Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
jonasorebro

Aquador 23 DC - nya skrovet

Rekommendera Poster

Är spekulant på en Aquador 23 DC men har förstått att det fanns någon steglist som gjorde att båten kunde få lite förrädiska egenskaper på tidigare modeller. Undrar om någon vet när man förändrade skrovet och hur man kan se om det är det nya eller gamla skrovet på båten som man funderar på att köpa? Undrar dessutom om någon har erfarenhet av bensinmotorn kontra dieseln. Räcker 170 hk för båten och hur mycket skiljer det i bränsleförbrukning mellan bensin och diesel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är spekulant på en Aquador 23 DC men har förstått att det fanns någon steglist som gjorde att båten kunde få lite förrädiska egenskaper på tidigare modeller. Undrar om någon vet när man förändrade skrovet och hur man kan se om det är det nya eller gamla skrovet på båten som man funderar på att köpa? Undrar dessutom om någon har erfarenhet av bensinmotorn kontra dieseln. Räcker 170 hk för båten och hur mycket skiljer det i bränsleförbrukning mellan bensin och diesel?

 

Äger en 23 DC sedan 2006 då jag köpte den ny, den har en Mercruiser bensin  5,0 MPI V8 på 260 Hkr och den är perfekt till den båten, lätt upp i plan och man kan ligga på 25-26 knop med en behaglig ljudnivå och förbrukning . Räkna med ca 1,5 L distans vilket är är helt OK. En diesel drar ca 30% mindre men är bra mycket dyrare (ca 100.000kr)  så det tar många år att köra in dom pengarna (17 år enligt Båt för alla som jämfört bensin/VS diesel.)

23:an är en kanonbåt , kört den i 7 säsonger och allt fungerar, allt har bra dimensioner för att hålla i många år, västkusten har också rätt hårt klimat för båtar med mycket salt och ofta hård sjö. Kan verkligen rekomendera den båten. När det gäller skrovet tror jag att det var dom aqadorer som tillverkades på Irland innan man tog hem produktionen till Finland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 23 DC 2004 med VP 5,0 bensin på 270 HK, fungerar suveränt på den båten och båten går mycket bra i sjön. Vill minnas att när jag sonderade terrängen inför köpet fick jag uppgiften att skrovet (steglisterna) ändrades just till 2004.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

träffade på en som har den med diesel och han ångrade att han inte tog V8, för dieseln är lite för slö fast den går väldigt snålt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har D3 190hk, snabb upp i planing även med last, (snabbare än v8 med dp) och marschar perfekt i 27kn. Tyst, förbrukar hälften mot v8.

Spis, värmare drivs av diesel, brandrisken, modern motor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...