bhemac 2 859 Postad 28 Maj , 2014 Hade djonkriggen nu varit så fantastisk som förespråkarna påstår, ofta ganska högljutt, så hade åtminstone 1 procent av segelbåtarna haft djonkrigg istället för som nu, 0,001 promille. Inte ens den praktiska Ljungströmsriggen slog igenom. Eller Freedom båtarna med sina ostagade, vridbara master med wishbone-bommar. Men visst är det kul att folk provar andra lösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 29 Maj , 2014 Ljungströmsriggen fick nog lite motbacke tack vare resten av Ljungströmbåten, den var så trång o jobbig att bo i. Ljungström själv vägrade visst att ändra nånting.... Att inte djonkriggen är vanligare tror jag beror en hel del på konservatism, segelbåtsfabrikanter tar det säkra före det osäkra o kör på med vanlig riggning. Till semestersegling måste ändå en helt rätt byggd djonkrigg var skitbra.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
befindlichkeit 0 Postad 1 Juni , 2014 "så fantastisk som förespråkarna påstår, ofta ganska högljutt" Det är ju smått otroligt vilket hot man tycks utgöra för en del genom att posta ett enkelt inlägg om lite praktisk vägledning om en på våra breddgrader något okonventionell riggning, men jag ser det positivt och glädjer mig för mångfalden på detta forum... Ljungström själv var säkert en knepig stofil, men fasen vilka tuffa båtar gubben konstruerade! Bara en sån enkel idé som att vända på bordläggningen, dvs. det längsta bordet närmast bottenstocken, för att inte ha något ändträ i vattnet som suger väta. Vansinnigt okonventionellt, och fantastiskt genialiskt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Juni , 2014 (redigerade) Ljungströmsriggen fick nog lite motbacke tack vare resten av Ljungströmbåten, den var så trång o jobbig att bo i. Ljungström själv vägrade visst att ändra nånting.... Att inte djonkriggen är vanligare tror jag beror en hel del på konservatism, segelbåtsfabrikanter tar det säkra före det osäkra o kör på med vanlig riggning. Till semestersegling måste ändå en helt rätt byggd djonkrigg var skitbra.... Det måste väl va en Ljungströmrigg som båten på bilden i din hemmahamn har!? Är det nån Laurinbåt!? Tommy Just nu i Ljusne på vår östliga seglats. Redigerad 1 Juni , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 2 Juni , 2014 Och anledningen till att inte fler använder djonkrigg är nog att Bermudariggen är så otroligt mycket mer mångsidig och effektiv. Så enkelt är det nog inte. Vem vet hur effektiv (misstänker att du egentligen menar snabb vilket inte är samma sak) en djonk skulle kunna bli med moderna material? Bermudariggen har ju utvecklats i takt med kappseglingens framväxt och kappseglingsregler som rättesnöre. Hur skulle en modern djonkrigg se ut med samma utvecklingsresurser? Skulle den vara så hopplös? Utöver det törs jag nog påstå att djonkriggen är rätt vanlig, bara inte här hos oss. N.N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Juni , 2014 Så enkelt är det nog inte. Vem vet hur effektiv (misstänker att du egentligen menar snabb vilket inte är samma sak) en djonk skulle kunna bli med moderna material? Bermudariggen har ju utvecklats i takt med kappseglingens framväxt och kappseglingsregler som rättesnöre. Hur skulle en modern djonkrigg se ut med samma utvecklingsresurser? Skulle den vara så hopplös? Utöver det törs jag nog påstå att djonkriggen är rätt vanlig, bara inte här hos oss. N.N Djonkriggen utvecklades för djonker och till viss del för sampaner. Detta är helt flatbottnade båter utan fast köl och väldigt lättdrivna. På ett djupt och mera tungdrivet, djupt skrov med fast köl blir "motorn" väldigt liten. På en Optimist kan det vara ett intressant alternativ. Jag intresserade mig för en Djonkriggen till en 40' stålseglare och sökte så mycket information som möjligt. Det övertygade mig om att djonkriggen inte är ett bra alternativ för en havsgående segelbåt där man vill ha en viss fart för att inte behöva extrema förråd av vatten/proviant. Det skrivs massor om hur bra, effektiv och fantastisk djonkriggen är men några jämförande tester mot bermuda riggade båtar verkar inte finnas. Entusiaster har byggt jättefina riggar med moderna material och lagt ner enorm energi även på att försöka Det tillverkades en mindre båt i USA som kunde fås med Djonkrigg som alternativ. Köparna såg dessvärre inga fördelar så Djonkriggen lades ner. Det fanns även någon test i någon amerikansk båttidning som nog inte lockade fler köpare. Den största nackdelen idag för långfärdssegling är nog den begränsade segelytan. Idag är mer regel än undantag att köra spinnaker över atlanten. Ovädren utgör bara en bråkdel av tiden men lätta vinder har ökat i omfattning. Eftersom jag tycker om tanken på stagade master har jag letat i hamnar jag besökt, främst medelhavet och USA. Men andelen djonkriggar kan mätas i ppm. I Hong Kong ser man en del, ofta traditionellt byggda djonker som dessutom försetts med feta dieslar som ger dem 12-15 knop för motor. Ska man sätta djonkrigg på en vanlig båt skulle jag välja en Vega och ersätta kölen med ett centerbord. Men först skulle jag rigga om en Optimist och jämföra med en konventionell optimist. PS det finns en rad "udda" riggar som är intressanta. Personlig favorit är Ljungström, på pappret i alla fall. Även latinseglet är intressant, det har jag seglat en del eftersom äldre livbåtar hade det. Gamla Vänerskutor hade gaffelrigg, de seglade med tre mans besättning över till England. Med moderna material borde man kunna få en effektiv och framförallt lätthanterlig rigg. Men ack så mycket wire och tåg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
befindlichkeit 0 Postad 3 Juni , 2014 bhemac: intressanta ingångar, tycker jag! Särskilt detta med flatbottnade vs. fastkölade båtar! Jag är själv inte jätteintresserad av fart, även om det så klart spelar roll, utan snarare enkelhet, vilket kanske kan förklara mitt intresse för djonkriggen (och små, tunga, långkölade båtar). Som nilsnobbing sa så är ju bermudan tveklöst utvecklad för snabbhet, medan djonkriggen inte har utvecklats särskilt mycket alls de senaste – vad vet jag – tusen åren. På senare år har däremot, som du ju också skriver, flera entusiaster börjat experimentera med buk i segelpanelerna, vilket många talar väldigt gott om. Spinnaker är ju svårt att få till utan stagning, men visst finns det folk som sätter lättvindsfock på ostagade master! Det finns några engelska båtar som fanns med djonkrigg som alternativ redan på 80-talet. Kingfisher hade nån och sen finns ju den som Roger Taylor hade, Corribee, en tvinkölad liten seglare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
befindlichkeit 0 Postad 2 Januari , 2015 Hallå där gott folk, jag tar och bumpar den här tråden med ett hyfsat nytt test i Practical Boat Owner mellan två likadana båtar med djonk- respektive bermudarigg. Rätt intressant läsning. Det kan, till djonkriggens fördel, också nämnas att den bermudariggade testbåten är extremt välutrustad och trimmad. Men det skrivs ju också en bit ner i testet. http://www.pbo.co.uk/seamanship/bermudan-rig-vs-junk-rig/ Trevlig läsning! Någon som har några nya tankar och funderingar? Det blev inköp av en trissjolle i sensomras. En mycket trevlig liten jolle som kanske kunde fungera lite som experimentbåt, även om det inte är något större fel på den som den är! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
befindlichkeit 0 Postad 15 Januari , 2015 Toaen: det kom av sig i somras, men jag är fortfarande intresserad av att titta på din Storfidra. Hemma i helgen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikEklund 0 Postad 24 November , 2015 Hej Har seglat Havsfidra i 42 år och aldrig behövt tveka om båtens sjövärdighet. Seglat Storfidra några gånger. Vore intressant att se hur en Fidra som legat under vatten i 2 år ser ut, även inuti! Var finns detta beväxta monument att beskåda som Pseudonym lagt ut en bild på 2014? MVH Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 November , 2015 Toaen: det kom av sig i somras, men jag är fortfarande intresserad av att titta på din Storfidra. Hemma i helgen? Ett inlägg som gått mig helt förbi. Synd att du inte mejlade eller skickade ett meddelande till mig via MG. thallatah(alfakrull)hotmail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 24 November , 2015 Hej Har seglat Havsfidra i 42 år och aldrig behövt tveka om båtens sjövärdighet. Seglat Storfidra några gånger. Vore intressant att se hur en Fidra som legat under vatten i 2 år ser ut, även inuti! Var finns detta beväxta monument att beskåda som Pseudonym lagt ut en bild på 2014? MVH Erik Den ligger i Björlanda Kile i Göteborg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hegges 1 Postad 12 Juli , 2016 hej. finns det ngn. riktigt bra beskrivning/ ritning osv. på denna rigg??? tänker även block beslag osv. har letat o sett massor men hittar inget ingående... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 Juli , 2016 hej. finns det ngn. riktigt bra beskrivning/ ritning osv. på denna rigg??? tänker även block beslag osv. har letat o sett massor men hittar inget ingående... Här kanske du kan hitta nåt. http://www.junkrigassociation.org/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hegges 1 Postad 13 Juli , 2016 Hej där, Jag har sedan ganska många år nu varit oerhört intresserad av allt som har med lågbudgetsegling att göra och lite extra fokus har jag riktat på djonkriggen. Jag har köpt på mig, och till stor del läst, större delen av den litteratur som finns i ämnet och har följt/följer en mängd bloggar. Nu börjar det emellertid bli hög tid att ta några praktiska steg mot en djonkriggad båt. Är det någon som har erfarenheter av konvertering till djonkrigg. Jag har efter mycket funderingar kommit fram till att nog ändå Storfidran är den mest idealiska båten för mig, och skulle därför gärna få lite kvalificerad feedback om djonk-konvertering av en sådan båt. Masten behöver ju bli genomgående, samt placeras lite längre fram än originalmasten. Kanske mitt i förluckan, eller möjligen till och med framför hela överbyggnaden. Är det någon som har gjort eller känner till någon som gjort något liknande? Det vore väldigt intressant att höra om isf! Roger Taylor är ganska nyligen färdig med sin konvertering och har då använt en lyktstolpe i aluminium, jag antar att aluminium i tillräcklig godstjocklek är att föredra, även om de flesta använder trämaster... Jag har aldrig haft tillfälle att segla en djonkriggad båt, så om det är någon på västkusten som skulle vilja bjuda mig på en tur så säg gärna till! Mikael hej. nyfiken hur det gårr med "dina" djonk riggs planer? har du ngn. bra litteratur att dela med dej av? tips, länkar mm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 13 Juli , 2016 http://www.allegro27.nu/Teknik/allegro/alleg30/alg30div.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arne_Kverneland 0 Postad 21 Juli , 2016 hej. finns det ngn. riktigt bra beskrivning/ ritning osv. på denna rigg??? tänker även block beslag osv. har letat o sett massor men hittar inget ingående... Här kanske du kan hitta nåt. http://www.junkrigassociation.org/ Eller denne : http://www.junkrigassociation.org/arne Fordelen med denne er at du ikkje behøver vera medlem. Alt der er i PDF-format, så det er lett å lasta ned. Helsing Arne PS: herunder ser du min siste båt med djunkerigg, ein Marieholm IF (35 kvadratmeter) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hegges 1 Postad 24 Juli , 2016 talade med en kunnig i ämnet. O masten i förluckan på havsfidran, som setts o föreslagits här räcker inte. den behöver komma ytterliggare föröver. detta drar med sig en uppsjö av jobb mm... personligen släpper jag junriggen, då det inte känns genomförbart, tyvärr! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 Juli , 2016 (redigerade) talade med en kunnig i ämnet. O masten i förluckan på havsfidran, som setts o föreslagits här räcker inte. den behöver komma ytterliggare föröver. detta drar med sig en uppsjö av jobb mm... personligen släpper jag junriggen, då det inte känns genomförbart, tyvärr! Att sätta masten i förluckan är väl en väldigt dum och ogenomtänkt tanke. Dels sabbar du både förluckan och i stort sett hela förpiken. Dels kommer du,som du skriver, alldeles för långt akterut, bara nån halmeter för om den normala matplaceringen. Att göra ett hål i fördäcket och plasta fast ett plaströr, som hållare för masten är ju inget märkvärdigt jobb. Redigerad 24 Juli , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arne_Kverneland 0 Postad 25 Juli , 2016 (redigerade) Eg er samd med Thallatha at vi helst bør unngå forluka om det går an. Personlig prøver eg å få plassert masta gjennom fordekket. Dette gir den sterkaste og enklaste konstruksjonen. Kreftene på mastekrage og mastefot blir i same klasse som dei i vantfestene (røstjerna). På min siste båt (IF) er mastekragen sveist i hop av 5mm aluminium, og mastefoten er bygd opp av plywood og epoxy. Arne PS: To bilder seier meir enn tusen ord... Redigerad 25 Juli , 2016 av Arne_Kverneland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser