chrand 0 Postad 19 Maj , 2014 Hej, Leden Limskären mot Vingen har några enslinjer där märkena ligger på långt avstånd = lite svåra att upptäcka. Kan någon ge mig några tips om var enslinjerna finns? Finns inga sjömärken överhuvudtaget i leden? //Christian Andersson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 19 Maj , 2014 Är det här du menar? Finns 2 tavlor på Gåsön om du kommer in i den norra delen. Sen finns 2 tavlor på nån noname-ö pos 58 45.830 N 12 35.720 O om du går in i leden längre söderut? Farledsprickar finns det ju gott om enl sjökortet från långt söderut och jag minns int att det var några problem när jag var därikrokarna för 3 år sen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrand 0 Postad 20 Maj , 2014 Är det här du menar? Finns 2 tavlor på Gåsön om du kommer in i den norra delen. Sen finns 2 tavlor på nån noname-ö pos 58 45.830 N 12 35.720 O om du går in i leden längre söderut? Farledsprickar finns det ju gott om enl sjökortet från långt söderut och jag minns int att det var några problem när jag var därikrokarna för 3 år senScreenshot_2014-05-19-20-01-44.jpg Tack för svaret men vi pratar nog inte om samma led. Jag pratar om en led utan sjömärken (tror jag) men med några enslinjer markerade. Leden går från Limskären (NO Köpmannebro), via Källsön, Kalvön mot Orneklovarna och St Rotön //Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 20 Maj , 2014 Då pratar vi nog samma led? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrand 0 Postad 20 Maj , 2014 Då pratar vi nog samma led? Nu var det bättre, tack för hjälpen!!! //Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Maj , 2014 (redigerade) Leden är nyutprickad och det finns "sjökort" i boken "Vänern och Vättern" http://www.bokus.com/bok/9789113030036/vanern-och-vattern-med-gota-alv-trollhatte-kanal-och-gota-kanal-din-guide-till-skargardens-oar-gast-och-naturhamnar/ Den finns ej med i Båtsportkortet över Vänern. Gick där i somras och hade tänkt beskriva leden i min blogg - dessvärre har jag fått bloggskrivkramp, men det kanske kommer så småningom. En sak som var lurig när jag kom norrifrån är att farledsriktningen i norrändan är ändrad. Det betyder att färgen på prickarna har bytt plats. De prickar som i mitt nya sjökort som står som gröna är röda och de röda prickarna är gröna. Kicka på bilden så blir den större Annars är det en väldigt fin led. Min båt sticker 1,45 m och det var inget problem. Nu hade jag oturen att få en snipa före mig som visade vägen hela tiden, så för mig var det väldigt enkelt att gå sträckan. Leden är väldigt tätprickad i vissa passager. Sen är det långt mellan prickarna på vissa ställen. Känner man sig lite osäker, så kan det kanske kännas kymigt. Så känns det tom ibland för mig som är ganska van vid det mesta. Men det är egentligen bara att ta det lugnt och köra sakta. Det finns en passage mitt på sträckan som är väldigt lurig, Två mycket snäva 90 graders svänga, Kommer man norrifrån - som vi gjorde, så svänger det förts babord och sen direkt styrbord - men det gör det ju om man kommer söder ifrån också Nu hade jag som sagt snipan framför mig, men jag blev ändå överraskad av de mycket kraftiga svängarna. Seglar man på Vänern och i de delarna så rekommenderar jag absolut att gå den vägen. Det finns en hel fina ställen att ta natthamn på dessutom. Redigerad 20 Maj , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fenixen 1 Postad 20 Maj , 2014 Leden är fint utprickad. På http://www.serå.se finns information. Använd listan på h sida och välj leden Limskär till...... Inget problem med djupgåendet i år, om man inte går 2,5 m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Maj , 2014 Leden är fint utprickad. På http://www.serå.se finns information. Använd listan på h sida och välj leden Limskär till...... Inget problem med djupgåendet i år, om man inte går 2,5 m. Fungerande länk http://skargardenamal.wordpress.com/djupkartor-limskaren-vingens-hamn/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser