Ockelbo_DC21 0 Postad 19 Maj , 2014 Hej Jag har en AQ170 som är rätt så gammal men går alldeles utmärkt. Men, vad som händer kan jag inte riktigt förstå. När motorn går på relativt låga varv 1000-2000 så dricker den vansinnigt mycket olja. Jag kan behöva fylla på 3-4 liter efter en helg, ca 3 timmars körning. Kör jag däremot på 3000 varv så dricker den i princip ingenting. Vet någon vad detta kan bero på? Tackar på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe77 38 Postad 19 Maj , 2014 Förmodligen så pumpar oljepumpen så mycket mindre olja vid det låga varvtalet, detta gör att där är mindre olja uppe vid ventilbryggorna under ventilkåpan. Så vid lågt varvtal är olje nivån högre i sumpen och vevaxeln slår ner i oljan och gör en dimma inne i motorn som lägger sig i cylinderfoder och oljeringarna klarar inte skrapa bort så mycket. Det är kanske även så att motorn inte står så plant när du kör sakta? så det blir högre olje nivå antingen vid första eller sista cylindern? Som lösning kanske du ska prova att hålla nivån lite lägre i oljesumpen men ändå på rätt sida om min på stickan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo_DC21 0 Postad 20 Maj , 2014 Tack för svaret. Jag provar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 21 Maj , 2014 Oljan kollas alltid med motorn avstängd! Inte under gång. Hur har du mätt oljenivån, körandes eller avstängd? Olje stickan brukar sitta lite mer åt ena sidan och har du lite slagsida så ger det olika utslag på stickan. du kanske tex stått på babords sida ena gången och styrbord andra... Har man en liten båten så lutar den mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheBarrels 2 Postad 21 Maj , 2014 Om man har slitna ventilstyrningar eller ringpaket/cylinderlopp så påverkas oljeförbrukningen av tryckskillnaden mellan vevhus och cylinder / inloppskanal. Min gissning är att motorn går på lätt last på de lägre varvtalet vilket ger en större tryckskillnad än vad du har vid högre last(=högre varvtal ger högre last enligt propellerkurvan). Trottlingen på ottomotorer ställer högre krav på cylindern och ventilskaftstätningar jämfört med dieselmotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser