befindlichkeit 0 Postad 18 Maj , 2014 Hej där,Jag har sedan ganska många år nu varit oerhört intresserad av allt som har med lågbudgetsegling att göra och lite extra fokus har jag riktat på djonkriggen. Jag har köpt på mig, och till stor del läst, större delen av den litteratur som finns i ämnet och har följt/följer en mängd bloggar. Nu börjar det emellertid bli hög tid att ta några praktiska steg mot en djonkriggad båt.Är det någon som har erfarenheter av konvertering till djonkrigg. Jag har efter mycket funderingar kommit fram till att nog ändå Storfidran är den mest idealiska båten för mig, och skulle därför gärna få lite kvalificerad feedback om djonk-konvertering av en sådan båt. Masten behöver ju bli genomgående, samt placeras lite längre fram än originalmasten. Kanske mitt i förluckan, eller möjligen till och med framför hela överbyggnaden. Är det någon som har gjort eller känner till någon som gjort något liknande? Det vore väldigt intressant att höra om isf!Roger Taylor är ganska nyligen färdig med sin konvertering och har då använt en lyktstolpe i aluminium, jag antar att aluminium i tillräcklig godstjocklek är att föredra, även om de flesta använder trämaster...Jag har aldrig haft tillfälle att segla en djonkriggad båt, så om det är någon på västkusten som skulle vilja bjuda mig på en tur så säg gärna till!Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Maj , 2014 Skall man sätta en genomgående mast på en storfidra är det ju inte fel om den komm som jag ritatpå skissen. Precis i framkant på överbygget. Dels är ger ju upphöjningen av överbygget skydd från vatten som slår över fördäcket och dels spärrar den inte vägen in i förpiken - om man nu ite bygger om hela inredningen. Har en Storfidra ståendes i Munkedal om du vill kika. Nu har jag ingen möjlighet att visa dej den förrän om ca en månad - då jag skall ut och segla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
befindlichkeit 0 Postad 18 Maj , 2014 Hej Toaen, Jag hoppades lite på att du, som är en auktoritet på Storfidra, skulle svara på frågan. Tack för bifogad ritning, det ser ju fullt möjligt ut att genomföra detta företag enligt den! Jag kommer gärna och tittar på din Storfidra. Är den kanske rent av till salu? Du får gärna PM:a mig när du är hemma från din seglats igen, så kan vi avtala något datum för besök! Jag vistas en hel del på kusten i höjd med Munkedal (Valön, närmare bestämt), så det är inte sällan jag ändå är i närheten. Vad är det man "ställer" masten på enligt din ritning? Det ser nästan ut som om det är en flat yta där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Maj , 2014 (redigerade) Den plan ytan är nog en plyfadurk. Om den finns kvar i min storfidra kommer jag inte ens. ihåg. En tidigare ägare hade ett vinställ där och själv har jag för mig att jag hade en extra batteribank plus stuvutrymme för tex verktyg, luftpump till gummibåten mm mm Skall man ställa masten där, måste man plasta upp en relativt kraftiga bottenstock direkt mot båtbotten. Men det är ju inget större problem att göra. Det finns en stor lucka i basinredningen i vars "bakkkant" masten i så fall kommer. Jag hade före jag köpte storfidran en L32;a. Den hade glasfibermast - som en flaggstång. Fanns även på kompisens fingal. Det skall väl va en ostagad mast. och kanske inte så hög!? Det borde ju gå att specialbeställda en flaggstång i glasfiberlaminat. Jag jobbade ett par år som vaktmästare i missionskyrkan på Smögen. Flaggstången där är saftigt lång 15 m?. Den är också grov i den nedre delen. Vi tog ner den för att nån tappat flagglinan och jag satte dit ringar runt stången som skulle hålla in flaggan mot stången när vi flaggade på halv stång. De fanns nån special för en så stor diameter, men fick beställas speciellt. Att bygga en kraftig mast i lamellimmat trä är relativt enkelt, men den blir ju tyngre. Lycktstolpar är ju ofta avtrappade i en grov och en eller två smalare stänger. Jag köpte visserligen in aluminiumlyktstolpar till rondellen vid Hunnebo stycke, strax söder om Hunnebostrand, men om de avvek något i utseendet mot en traditionell lyktstolpe kommer jag inte ihåg. Det kan ju finnas många utförande Redigerad 18 Maj , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 18 Maj , 2014 Halloj! Med risk för att kapa tråden, var har du fått dina fina ritningar på Storfidran ifrån? Med vänlig hälsning, Jesper (Storfidra 158) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Maj , 2014 Halloj! Med risk för att kapa tråden, var har du fått dina fina ritningar på Storfidran ifrån? Med vänlig hälsning, Jesper (Storfidra 158) Just dom jag ritade på och la in i tråden stal jag på internet. http://www.yachtseite.de/index.php?title=Bild:Storfidra25-riss2.gif http://www.yachtseite.de/index.php?title=Bild:Storfidra25-riss1.gif Betydligt enklare än att leta fram och scanna av de jag själv har - var katten jag nu har dem. Google, Google, gamle vän Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Maj , 2014 (redigerade) Hej Toaen, Jag kommer gärna och tittar på din Storfidra. Är den kanske rent av till salu? Du får gärna PM:a mig när du är hemma från din seglats igen, så kan vi avtala något datum för besök! Jag vistas en hel del på kusten i höjd med Munkedal (Valön, närmare bestämt), så det är inte sällan jag ändå är i närheten. Glömde skriva det jag tänkt skriva i mitt förra svar, men jag lyckades att glömma under den tid det tog att skriva svaret. "Tur jag kom på´t" som min morbror brukar säga när man talar om för honom nått som han inte hade en aning om. Du kan väl skicka mig ett mail andra veckan i Juni. Så kan vi åka och titta på min storfidra om du vill. Mail; thallatha (snabela) hotmail.com Jag är inte riktigt att lita på nämligen. Mitt minne har aldrig varit som det borde och jag har lätt att glömma det jag borde komma ihåg. Det jag däremot borde glömma, glömmer jag aldrig. Redigerad 19 Maj , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
befindlichkeit 0 Postad 19 Maj , 2014 Låter fint detta! Jo, plasta upp nåt slags stöd får jag ju räkna med... Toaen: Jag ska höra av mig, förutsatt att jag själv kommer ihåg... Men din Storfidra är alltså inte till salu då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
befindlichkeit 0 Postad 19 Maj , 2014 Här är förresten en som gjort en liknande konvertering av en Havsfidra. Inte riktigt så som jag har tänkt mig, utan har snarare tänkt mig att jag drar någon sorts manschett-rör hela vägen från bottenstocken (eller vad man ska kalla det) och upp till genomföringen i däcket som masten står i, för att få jämnare belastning. Men samtidigt kanske det är bättre att ha den stående på botten i en mastfot och sen sitta i nån liten förstärkning i däcket, så att den kan flexa lite? Någon som har några funderingar? Jag har alltså ingen båt än, utan spekulerar således bara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Maj , 2014 Låter fint detta! Jo, plasta upp nåt slags stöd får jag ju räkna med... Toaen: Jag ska höra av mig, förutsatt att jag själv kommer ihåg... Men din Storfidra är alltså inte till salu då? Allt är väl till salu. Det är bara frågan om priset och priset är en förhandlingsfråga. Om du inte hittar nåt annat objekt så får du gärna komma och titta när jag kommer hem. Det där med att sätta ett rör från botten och ända upp över däcket är inte fel. Mycket stabilare Hade nog gjort så själv. Skall masten va vridbar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Maj , 2014 Vill minnas att jag sett en Vega med djonkrigg någonstans. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
befindlichkeit 0 Postad 19 Maj , 2014 Toaen: Haha, då vet jag Njae, har inget behov av vridbar mast. Däremot är ju tanken att den ska vara rund, och inte fyrkantig som i exemplet jag länkade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Maj , 2014 Toaen: Haha, då vet jag Njae, har inget behov av vridbar mast. Däremot är ju tanken att den ska vara rund, och inte fyrkantig som i exemplet jag länkade. Fast lite taskigt - du fick inte med länken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
befindlichkeit 0 Postad 19 Maj , 2014 Det har du rätt i! Här kommer den: http://sv-ulladh-log.blogspot.se/p/ul-la-junk-rig-conversion.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Maj , 2014 Vill minnas att jag sett en Vega med djonkrigg någonstans. Kalle Den såg jag. Tror det var i Norge. Tog även nån bild men att hitta den kan nog ta sin tid. Kollar lite och återkommer om jag hittar den. Såg rätt knäppt ut med en båt av Svensk-Kinesisk design på en fjord i Norge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Maj , 2014 Vill minnas att jag sett en Vega med djonkrigg någonstans. Kalle Här är bilden på svenskdjonken på en norsk fjord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 20 Maj , 2014 Vill minnas att jag sett en Vega med djonkrigg någonstans. Kalle Här är bilden på svenskdjonken på en norsk fjord. En Viggen va? Jag har sett en djonk-riggad Viggen till salu för några år sen. //N.N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 20 Maj , 2014 Varför vill man konvertera till djonkrigg? Är det några fördelar med denna typ av (lättvinds?)rigg eller är det bara kuriosa och nostalgi? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 20 Maj , 2014 (redigerade) Uttalar mig här helt utan egen erfarenhet, men jag vet att djonk-rigg omnämnts som den perfekta riggen för långfärd. Den ska tydligen vara lätt att reva, lätt att laga, ha låg tyngdpunkt. Jester, en berömdhet från de tidiga OSTAR, hade djonkrigg.Ming-Ming är en annan omskriven långfärdsbåt (Roger Taylor??). Sen ska man väl inte glömma hundratusentals andra båtar Kina. Tror inte att det är en rigg för lättvind, den har ju använts av så många under så lång tid att eventuella avigsidor borde ha sorterat bort den om den var dålig. Att väst satsat på latinriggen beror nog mest på traditionen från kappseglingen som så tydligt styrt utvecklingen av dagens båtar. N.N Redigerad 20 Maj , 2014 av nilsnobbing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Maj , 2014 (redigerade) Jester Redigerad 20 Maj , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
befindlichkeit 0 Postad 21 Maj , 2014 Precis, djonkriggen är så oerhört lätt att reva, vilket tvärtom gör den till en stormbeständig rigg. Jag är oerhört lat som seglare, och gillar enkelheten i den här riggen. Inga vant, inget försegel, stor segelyta, och man revar på två sekunder. Mycket enkelt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Maj , 2014 Precis, djonkriggen är så oerhört lätt att reva, vilket tvärtom gör den till en stormbeständig rigg. Jag är oerhört lat som seglare, och gillar enkelheten i den här riggen. Inga vant, inget försegel, stor segelyta, och man revar på två sekunder. Mycket enkelt! Nej du revar inte på två sekunder - inte ens en djonkrigg. Det tar nog ungefär lika lång tid som det tar att reva min storfidras konvetionella storsegel - med fall och rev neddragna till sittbrunnen- dvs ett par minuter. Det blir ju ungefär samma handgrepp plus lite till för djonkriggens del. Att rulla in några varv på genuan går också ganska snabbt. Jag är också en ganska lat seglare. Tom ännu latar. Jag skulle aldrig orka bygga om så mycket om det bara va för att få en nästan lika lättrevad rigg som jag har på min storfidra idag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
befindlichkeit 0 Postad 23 Maj , 2014 Toaen: jag skulle inte säga emot dig i mycket när det kommer till segling. Men det går otroligt fort att reva en djonkrigg. Se den här videon: Två sekunder kanske var en överdrift, men ska vi säga sju? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 23 Maj , 2014 Toaen: jag skulle inte säga emot dig i mycket när det kommer till segling. Men det går otroligt fort att reva en djonkrigg. Se den här videon: Två sekunder kanske var en överdrift, men ska vi säga sju? Oerhört läckert. Det skulle vara perfekt med djonksegel på en tvåmastad båt, en riktigt låg yawlmast långt bak skulle ju komplettera segelytan i lätta vindar. Det är faktiskt lite märkligt att inte djonkriggen är mer vanlig på slöseglarbåtar. Ännu mer smart att ha djonkrigg på motorseglare. Nauticat vore ju perfekt. Att rigga en normal tvåmastad Nauticat 33 måste vara ett jobb som tar flera dagar. Sen går man ändå nästan alltid bara för motor då det är för mkt krångel att sätta tre segel så det driver. Med ett eller två djonksegel är det klart på en grisblink. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
befindlichkeit 0 Postad 23 Maj , 2014 Luffarn: Precis. Jag vet en del motorseglare som har "riggat om" till djonksegel, har också tänkt att det är idealiskt. Många djonkseglare är tvåmastade båtar också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 23 Maj , 2014 Luffarn: Precis. Jag vet en del motorseglare som har "riggat om" till djonksegel, har också tänkt att det är idealiskt. Många djonkseglare är tvåmastade båtar också. I plattläns blir de nästan som råtacklade briggar med två master. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Maj , 2014 (redigerade) Toaen: jag skulle inte säga emot dig i mycket när det kommer till segling. Men det går otroligt fort att reva en djonkrigg. Två sekunder kanske var en överdrift, men ska vi säga sju? Det är klart att du skall säga emot mig när jag har fel. Jag ger mig. På min storfidra tar det säkert 25 ggr så lång tid att reva storseglet. Jag kanske skulle prova att rigga min motorseglare - Fjord 28 CS med djonkrigg. Idag storsegel på 7,5 m2 och Genua på 26,5 + Gennaker på ca 35 En mast på nuvarandes plats och en akter om ankarboxen. Redigerad 24 Maj , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 24 Maj , 2014 Här en storfidra som säkert är till salu. Har legat på botten i två år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
befindlichkeit 0 Postad 26 Maj , 2014 toaen: det är en bra idé! Jag följer med spänning pseudonym: oj då, den var stilig. Tyvärr har jag ingen jättelust att skrubba båten de första två åren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 28 Maj , 2014 Toaen: jag skulle inte säga emot dig i mycket när det kommer till segling. Men det går otroligt fort att reva en djonkrigg. Se den här videon: Två sekunder kanske var en överdrift, men ska vi säga sju? Det tar väl inte många sekunder till att reva en stor med snabbrev på slör i 2m/s. Släpp ner fallet och straffa hem revlinan. Allt går att göra med handkraft. Men hur ser det ut i 12 m/s eller 22 m/s? Och anledningen till att inte fler använder djonkrigg är nog att Bermudariggen är så otroligt mycket mer mångsidig och effektiv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser