Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Lagavulin

Skrovgenomförning med 43mm borr?

Rekommendera Poster

Hej! Skall dit med en Silva-logger i skrovet och det skall borras med 43mm. Vad har ni använt för typ av borr? Ställbart? eller finns det just 43mm dosborr? Magnus ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Säljer sådant ,bimetall hålsåg går bra,men det bästa är hårmetallpulverbelagda hålsågar men dom är dyra MVH Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

Claes Ohlsson har en sats med flera hålsågar bl.a. en som är 44 mm. Tänkbart att den klarar att såga igenom glasfibern. Det finns också ett ställbart borr som ska klara plast. Båda kostar 99:- så det är väl vär att testa nån variant. Funderar själv att ta hål då jag tycker den blir lite dålig på att mäta djupet som den sitter nu - på insidan skrovet. Det fungerar på hård havsbotten men sämre vid mjukare bottnar. Det känns ju att ta upp ännu ett hål i skrovet. Vad händer med plasten i givaren när den bli gammal? Någon som hört om båt som sjunkit pga givaren? Jag har svårt att hitta en packning som nu sitterpå givaren för att täta mot det rör som är påplastat på insidan skrovet. Packningen har blivit mjuk och oformlig. Inte får jag tag i Silva heller. Så är det ofta när man vill ha hjälp. Finns inget telefonnummer på deras hemsida! Har letat en god stund. Inte på Gulasidorna heller. Kan lika gärna köpa Kinaprylar om jag får lika lite hjälp från ett svenskt företag. (retar upp sig)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

Tackar! Jag har hittat till Silva. Det var jag som missade det på deras hemsida. Svårt med det finstilta. Men ändå. Det finns packning i en monteringssats för 199:- Jag ska ju bara ha gummipackningen som jag kan ge en tjuga för på min höjd. Det var bara jag som letat efter den packningen säger informationen. Kan det vara pga att det är nån frätande vätska som givaren ligger nedsänkt i för att få bra kontakt med skrovet. Vätskan fryser inte vintertid så jag tänka mig att det är glykol. Vill inte smaka på den då den ser grumlig och oaptitlig ut. Någon som vet vad man ska hälla i? När båten lutar kraftigt så är det risk att vätskan rinner ut om packningen är dålig. Får väl släppa på skotet istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag hade samma lösning på min förra båt. Jag vill minnas att det skall vara glycerin i röret men jag använde såpvatten. Glycerin tror jag du kan hitta på färgaffären. Glycerinet passar dessutom bra till att smörja gummidetaljer med för att det skall återfå lystern. Om du kör med såpvatten så kom bara ihåg att ta ur den på vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Är det inte bara en O-ring? Kolla med hydraulik/maskin leverantörer, Hydroscand, Swedool mm. Ta med spåret så man kan mäta dimensionen. 10kr? Lycka till! Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31

Nej det är ingen O-ring. Den är som en stor bricka av gummi. Jag tror meningen är att när man skruvar ihop givaren med den gängade flänsen så ska gummipackningen trycka ihop och expandera i plaströret som den är nedsänkt i och täta mot rörets väggar. Det är ju inte så kinkigt om det inte tätar då röret är fastplastat mot båtbotten men glyserinet kan läcka när det lutar till kraftigt. Skulle behöva en ordentligt tjock gummibit eller en mjuk gummislang så att den expanderar som en termoskork.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en hålsåg 43 mm. Inte 44 eller någon annan fel storlek. Det är inte värt att chansa (tycker iallafall jag). Det finns t ex Bahco/Sandvik i alla storlekar. Använder man rätt grejer behöver man inte sova dåligt på natten.

 

Lycka till med montaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att frågeställaren fick borrat hålet för ett par år sen. Det är ju en gamal fråga.
 
Jag brukar använda ett borr på 3-4-5 mm när jag tar upp stora hål.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...