Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
djoufj

Vad händer? Gelcoaten faller i bitar!

Rekommendera Poster

Köpte en gammal Rock 20 förra våren. Nu har gelcoaten (antar jag att det är) börjat ramla loss. Extra mycket är det runt vattenlinjen men det är lite här och var på hela skrovet. Det är små flisor, 2-3 mm djupa som helt enkelt bara ramlar loss. Bilden är tagen precis vid vattenlinjen. För att få en uppfattning om storleken ser ni två vita rester av havstulpaner på bottenfärgen.

https://www.dropbox.com/s/ysscppepojw3xbv/2014-04-12%2018.59.23.jpg

Vad är det som händer? Håller båten på att faller i bitar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är gelcoaten som trillar av. Gelcoatskiktet är bara drygt en mm tjockt och du skriver att groparna är 2-3 mm djupa... Dessutom är det rött i botten av groparna. Om det varit gelcoaten som ramlat av så skulle det varit rena glasfiberlaminatet som syntes i botten av groparna.

Jag tror snarare att det är tjocka lager av någon färg eller spackel som släpper. Båten kan (OBS "kan", detta är bara en gissning) ju ha haft böldpestskador i vattenlinjen (vanlig plats för böldpest) som spacklats med dåligt underarbete så att spacklet nu trillar i bitar.

För att göra en korrekt analys av vad det är som släpper så krävs det lite mer skrapande runt skadeplatserna för att se hur skikten ser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fuktmätning vore det läge för också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...