AllanMann 0 Postad 18 Maj , 2014 Hej, Jag har inte ägt båt tidigare så jag är väldigt grön på området. Jag är inställd på att köpa en begagnad Linder Arkip 460 som jag merparten av tiden kommer bedriva olika slags fiske från men även kunna ta med mig familjen ibland på kortare utflykter. Jag var först helt inställd på att hitta en med en 4-takts 40-50hk, men det finns bl.a. två stycket 50hk 2-taktare ute nu (Mercury 2006 och en Johnson 2004) och dom ligger väl ca 10-20 tusen kr billigare än motsvarande med en 4-taktare på. Så jag tänkte höra med er vad ni säger om alternativen, tanken var att sätta på en Minn Kota eller liknande fram i fören som jag kan använda vid fisket. Jag vet att det finns en del trådar redan kring 2-takt vs 4-takt, men dom jag hittar har ett antal år på nacken och jag antar att inställningen kan ha hunnit ändrats. Så min fundering är om det är helt förlegat 2014 att köpa någon av dessa 2-taktare (om jag har förstått det rätt så har båda förgasare, inte direktinsprutad tyvärr)? Jag kommer förmodligen inte köra så mycket så att högre bränsleförbrukning kommer att kännas så mycket ekonomiskt, utan det är nog snarare funderingar kring om det finns stor risk att det är ännu svårare att sälja vidare om ett antal år om det skulle bli aktuellt, om dom är mycket "obekvämare" än motsvarande 4-taks att köra, ljudnivå, miljöpåverkan etc. Är tacksam för era åsikter. Mvh, Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjordpetter 7 Postad 18 Maj , 2014 Det är nog lättare att sälja gamla två-taktare än gamla fyr-taktare. Kolla in beg priserna på tex blocket. Färre rörliga delar, enklare teknik, lätt att serva själv, nästintill outslutligt. Köp du med två-takt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 18 Maj , 2014 Förmodligen får du dessutom lägre vikt och betydligt rappare acceleration med 2-taktarna. Du slipper också kamremsbyten och oljebyte........ så kör du inte så mycket blir det säkert billigare med en tvåtaktare....... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 561 Postad 18 Maj , 2014 Gäller väl att tänka lite på miljön också. Det var mitt huvudargument när jag köpte ny båt med 4-taktare för snart 15 år sedan och gäller även idag. Snålare i bränsle får man på köpet liksom tystare gång. Troligen lite mer stöldbegärlig. Skulle jag köpa 2-taktare idag skulle jag fundera både en och två gånger på frågan om förgasare/insprutning. Vet själv inte vad som är bäst. Förgasare mer back to basics och mer man kan mecka själv. Insprutning renare, snålare, bättre acceleration men förmodligen lite känsligare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 18 Maj , 2014 Jag valde Evinrude E-Tech, har svårt att tänka mig att någon 4 taktare kan tävla med dessa när det gäller miljöhänsyn. Oljan i dessa tvåtaktare är ju inräknad i emissionen, när den förbränns. I motsvarande 4 taktare är den inte inräknad i emissionen, utan där tillkommer att spilloljan måste omhändertas på ett miljömässigt bra sätt... Alla nya motorer är känsliga, kanske framförallt elektroniken i motorerna, medan tvåtaktarna fortfarande har lite enklare mekanik, inga kamaxlar med remmar etc. Har jag inte fel för mig så skall dessa moderna tvåtaktare dessutom vara bränslesnålare än motsvarande fyrtaktare.....så det som var sant för 20 år sedan gäller kanske inte längre idag.. Till och med trollingfiskare här nere på sydkusten kör med moderna tvåtaktare utan att de "sotar" igen som man riskerade med gammal teknik..... Jag har pratat runt med både båtägare, marinor och verkstäder om fördalar och nackdelar med moderna motorer 2-takt kontra 4-takt och jag tycker mest att det verkar handla o tycke och smak..... mitt val hamnar på Evinrude, för enkel service med långa intervall, de enklaste underhållsinsatserna gör man själv där i mellan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AllanMann 0 Postad 20 Maj , 2014 Jag valde Evinrude E-Tech, har svårt att tänka mig att någon 4 taktare kan tävla med dessa när det gäller miljöhänsyn. Oljan