Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
forgus31

Min dieselmotor lägger rökridå på morron

Rekommendera Poster

Den gamla men pigga dieseln, en VP MD11C på 23 hk är en trogen tjänare. Startar snällt om det inte är alltför kallt. Låter fint utan slammer, ett härligt lugnt dieseldunk. 

 

Bytte kolvar, ringar och foder för c:a 10 år sen och den har gått en hel del efter det. Kanske 1000-2000 timmar. Bytt toppar till bättre begagnade ett par gånger. Renoverade spridare för drygt tio år sedan. Har inte varit alltför noga med oljebyten.

 

Allt vore frid om det inte vore för den retsamma morronröken. Något händer efter 10-15 timmar. Olja verkar sippra ned till förbränningsrummen eller olja tränger in i dieselbränslet.På vattnet blir också "oljespruttar" och man är rädd att nån med "fina båten" ska grymta om nedsmutsning.

 

Så här har det varit mer eller mindre sen bytet av foder/kolvar om jag minns rätt och frågan är vad det kan bero på.

 

Jag har en misstanke. Cylindermuttrarna byttes inte vid renoveringen och plasttätningen som sitter på varje mutter kan läcka olja, men kan den nå förbränningsrummet? Ventilstyrningarna kan också vara lite glappa men de sitter på en upphöjning i cylinderhuvudena och oljan borde inte komma så högt att den kan rinna ned. 

 

Vilka misstankar har Ni om min motors felsymtom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror mer på ventilstyrningar och ventiltätningar som har en tendens till att bli hårda.

Muttrarna på cylinderbultarna har ju ingen kontakt med förbränningsrummet.

All olja som rinner från vipporna efter att maskinen stoppats följer antingen stötstången eller ventilskaftet ner.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den blygsamma mängd som rinner ner efter ventilskaftet lägger rökridå? Kan vara dags för ett par bättre toppar igen. Har haft mycket problem med dem men det stämmer bra att motorn fått bättre morgonstart med nyare toppar. Fick pirattätningar för ventilerna av motorrenoveraren och de tätade sämre än de gamla kändes det som men det var förra bytet. Har kört med ett par beg. ett par år nu men kan vara dags igen.

Motorn läcker också olja i springan under en av cylindrarna. Hade en torrkörning efter att elen till elektriska cirkulationspumpen la av. Kan det ha förstört gummipackningarna under cylindrarna så oljan tränger fram när motorn går. Kan det ge oljerök på morgonen?

Tänkte inte gå till botten med problemet trots att det kanske är dags både för mig och motorn utan gör ett försök att lösa problemet först. Jag har stort förtroende för dina kunskaper Pentax så jag hoppas få hjälp med att förlänga livet på den gamla järnklumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är nog normalt för årsmodellen. 35 år sätter kanske sina spår. Den väter ner sig även på utsidan lie grand. Bytte olja igår och körde en sväng. Hittade en "traktorolja" på Biltema som lät som den skulle passa. Blev kanske lite bättre men kan tänka att det är ventiltätningarna. Få se om det blir nåt ryck med reparation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på att det är spridarna som blivit lite inkontienta med åren, det är ganska vanligt. Lämna in dom för provtryckning och renovering om det behövs.

 

/B

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Röken är blå. Dåliga spridare borde göra svart rök och ingen olja på vattnet vid morronstarten. Nåt händer när motorn stått stilla över natten eller längre. Inget spridarna kan ställa till med tycker jag.

Redigerad av forgus31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina motorer rykte mycket när jag startade, lite större Cat V8 dieslar, helt nyrenoverade.

Köpte Redline dieseltillsats. Ryker nästan inget nu... Testa att köpa en flaska och häll i. Det är bra för motorn också.. Speciellt äldre dieslar som tillverkades när det var lite fjong i dieseln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade startvilligheten. Startar lite lättare på främre cylindern. Läge att testa med en bättre topp. Det är ju delat på två på dessa så man kan ta en i taget.

Har nån topp liggande annars blir det väl David. Han har alltid nåt som funkar bättre än en kass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...