Liber 1 Postad 20 Maj , 2014 (redigerade) Hej, Jag har precis renoverat min Yanmar YSB12. När man startar motorn går den i början jämt. När den blir varmare de knackningar som kommer från en dieselmotor blir ganska oregelbundna vid lite högre varvtal. När den går på låg varvtal låter den bra och jämt. Finns det någon som vet vad orsaken kan vara? Redigerad 20 Maj , 2014 av Liber Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 291 Postad 20 Maj , 2014 Det är inte så enkelt att du har lite luft kvar i tryckslangen mellan bränslepumpen och spridaren? Gör så att du startar motorn och lägger den i ett ganska högt varv. Lossa muttern lite försiktigt från slangen som går in i spridaren, motorn kommer då att stanna/varva ner och det kommer diesel ut slangen, det blir lite kladd. Innan varven blir för låga drar du åt muttern igen och motorn kommer att starta. Upprepa en eller ett par gånger så har du fått ut luften. Löser detta problemet men det återkommer efter ett tag har du en läcka som släpper in ny luft. Är ju ganska enkelt och gratis att testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Liber 1 Postad 21 Maj , 2014 (redigerade) Tack, för svaret men det verkar som det är lite mer än så. Startade motorn igår, den gick en halv minut sen stannade och jag får inte igång den mer. Redigerad 21 Maj , 2014 av Liber Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 291 Postad 21 Maj , 2014 Kommer det in mer luft i systemet startar ju inte motorn så kolla det för säkerhets skull, det är ju enkelt gjort och bör ändå göras varje år. Lufta hela systemet, kolla också så att det verkligen kommer fram bränsle till pumpen. I manualen för motorn har du också ett litet schema på hur du justerar bränslepumpen, kan ju också vara bra att göra. Skräp och annat sätter igen slangar och filter, till slut tar det stopp. Kolla även vattenavskiljaren så den inte är full av vatten, motorn startar trögt på vatten :-) Hjälper inte detta, montera bort spridaren men behåll den ansluten till tryckslangen. Be en kumpan köra med startmotorn medan du håller spridaren. Kolla så det kommer en fin dusch från spridare men håll INTE fingrarana framför, det är rejält högt tryck! Kommer den bränsle ur spridaren så återstår två felmöjligheter. - Kompression saknas. Det borde det inte göra efter renoveringen. - Bränslet kommer vid fel tidpunkt i varvet. Justera detta enligt manualen för motorn. Det borde ju gjorts i samband med renoveringen men kan ju ha blivit fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Liber 1 Postad 22 Maj , 2014 Tack för det utförliga svaret. Jag gjorde precis som du har beskrivit och motorn går som en klocka, fast jag har kört den bara i 10 minuter, Idag tänker jag köra den lite längre tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 22 Maj , 2014 Min 3GM30F Yanmar hade lite konstigheter o kunde gå ner i varv eller stanna på tomgången, + att den var trögstartad, jag fick gasa som fan när den skulle igång. Luftade o höll på... Kom till slut fram till att det var tre oringar som sitter en bit nere i motorn där spridarrören kommer upp från högtryckspumpen. Oringarna torkar med tiden sönder, till en början kan det bli att luft sugs in där när motorn står still, när man sen får igång den gör trycket från dieseln att de tätar ändå, så man ser inget läckage. När det gått nåt mer år så kommer det dock upp lite diesel runt rören. Jag försökte till en början dra åt spridarrörens kopplingar ovanpå motorn, men det hjälpte inte, det var oringarna under som var problemet, jag fick tag på nya för fem spänn på en bildelsfirma. Man får först lossa de vanliga kopplingarna, de ser lika ut som de som sitter i andra änden av spridarrörern, på spridarna alltså, sen skruvar man upp hela kopplingen o byter o-ringarna. Ganska enklet ändå. Sen dess startar motorn från 1985 perfekt även utan gaspådrag. Det kanske inte alls ser ut så på din motor, men går en äldre marindielsel ojämt är det nästan garanterat nåt luftkrångel. Eller vatten, eller annan förorening i soppan. Den här konstruktionen är ungf samma på Volvo- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser