och lärare på distans, men det är inget skolan är tvingad till. Många skolor verkar dock göra detta. Vi har kontaktat några långseglare med barn och de har stöd från skolan hemma i Sverige. Om skolan väljer att inte stötta, så får man klara sig själv. Dock är lågstadiet, som det gäller i vårt fall, inga problem. Barnen brukar ligga före sina klasskamrater när de kommer tillbaka till Sverige. De vi har pratat med meddelar att tempot i lågstadiet inte är det högsta och att det inte har varit några problem med att lära ut det barnen ska lära sig. På www.lektion.se finns mkt bra material. Barnen som är ute på långsegling får utöver det som finns i skolplanen lära sig om andra kulturer, människor, språk, geografi, andra levnadssätt, ansvar, miljö m.m. Allt detta ger en bra start på barnens utbildning och ger sunda värderingar att ha med sig i livet också när de blir äldre. Den skola vi har kontaktat i vår hemmakommun var inte speciellt positiva, så i vårt fall verkar det som om vi får klarar oss själva. Dock så finns det fler skolor i vår kommun och vi hoppas på att någon av dessa ställer sig positivt till våra planer och vill hjälpa till. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
juanmanuel 0 Postad 7 December , 2014 Hej! Varför inte kontakta närmaste universitet och fråga om handledning för er under tiden? Kanske finns det blivande lärare som kan/vill tycker att det är ett spännande projekt. Lycka till och ge inte upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
juanmanuel 0 Postad 7 December , 2014 Hej! Varför inte kontakta närmaste universitet och fråga om handledning för er under tiden? Kanske finns det blivande lärare som kan/vill tycker att det är ett spännande projekt. Lycka till och ge inte upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 7 December , 2014 Ni kan ju faktiskt välja vilken skola som helst i hela Sverige, någon borde ju vara intresserad av att få skolpengen för era barn och att undervisa dem på distans. Det där med skolpengen vet jag inte hur det funkar, men kanske. Även om Sofia Distans inte har lågstadieundervisning kan ni ju kontakta dem. De kanske vet någon som har lågstadiet på distans och de vet alldeles säkert hur det funkar med skolpeng. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 83 Postad 8 December , 2014 Min pappa är lärare och vi har även en kompis som jobbar som lärare, så vi har dessa som "reservlärare" i vår plan Vi har också tänkt tanken att "slänga" in vår son på en skola någonstans i Sverige som är positiva till undervisning på distans och i utbyte får de skolpengen. Planen är att kontakta de skolor som redan godkänt att barn är ute på långsegling. När vi sedan kommer hem igen, så placerar vi barnen i den vanliga skolan igen. Dock så hoppas vi på i första hand att någon av skolorna i vår egen kommun tar förnuftet till fånga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 December , 2014 Idag träffade jag en kille som är rektor på en friskola. Eftersom man kan välja vilken skola man vill i landet så är det bara att leta. En gissning är att det något enklare med en friskola .... Att strunta i skolplikten kan kosta böter med det varierar eftersom det är olika i olika kommuner. En sak som han sa är att det handlar om 257 dagar med 5-7 tim undervisning per dag på ett år. Man lär ju ha lite sysselsättning .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 83 Postad 10 December , 2014 Idag träffade jag en kille som är rektor på en friskola. Eftersom man kan välja vilken skola man vill i landet så är det bara att leta. En gissning är att det något enklare med en friskola .... Att strunta i skolplikten kan kosta böter med det varierar eftersom det är olika i olika kommuner. En sak som han sa är att det handlar om 257 dagar med 5-7 tim undervisning per dag på ett år. Man lär ju ha lite sysselsättning .... Strunta i skolplikten kommer vi naturligtvis inte göra. Dock så upphör skolplikten att gälla om man är varaktigt utomlands >6-12 månader. Då är det upp till skolan om de vill värna om elevens bästa och förse eleven med böcker och lärare på distans. Givetvis kommer det att ta tid att ha skola ombord, det har vi räknat med. Dock så handlar det om årskurs 2 i lågstadiet och barn på långsegling lär sig mer än kompisarna på hemmaplan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 10 December , 2014 (redigerade) Barnen lär sig mer än kompisarna på hemmaplan.... Det är inte någon naturlag. Har en barndomsvän som var ute och seglade i två år med sina föräldrar i tioårsåldern. Än idag är han lite bitter över detta att hans föräldrar var naiva kring skolan. Resan var en fantastisk upplevelse i sig men han hade mycket stora problem att anpassa sig till skolan igen och hade missat mycket vad det gäller grundutbildningen. Han fick kämpa länge innan han fick rätsida på det. Redigerad 10 December , 2014 av s59746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 83 Postad 10 December , 2014 Barnen lär sig mer än kompisarna på hemmaplan.... Det är inte någon naturlag. Har en barndomsvän som var ute och seglade i två år med sina föräldrar i tioårsåldern. Än idag är han lite bitter över detta att hans föräldrar var naiva kring skolan. Resan var en fantastisk upplevelse i sig men han hade mycket stora problem att anpassa sig till skolan igen och hade missat mycket vad det gäller grundutbildningen. Han fick kämpa länge innan han fick rätsida på det. Beror nog mer på föräldrarna i ditt fall. Kan barnen det man ska kunna enligt läroplanen och mer därtill ser jag inget problem. Jag är inte det minsta orolig för att våra barn skulle komma efter skolmässigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 10 December , 2014 (redigerade) Barnen lär sig mer än kompisarna på hemmaplan.... Det är inte någon naturlag. Har en barndomsvän som var ute och seglade i två år med sina föräldrar i tioårsåldern. Än idag är han lite bitter över detta att hans föräldrar var naiva kring skolan. Resan var en fantastisk upplevelse i sig men han hade mycket stora problem att anpassa sig till skolan igen och hade missat mycket vad det gäller grundutbildningen. Han fick kämpa länge innan han fick rätsida på det. Beror nog mer på föräldrarna i ditt fall. Kan barnen det man ska kunna enligt läroplanen och mer därtill ser jag inget problem. Jag är inte det minsta orolig för att våra barn skulle komma efter skolmässigt. Självklart berodde det på föräldrarna, vem annars? Det var liksom det som var poängen med exemplet! Tar man sig tid och inte är helt upptagen med att självförverkliga sig själv är det nog inget stort problem. Redigerad 10 December , 2014 av s59746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 December , 2014 hmmmmmmmm kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 December , 2014 Om man som TS börjar planeringen 5,5 år i förväg så lär det nog inte bli problem. Men många bör nog fundera på om de orkar och har kapacitet att sköta undervisningen ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 10 December , 2014 Planen är att vara hemma till årskurs 3 om jag förstår det rätt, och skulle resan dra ut på tiden så är det nog ingen katastrof att missa trean heller. Det är stora fokuset i skolans första år är ju läsa skriva räkna och en del grundläckande historia och samhällskunskap. De allra flesta föräldrar borde klara det bara man avsätter tid och kraft att verkligen arbeta med det varje dag, till sjöss, och i hamn... I det här fallet pratar vi om två högutbildade föräldrar, så det borde inte vara några bekymmer över huvud taget. Däremot skulle jag kanske funderat på att båten skall fungera bra för "skolverksamhet" och kanske utrustad så att besättningen har gott om tid att arbeta med skolan, utan att det blir stressigt och jobbigt för vuxna eller barn. Lättseglat, få segelbyten, automatstyrning osv. men det mesta har man kanske tänkt på ändå?? Övertygad om att det kommer att fungera bra.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 83 Postad 11 December , 2014 Vi är inga kappseglare, så vi kommer inte lägga flera timmar om dagen på att fintrimma seglen för att öka någon tiondels knop. Dvs vi seglar lätt och lägger den tiden på högläsning och multiplikationstabeller istället. Vi har en bra autopilot monterad (väldigt skönt när man seglar med barn!!), men troligtvis blir det ett vindroder eller en backup autopilot också. (skol-)Plikten framförallt! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser