Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
adis

Volvo Penta AQ151(mfl.) förgasartips

Rekommendera Poster

Hej!

Har haft problem med att få min Volvo Penta AQ151b att gå bra på tomgång. Kall har det varit helt omöjligt att få den att gå på tomgång utan att hela tiden pumpa med axpumparna tills den blivit varm. Väl varm har den gått alldeles utmärkt. Hade gjort iordning förgasarna och även bytt till brytarlös tändning. När jag väl testade att byta blandningsskruven som följde med i repsatsen till förgasarna visade det sig att den nya skruven inte passade. Originalskruven hade mycket finare gängor. Detta förklarade varför jag blev tvungen att skruva ut skruven ca 5 varv istället för de 2 som det står i manualen. Inga problem att starta med kall motor sen. Jag har den äldre versionen av blandningsskruv med fjäder och som sitter skruvad in snett på förgasaren. Verkar som det finns olika versionen av denna skruv.  Kanske detta kan hjälpa någon som har haft problem med kallstart på sina AQ-motorer. Bifogar en bild på de två skruvarna.

Mvh

Daniel

post-104634-0-14754300-1400443991_thumb.jpg

post-104634-0-57509800-1400444003_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns två varianter av Solex fallförgasarna du kanske har fel variant på din motor, någon kan ha bytt dom till den äldre utgåvan.

Det finns som du säkert märkt ingen choke på dessa förgasare, det är helt normalt att behöva varmköra motorn innan man får normal tomgång fast det skall räcka med några enstaka minuter.

Redigerad av MartinX

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns två varianter av Solex fallförgasarna du kanske har fel variant på din motor, någon kan ha bytt dom till den äldre utgåvan.

Det finns som du säkert märkt ingen choke på dessa förgasare, det är helt normalt att behöva varmköra motorn innan man får normal tomgång fast det skall räcka med några enstaka minuter.

Det är möjligt, men jag var tidigare tvungen att ligga o pumpa runt 3000 varv tills den blev varm. Nu kan jag lägga mig på 1200 varv tills den blivit varm. Jag har dock den äldre versionen av Solex 44pai, men det verkar ju som den finns med olika typer av skruvar

post-104634-0-84832400-1400446585_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...