Wolf25 0 Postad 19 Maj , 2014 Har en MD17 som stått i ca 15 år som ska igång nu till sommaren. Tydligen är motorn konserverad och glykol är kört in i sjövattenintaget, så jag har förhoppning att den ska vara i bra skick. Har rengjort tankarna, ska fylla ny diesel. Har rengjort vattensvskiljaren och köpt nytt bränslefilter. Köpt nya impellrar som jag ska byta, även byta glykol i kylsystemet, kolla kylslangarna och byta slangklammer. Då motorn förhoppningsvis startat och är varm tänkte jag byta olja och filter, den ser för övrigt nybytt ut. Har förstått att det kan vara problem att få handpumpen att suga, blir rätt mycket att pumpa för att fylla upp hela bränslesystemet och lufta. Är det nåt speciellt man bör tänka på eller några tips jag kan ha nytta av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe77 38 Postad 19 Maj , 2014 Tipset är att hålla tummarna för att cylinder loppen inte har rostat så mycket att kolvringarna slits upp innan loppen är fria från ytrosten. Men det går säkert. Släpp ett spridar rör o ha det lite löst när du tar på starten o spänn till när du ser där kommer diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Maj , 2014 Spännande. Handpumpen är inte båtägarens bästa vän. Efter några misslyckade försök blåste vi i tankinloppet och fick till det. Efter det ordnade jag så tankavluftningen kan stängas till och så man kan blåsa in lite övertryck med munnen genom en t-anslutning. Lätt att lufta och se läckor. Välkommen till Maringuiden och lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 19 Maj , 2014 Om motorn har dekompressionshandtag, skulle jag fråga här om man kan fälla upp dem och köra startmotorn i 5-6 sekunder för att bygga upp ett oljetryck? Borde man inte innan dess sprutat in 5-56 i topparnas luftintag? Naturligtvis har man dragit runt svänghjulet för hand först så att det inte sitter fast i cylinderloppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krisus_von_batte 4 Postad 19 Maj , 2014 Hejhej, Jag hade nog använt startgas för att få maskin att hoppa igång och gå 30 sekunder eller så...så slipper man handpumpa och oroa sig över dieseltrycket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 20 Maj , 2014 Startgas är ett bra sätt att fördärva kolvringar och topppackningar på dieslar. Undvik detta otyg i det längsta. Kan endast hjälpa motorer med redan defekt kompression eller för att 'nödstarta' en diesel i mycket låga temperaturer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe77 38 Postad 20 Maj , 2014 Startgas är ett bra sätt att fördärva kolvringar och topppackningar på dieslar. Undvik detta otyg i det längsta. Kan endast hjälpa motorer med redan defekt kompression eller för att 'nödstarta' en diesel i mycket låga temperaturer. Start gas behöver ni inte alls vara rädda för att använda. Där är många helt nya motorer som har ether start gas monterat orginal o duschar in elektroniskt styrt i motorn tills den startar. Men ser nästan aldrig man behöver använda start gas för att starta en motor som har normal temperatur. lufta är aldrig några problem på ett gammalt hederligt diesel system. hand pumpa genom filterna och till insprutnings pumpen, kirra på motorn och spänn sen det lösa spridarröret när där sprutar ut lite diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 20 Maj , 2014 Startgas är ett bra sätt att fördärva kolvringar och topppackningar på dieslar. Undvik detta otyg i det längsta. Kan endast hjälpa motorer med redan defekt kompression eller för att 'nödstarta' en diesel i mycket låga temperaturer. Start gas behöver ni inte alls vara rädda för att använda. Där är många helt nya motorer som har ether start gas monterat orginal o duschar in elektroniskt styrt i motorn tills den startar. Men ser nästan aldrig man behöver använda start gas för att starta en motor som har normal temperatur. lufta är aldrig några problem på ett gammalt hederligt diesel system. hand pumpa genom filterna och till insprutnings pumpen, kirra på motorn och spänn sen det lösa spridarröret när där sprutar ut lite diesel. Så du menar att bara för det finns motorer med 'elektoniskt styrd' insprutning av ether så går det bra att spruta insuget på en gammal diesel fullt med det? Manuella etherstartare var ganska vanligt förr på fordonsdieslar och förde med sig en massa skador när man inte klarade av att dosera rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe77 38 Postad 20 Maj , 2014 Startgas är ett bra sätt att fördärva kolvringar och topppackningar på dieslar. Undvik detta otyg i det längsta. Kan endast hjälpa motorer med redan defekt kompression eller för att 'nödstarta' en diesel i mycket låga temperaturer. Start gas behöver ni inte alls vara rädda för att använda. Där är många helt nya motorer som har ether start gas monterat orginal o duschar in elektroniskt styrt i motorn tills den startar. Men ser nästan aldrig man behöver använda start gas för att starta en motor som har normal temperatur. lufta är aldrig några problem på ett gammalt hederligt diesel system. hand pumpa genom filterna och till insprutnings pumpen, kirra på motorn och spänn sen det lösa spridarröret när där sprutar ut lite diesel. Så du menar att bara för det finns motorer med 'elektoniskt styrd' insprutning av ether så går det bra att spruta insuget på en gammal diesel fullt med det? Manuella etherstartare var ganska vanligt förr på fordonsdieslar och förde med sig en massa skador när man inte klarade av att dosera rätt. På en motor som stått i 15 år så skulle användning av start gas vara min sista sak jag skulle vara orolig för. Alla som startat en diesel med en liten ether patron från förar platsen vet nog vad du pratar om ja. Men det var dåtidens kallastart och klart som du säger så överdoserades den och ganska mycket mer koncentrerat mot vad crc har i sina spray burkar idag. Men vist om alla som tillverkar startgas spray burkar bara för att för att förstöra kolvringar och topppackningar så har jag fått det om bakfoten och misstolkat ordet "startgas" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wolf25 0 Postad 20 Maj , 2014 Tack för tipsen. Den är inte fullständigt hoprostad, går att dra runt svänghjulet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser