Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Robert_h

Spricka i skrovet.

Rekommendera Poster

Jag har en Albin 25 -71 som sjöstattes i lördags. Idag när jag kollade till den så va det vatten nere i kölsvinet. När jag till slut fått bort vattnet så upptäcker jag en spricka på ca 20 cm precis ovanför kölsvinet. Den börjar några cm under propelleraxeltätningen vid akterruffen. Undrar nu hur jag ska kunna laga sprickan? Jag ska ta upp båten på torsdag igen och vill börja direkt. Om jag inte hittar en spricka på utsidan, vart kommer då vattnet ifrån? Räcker det med att plasta från insidan eller hur går jag tillväga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker att det är där det läcker?

Det kan stå vatten i främre delen av båten som rinner i ett rör under motorn när båten sjösatts blir det lägsta punkten.

Har du kollat fotpumparna brukar vara svåra att få torra med frysning som följd.

Bild på din spricka skulle underlätta.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är 99% säker på att vattnet kommer från sprickan. Tog bort allt vatten och la papper vid innan sprickan och då såg jag att det blev blött i sprickan. Frågan är, är kölen solid eller finns det några fickor i?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur spårar man vart vattnet kommer in vid en frostsprängning? Allt tyder p p att det är det. Har kollat alla genomföringar, kollat alla slangar å där är det tort. Det är vara vid sprickan det blir blött.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Axelröret på 25:orna är inplastat. Inte ovanligt att vatten letar sig in längs inplastade rör och med åren frostspränger. Kolla upp detta om du inte hittar någon uppenbar skada under kölen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bild hade varit trevligt på sprickan. Jag har också en Albin 25a och har också sätt en spricka på våran båt som går längs botten vid akter ruffen. Kanske 15cm på högersida om man tittar mot aktern.

Dock så tror jag att våran spricka är in mot skottet inte ner mot botten. Det har i alla fall inte läckt något in i båten. Jag torkade ut under propelleraxeln i höstas när jag tog upp båten och det var kanske någon deciliter där. Så lite att man inte kunde använda pumpen.

Kommer jag ner till båten snart skall jag posta en bild på hur våran spricka ser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är sprickan som läcker borde Du kunna se att det inte torkar på utsidan timmar efter Du tagit upp, utan är "fuktigt", tar alltid för vana att kolla botten varje upptag på detta sätt. Se bara till att det är helt torrt om/när det lagas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En spricka i plasten uppstår inte av sig själv så där plötsligt. Det måste vara ett konstruktionsfel/produktionsfel eller en grundkänning för att plasten skall spricka. Det skulle kunna vara felaktig torrsättning eller sjösättning som gett upphov till skadan också. Skulle vara intressant att höra vad andra Albin 25 ägare har att säga om detta. Det går säkert alldeles utmärkt att laga men du borde förstärka konstruktionen runt skadan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att jag sett en PDF eller hemsida med bilder om hur en herre reparerade liknande skada på en Albin 25. Jag har letat på nätet men kan inte hitta den. Kan vara så att det var när jag var medlem i Albin 25 klubben och att det fanns i något av deras forum.

I alla fall så här ser sprickan ut som jag har. Min spricka går längs skottet så den verkar inte påverka botten något. Tänkte laga den nästa år då den har sett ut ungefär likadan dom senaste 3 åren.

Om man tittar på bilden så går sprickan från vad jag ser det som ett avrinnings hål mellan skottet (väggen).

Det enda jag kan komma på är att det är vibrationer från axeln som skapat sprickan.

wp_20140527_20_31_30_pro.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ett plywoodskott som är plastat mot botten? Dräneringshålet verkar sitta lite väl högt för att allt vatten bakom skottet ska kunna rinna ut.

Det kan ha blivit stående vatten bakom skottet som frusit och frostsprängt.

Eller om det är plywood i skottet och dräneringshålet är borrat igenom plywooden så kan det ha ruttnat inne i skivan - det blir mer vatten i skivan - och till sist så släpper plastningen.

Hugg upp skadan med ett stämjärn till hösten och se hur det ser ut bakom. Om det är helt och torrt så är det bara att plasta igen. Om det är rutten o fuktig plywood så bör du skära ur till färskt material innan du plastar igen.

Det är ju ingen skada som släpper in vatten utifrån så det är bara att åka vidare i sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar lite hur det gick för Robert_H.

Själv slipade jag rent och la 6 lager med glasfiber och polyester för att stärka upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...