Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
sandstroeem

Okänt backslag till min Yanmar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!!

Jag behöver hjälp av er att identifiera vad jag har för backslag till min Yanmar 2QM20. Har sökt och sökt och sökt, men hittar inget  :angry: 

Den ser ut på detta vis (lånad bild):

46573d1282205390-yanmar-yse12-sale-sydne

Edit: Här kommer en bild på mitt:

IMG_20130524_165926.jpg

Tack på förhand!

Redigerad av sandstroeem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har kollat i motorns MANUAL och original-backslaget YP-7M ser väl på vänsteruppslaget redigt likt ut jämfört med din nedre bild??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, har kollat i motorns MANUAL och original-backslaget YP-7M ser väl på vänsteruppslaget redigt likt ut jämfört med din nedre bild??

Hej Thomas!

Tänk hur har jag kunnat missat detta? Det ser tämligen likadant ut om man jämför. Tusen tack!!

Vad rekommenderar ni för olja till dessa typer av backslag? Ser att det finns en herrejösses massa alternativ om man kollar i denna: http://www.batsportcenter.se/data/archive/Yanmar/yanmar_olja_glykol.pdf eller http://www.yanmarhelp.com/i_box2.htm bland annat...

Hittar tyvärr ingenting på nätet i övrigt om just detta backslag :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder en rak SAE 30 olja (gräsklipparolja) efter rekommendation av Sjöberg. "Den skummar mindre". Tidigare använde jag samma som i motorn 15-40 olja. Vad står det i manualen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder en rak SAE 30 olja (gräsklipparolja) efter rekommendation av Sjöberg. "Den skummar mindre". Tidigare använde jag samma som i motorn 15-40 olja. Vad står det i manualen?

Hittar bara "Same as Engine Side Lub. Oil" i manualens tabell HÄR. Vad för motorolja som rekommenderas i övrigt lyckas jag inte hitta. (Märkligt, allt tänkbart och otänkbart om smörjning, tryck och volymer m.m. finns med - utom just oljetyp?)

Nå, rak SAE 30 i backslaget låter bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack till era svar! 

Tror jag satsar på SAE 30 då, har läst att det är ganska vanligt förekommande i dessa typer av backslag. Kör Mobil1 Delvac MX 10W30 i motorn, fungerar säkert fint i backslaget med. Men jag provar nog med SAE 30 istället  ^_^

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...