i dessa tvåtaktare är ju inräknad i emissionen, när den förbränns. I motsvarande 4 taktare är den inte inräknad i emissionen, utan där tillkommer att spilloljan måste omhändertas på ett miljömässigt bra sätt... Alla nya motorer är känsliga, kanske framförallt elektroniken i motorerna, medan tvåtaktarna fortfarande har lite enklare mekanik, inga kamaxlar med remmar etc. Har jag inte fel för mig så skall dessa moderna tvåtaktare dessutom vara bränslesnålare än motsvarande fyrtaktare.....så det som var sant för 20 år sedan gäller kanske inte längre idag.. Till och med trollingfiskare här nere på sydkusten kör med moderna tvåtaktare utan att de "sotar" igen som man riskerade med gammal teknik..... Jag har pratat runt med både båtägare, marinor och verkstäder om fördalar och nackdelar med moderna motorer 2-takt kontra 4-takt och jag tycker mest att det verkar handla o tycke och smak..... mitt val hamnar på Evinrude, för enkel service med långa intervall, de enklaste underhållsinsatserna gör man själv där i mellan... Tack för era åsikter! Twister, räknar du in de två motorerna jag nämner som "moderna 2-taktare". Ja det verkar som sagt var inte finnas något enkelt svar på denna fråga. Är det nån där ute som har någon erfarenhet av Mercury 2-takt tillverkad runt 2006 eller en Johnson 2-takt tillverkad runt 2004? Av dessa två känns spontant Mercury mer attraktivt bla pga att Johnson slutade med tillverkningen någon stans där i krokarna så det kanske är svårare med reservdelar, men jag kan ha fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad 20 Maj , 2014 Tvåtaktare med förgasare hör till de motorer som är minst miljövänliga om man nu kan kombinera motor (bensin eller diesel) med miljövänlig i samma mening. Om du vill visa något miljöengagemang ska du köpa en fyrtaktare eller i alla fall en direktinsprutad tvåtaktare. De gamla tvåtaktarna i Sverige släpper helt i onödan ut 3 000 ton kolväten (oförbränt bränsle) i vattnet årligen. Mackey PS De som kör gammal tvåtakt kan göra en insats genom att använda alkylatbensin och tvåtaktsolja som är lättnedbrytbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vinor 3 Postad 20 Maj , 2014 Jag hade tagit 4-takt alla dagar i veckan. Hade 2-takt varit så bra som alla säger varför byggs exempel inte alla bilar med 2 takt? En två takt är billigare om man tänker service som ni säger, bättre acc. Men på allt annat förlorar den. Du luktar soppa jämt, den låter illa, den blir grinig kan vara jobbig att starta om den surat ner sig, släpper ut massa avgaser, på gränsen man vill åka ut för den dricker så mycket. Det är knappt att tjuvarna snor 2-takt för dem inte ens vill ha dem, det säger ju en del Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 20 Maj , 2014 Jag hade tagit 4-takt alla dagar i veckan. Hade 2-takt varit så bra som alla säger varför byggs exempel inte alla bilar med 2 takt? En två takt är billigare om man tänker service som ni säger, bättre acc. Men på allt annat förlorar den. Du luktar soppa jämt, den låter illa, den blir grinig kan vara jobbig att starta om den surat ner sig, släpper ut massa avgaser, på gränsen man vill åka ut för den dricker så mycket. Det är knappt att tjuvarna snor 2-takt för dem inte ens vill ha dem, det säger ju en del 2-takt och 4-takt har helt olika egenskaper när det gäller uttag av kraft, de är alltså lämpade för olika uppgifter. I en applikation med växellåda, som i en bil är det oftast betydligt smartare att använda en 4-taktsmotor, medan de motorerna är odugliga till t.ex. motorsågar, röjsågar etc. Även utombordare är ett alldeles utmärkt användningsområde för en tvåtaktsmotor. När det gäller äldre förgasarvarianter av tvåtaktstyp har du en viss poäng men en modern maskin med insprutning är inte på något sätt sämre än en 4-taktare varken i bränsleförbrukning, driftsäkerhet eller miljöfarlighet. Dessutom är den bra mycket rappare i accelerationen. Mitt val hamnar på en tvåtakt med insprutning alla dar i veckan...... