Ronsson74 2 Postad 18 Maj , 2014 Hej alla båttokar. Jag har en Nimbus med MD21 som vi köpte förra våren. Motorn verkar vara ett hopkok av delar då övre delen av motorn är pentagrön (topp växlare etc) Blocket är ljusblått och oljetråget är svart. det finns ingen tömningspump för oljebyte utan en plugg under tråget som på en bil. pga en krossad hand fick olje-bytet som skulle gjorts i höstas göras nu, och jag blev lite förvånad. Jag kollade nivån innan tömning och det visade strax under max på stickan, men jag fick bara ut 4 liter olja. enligt instruktionsboken skall det vara 5,5 liter. Jag tänkte att jag fick väl inte ut all olja men bytte filter och slog i 4 liter ny honungsfärgad olja. startade upp och lät den gå en stund. tänkte att om det stod 1,5 liter gammal olja kvar borde den ha blandats upp med den nya efter 10 min och en viss nyansskillnad mot det honungsgula borde vara tydlig men icke oljan ser ut som ny, vilket tyder på att jag fick ur all olja. Hur skulle ni gjort i detta läge?? Att det är dåligt med för lite olja vet jag, även att det inte är bra med för mycket olja. men vad händer om man puttar i för mycket? Jag vet inte riktigt vad jag skall göra/ Med vänlig hälsning, Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 19 Maj , 2014 Hej alla båttokar. Jag har en Nimbus med MD21 som vi köpte förra våren. Motorn verkar vara ett hopkok av delar då övre delen av motorn är pentagrön (topp växlare etc) Blocket är ljusblått och oljetråget är svart. det finns ingen tömningspump för oljebyte utan en plugg under tråget som på en bil. pga en krossad hand fick olje-bytet som skulle gjorts i höstas göras nu, och jag blev lite förvånad. Jag kollade nivån innan tömning och det visade strax under max på stickan, men jag fick bara ut 4 liter olja. enligt instruktionsboken skall det vara 5,5 liter. Jag tänkte att jag fick väl inte ut all olja men bytte filter och slog i 4 liter ny honungsfärgad olja. startade upp och lät den gå en stund. tänkte att om det stod 1,5 liter gammal olja kvar borde den ha blandats upp med den nya efter 10 min och en viss nyansskillnad mot det honungsgula borde vara tydlig men icke oljan ser ut som ny, vilket tyder på att jag fick ur all olja. Hur skulle ni gjort i detta läge?? Att det är dåligt med för lite olja vet jag, även att det inte är bra med för mycket olja. men vad händer om man puttar i för mycket? Jag vet inte riktigt vad jag skall göra/ Med vänlig hälsning, Ronnie Är det rätt på stickan så är det OK. Däremot är för mycket olja skadligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 19 Maj , 2014 Fråga här om någon kann mäta längden på sin MD21-oljesticka. Den kan ju vara "oorginal", den oxå.............? (Tråget är nog rätt, själv om det är svart(?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronsson74 2 Postad 19 Maj , 2014 Är det någon som har koll på hur lång oljesticka det skall vara på en MD21? Jag får väl ta Stickan med mig och tråla i hamnen och se om det är någon som vill jämföra längd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser