Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
dodol

vattenläckage Mercruiser 5.0 MPI 2004

Rekommendera Poster

Hej,

 

Nybliven ägaren av en Sea Ray 240 Sundancer 2004 men en 5.0 MPI motor (ej slutenkylning) som tycks tag in vatten när motorn går (använde båten i 2,5 ). Inför säsongen har jag bytt impellern, och haft stor service på drevet. Mekanikern bytte gjorde en kontroll av limpor- och knäna, de var vid riktigt bra skick och han bytte bara packningarna.

 

Nu har jag dragit åt samtliga slangklämmorna (åtminstone de jag kunde hitta),tömde kölsvinet på 4 liter vatten (nästan helt torr), för att se om båten tar in vatten under 24 timmar utan att startas. Tillsdess så undrar jag:

1) Smart sätt att lokalisera läckage.

2) Frostpluggen, ska de vara stängda helt?

3) kan men sitta bredvid motorn när den går och leta efter läckage?

 

Tacksam för all tips då jag är helt ny på Mercruiser-världen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit ute och åkt med båten 2 ggr till. Exakt samma problem. En sak som slog mig sist när jag håll på och tömde vattnet, var att det ligger någon typ av slem (ibland större klumpar eller viss fall tunnare skivor). har inte känt på vad det kan vara men de är väldigt lättupplösta och sugs med när jag tömmer kölsvinet med vakuumpumpen. 

 

Jag har tvättat (avfettningsmedel och lite annat härligt medel) kölsvinet inför säsongen och är så gott som säkert att under motorn var helt rent. Frågan är nu om vatten kommer in via drevet hur kommer in dessa stora klumpar in i motorrummet?

 

kan vatten komma in från annanstans?

Jag bottenmålade i vår och såg inga tecken på skador eller dylikt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade läckage från hastighetsmätarkabeln. Mätaren visade fel ett antal knop och jag hade vatten i motorutrymmet. Tillslut hittade jag sprickan (ca 1cm) på kabeln och efter det var motorutrymmet torrt.

 

Annars brukar det vara en dålig tätning på växelvajerns bälg som gör att det läcker in vatten (Bravo drev)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

 

Har nu hittat vad som orsakar vattensamlingen i motorrummet. Det visade sig att det är varmvattenbredaren som läcker. Den har rostat sönder. Nytt är beställd från eBay för mindre än halva priset som säljs i Sverige och bör landa hos mig om 2 veckor.

 

Skönt att det inte var någondera av drev eller motorn som var orsaken. efter det dyra vår-services hade jag verkligen blivit besviken om problemet hade visat sig vara det som har just genomgått service.

 

I väntan på nya bredaren så funderar jag på att plugga igen slangarna (en varmvatten in, kallvatten ut). Någon som har bra tips?

Skadar man inte vattenpumpen om vattnet inte cirkulerar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är båten uppe och get mig möjligheten att se om båten ordentligt utifrån. Det tod någon minut men nuhar jag äntligen fått svar på vad som orsakade det hela.

Strax ovanför badbryggan delar sig båten (den är bygg så) på en två, en övre och en undre del. tätningen har get sig helt nästan längst med hela bryggan.

När båten drar igång och inte har planat så ligger den ganska långt ned bet aktern i vatten där det kommer in en hel del vatten.

 

Det får bli vår arbete. uppteringen av det här får vänta till säsongen 2015

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...