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjordpetter 7 Postad 20 Maj , 2014 Det är mijövänligare med fyr-takt, finns ingen tvekan om det. Men att tillverka nya prylar tar både resurser och tär på miljön, det finns något miljövänligt i att använda klart redan tillverkade maskiner. För att dra sitt strå till stacken kan man använda Tribron, se länk: http://www.triboron.se/files/manager/pdf/triboron%20produktkatalog_2takt_kryptorrsmorj.pdf Dessutom funkar helt enkelt två-takt bättre på vissa båtar. Förhållandet vikt/prestanda är så mycket bättre! Sedan håller jag inte med om att ingen vill ha två-takt, kolla på blocket vilka överpriser riktigt gamla två-taktare går för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 20 Maj , 2014 Svar på TS fråga så är jag dåligt påläst om just de maskinerna du frågar om. Men är det förgasarmotorer skulle jag inte räkna dom som de modernaste tvåtaktarna med insprutning som är både bränslesnåla och miljövänliga, eller i varje fall inte mer miljöfarliga än fyrtaktare. Ta en titt på en Evinrude e-Tech, en 2-takt med insprutning som fått flera miljöutmärkelser så har du något att jämföra med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjordpetter 7 Postad 20 Maj , 2014 Jag hade tagit 4-takt alla dagar i veckan. Hade 2-takt varit så bra som alla säger varför byggs exempel inte alla bilar med 2 takt? En två takt är billigare om man tänker service som ni säger, bättre acc. Men på allt annat förlorar den. Du luktar soppa jämt, den låter illa, den blir grinig kan vara jobbig att starta om den surat ner sig, släpper ut massa avgaser, på gränsen man vill åka ut för den dricker så mycket. Det är knappt att tjuvarna snor 2-takt för dem inte ens vill ha dem, det säger ju en del 2-takt och 4-takt har helt olika egenskaper när det gäller uttag av kraft, de är alltså lämpade för olika uppgifter. I en applikation med växellåda, som i en bil är det oftast betydligt smartare att använda en 4-taktsmotor, medan de motorerna är odugliga till t.ex. motorsågar, röjsågar etc. Även utombordare är ett alldeles utmärkt användningsområde för en tvåtaktsmotor. När det gäller äldre förgasarvarianter av tvåtaktstyp har du en viss poäng men en modern maskin med insprutning är inte på något sätt sämre än en 4-taktare varken i bränsleförbrukning, driftsäkerhet eller miljöfarlighet. Dessutom är den bra mycket rappare i accelerationen. Mitt val hamnar på en tvåtakt med insprutning alla dar i veckan...... Mitt val faller oxå på två-takt med insprutning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad 20 Maj , 2014 Det är mijövänligare med fyr-takt, finns ingen tvekan om det. Men att tillverka nya prylar tar både resurser och tär på miljön, det finns något miljövänligt i att använda klart redan tillverkade maskiner. ... Håller helt med om att det kan vara vettigt att "använda klart" saker innan de slängs. När det gäller kläder och annat som inte ger utsläpp ifrån sig när det används är miljöbeslutet lätt. Slit ut det innan du köper nytt. Om vi tar gamla vitvaror, tv mm som oftast drar mera energi än nya produkter är det trots allt ändå vettigt att slita ut produkterna, i alla fall i Sverige. Här behöver vi värmen som avges från den gamla prylen åtta månader av 12 så stora delar av förlusten kommer ändå till glädje som värme inomhus. Sedan har vi sådant som skitar ner onödigt mycket omkring sig när det används, som ex.vis gamla bilar, gamla dieselinombordare och gamla tvåtaktssnurror. Hur värderar man att en enda av Sveriges 200 000 tvåtaktssnurror i genomsnitt släpper ut 18 liter oförbränt bränsle rätt ut i vattnet varje sommar? 3,6 miljoner liter bensin rakt ut i sjöar och hav!!! Jag vet inte, någon annan som vet? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 20 Maj , 2014 Det är mijövänligare med fyr-takt, finns ingen tvekan om det. Men att tillverka nya prylar tar både resurser och tär på miljön, det finns något miljövänligt i att använda klart redan tillverkade maskiner. ... Håller helt med om att det kan vara vettigt att "använda klart" saker innan de slängs. När det gäller kläder och annat som inte ger utsläpp ifrån sig när det används är miljöbeslutet lätt. Slit ut det innan du köper nytt. Om vi tar gamla vitvaror, tv mm som oftast drar mera energi än nya produkter är det trots allt ändå vettigt att slita ut produkterna, i alla fall i Sverige. Här behöver vi värmen som avges från den gamla prylen åtta månader av 12 så stora delar av förlusten kommer ändå till glädje som värme inomhus. Sedan har vi sådant som skitar ner onödigt mycket omkring sig när det används, som ex.vis gamla bilar, gamla dieselinombordare och gamla tvåtaktssnurror. Hur värderar man att en enda av Sveriges 200 000 tvåtaktssnurror i genomsnitt släpper ut 18 liter oförbränt bränsle rätt ut i vattnet varje sommar? 3,6 miljoner liter bensin rakt ut i sjöar och hav!!! Jag vet inte, någon annan som vet? Mackey Helt klart ska vi ju försöka bli av med de maskiner som skitar ner mest. Hur utsläppen av oförbränt bränsle ska värderas i förhållande till att byta ut dessa 200 000 omoderna maskiner på studs mot moderna tvåtaktare med insprutning eller fyrtaktare och de resurser som krävs för den tillverkningen är en matematik som övergår mitt förstånd i alla fall. Vi har en liten 6 hk tvåtaktssnurra på lillbåten, den är från sent -90 tal, och släpper ut en hel del. Givetvis skulle det kännas bättre att skrota ut den, men samtidigt är den i oförskämt bra skick och går bra, så det känns inget kul att göra sig av med den heller. Ska den ur systemet så ska den ju skrotas och ersättas med ny teknik. Däremot kommer den ju inte att repareras in absurdum för att förlänga driften, men med normalt underhåll kommer den säkert att få göra tjänst några år till. Jag tycker nog att det viktigaste är att när man skaffar nytt så ser man till att det är ett bra miljöval, och inte något billigt märke med teknik från -80 talet. Man behöver kanske inte heller hålla på och skruva med gamla miljömarodörer i för stor omfattning, utan när det kommer ett större fel som kostar massa pengar så skrotar man och köper något som är mindre dåligt för miljön..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myran08 0 Postad 20 Maj , 2014 En rätt inställd 2-taktare drar inte mycket mer än en ny 4-taktare..... så är det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad 20 Maj , 2014 En rätt inställd direktinsprutad tvåtaktare drar ungefär lika mycket soppa som en fyrtaktare. Tvåtaktare med förgasare släpper i genomsnitt ut 30 % av bränslet med avgaserna rätt ut i vattnet. Själva tekniken med tvåtakt och förgasare är ju gjord så att oförbränt bränsle släppa ut, enkel och robust teknik med vissa brister. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AllanMann 0 Postad 20 Maj , 2014 (redigerade) Så de flesta verkar överens om att 2-taktare med förgasare är förkastligt för miljön och då antar jag det även gäller de jag nämnde som är byggd mitten av 00-talet. Direktinsprutad 2-taktare är inget alternativ för mig så länge det inte kommer ut på begagnatmarknaden tillhörande en båt jag är intresserad av att köpa. Så min fundering från början var hur man skulle ställa sig till att köpa en 2-taktare 50hk med förgasare (Mercury 2006 eller en Johnson 2004 i detta fall) som är ca 10-20 tusen billigare jämfört med en 4-taktare ~50hk från mitten av 00-talet? Åsikterna verkar gå isär, men några av er verkar argumentera starkt för en 4-taktare om man ska tänka på miljön även om man inte ska köra allt för mycket per år (som jag nämnde i mitt första inlägg). Redigerad 20 Maj , 2014 av AllanMann Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad 20 Maj , 2014 Ett alternativ är ju att använda alkylatbensin och miljövänlig tvåtaktsolja i en gammal tvåtaktare. Det blir dyra litrar, 30 - 35:- kr/liter, men då ingår även miljövänlig tvåtaktsolja. På sätt och vis blir det ju dubbelt "miljöbra", du kör på alkylat och någon annan använder inte just den motorn med vanlig bensin. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myran08 0 Postad 20 Maj , 2014 Jo visst den kanske släpper ut mera bränsle, men det går att få en rätt inställd förgasare att dra lika mycket som en insprutare, har gjort ett ovetenskapligt test mellan mina bilar, har en amazon från 66 med dubbla weber 45;or och när jag hade synkat dem och ställt in dem efter konstens alla regler så drog bilen 0,7 per mil, lika mycket som min gamla 855 R från 97! så allt går handlar väll mycket om körsätt och inställning. Men visst en modern 4 taktare är väll batter ur miljö synpunkt, men jag personligen gillar gamla 2 taktare, man kan mecka med dem själv, och är billiga att serva! plus att dem inte är lika stöld begärliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 20 Maj , 2014 Det är väldigt stor skillnad på 2 och 4-takt, du måste absolut ut och prova båten du är intresserad av med båda motortyperna. Det är du som måste bestämma dej för om röken och bullret är accepterbart. Idén att använda en 2T som transportmotor är annars inte fel. Miljöproblemen och törstigheten är som minst på höglast och när man inte kör i detta område använder man istället en elmotor. Myran08, ditt resonemang håller tyvärr inte då den förgasarmatade 2-taktarens "problem" är att bränslet tillsätts redan i spolluften. Det spelar alltså ingen roll hur avancerad förgasaren är eller hur väl man justerar den. Den stora fördelen med direktinsprutad 2T är att bränslet inte tillsätts förrän efter cylindern är färdigspolad. Tyvärr är detta inte särskilt lätt att åstadkomma varför en 2T DFI har ett väldigt avancerat insprutningssystem, långt mer avancerat än på en insprutad 4T så en 2T DFI är inte en "enkel" motor som dess förgasarmatade syskon. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 20 Maj , 2014 Det är väldigt stor skillnad på 2 och 4-takt, du måste absolut ut och prova båten du är intresserad av med båda motortyperna. Det är du som måste bestämma dej för om röken och bullret är accepterbart. Idén att använda en 2T som transportmotor är annars inte fel. Miljöproblemen och törstigheten är som minst på höglast och när man inte kör i detta område använder man istället en elmotor. Myran08, ditt resonemang håller tyvärr inte då den förgasarmatade 2-taktarens "problem" är att bränslet tillsätts redan i spolluften. Det spelar alltså ingen roll hur avancerad förgasaren är eller hur väl man justerar den. Den stora fördelen med direktinsprutad 2T är att bränslet inte tillsätts förrän efter cylindern är färdigspolad. Tyvärr är detta inte särskilt lätt att åstadkomma varför en 2T DFI har ett väldigt avancerat insprutningssystem, långt mer avancerat än på en insprutad 4T så en 2T DFI är inte en "enkel" motor som dess förgasarmatade syskon. De motorer som är minst dåliga för miljön är avancerade maskiner precis som deras kusiner i moderna bilar, det gäller såväl 2-takt som 4-takt. Precis som du skriver kan man inte jämföra 2 och 4 taktsmaskiner på det sätt som Myran08 gör. Det är också riktigt att 2-takts förgasarmotorer släpper ut mest och är som sämst för miljön när de går på låga varv och låg belastning. Valet mellan en modern 4-taktare och en modern insprutad 2-taktare handlar nog mer om smak än om vad som är bättre eller sämre. Jag föredrar låg vikt i förhållande till effekt, och rejält klös i accelerationen, därför väljer jag insprutad 2 takt. När det gäller förbrukning så gäller ju för både 2-takt och 4-takt att de måste vara rätt justerade, i 4-taktaren finns ju massa rörliga delar som ska röra sig vid exakt rätt tillfälle, medan det i 2-taktaren handlar om avancerad elektronik som skall göra sitt jobb på rätt sätt vid rätt tidpunkt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myran08 0 Postad 20 Maj , 2014 Jaa smaken är som bekant som baken, delad! Och tur är väll det Jag har en 75 hk Yamaha från 94, 2 taktare med förgasare, och är mycket nöjd over den, later inte allt för mycket, och jag gillar när det luktar lite bensin och avgaser har man ett motor intresse så har man hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser