Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Svenne2

Eveinrude 4 hk dragsnöre

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan. Jag är ny på forumet och vet inte så mycket om båtar och båtmotorer och skulle vilja ställa en fråga.

I dag fick jag en träeka av min granne med en 4 hk Evinrude motor från -79.

Jag kan inte starta den sa han för jag kan inte få dit skruven som sitter mitt på motorkåpan strax framför tanklocket. Den hör ihop med startanordningen det begriper jag men det går inte att få skruven att ta i gängan eftersom den inte går att få att stanna vid hålet. Måste jag ta isär något för att kunna montera skruven så det går att använda dragsnöret??post-104868-0-40467300-1400422984_thumb.jpg

Redigerad av Svenne2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte för ditt liv kan få i skruven, ja då måste du ju ta isär. Passa dig noga för att linda upp hela startfjädern, det "suger fett" att hålla på med och man blir lätt Joakim Von Anka-röd -  speciellt av de där motorn. Öppna väldans försiktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis Du har lossat hela startanordningen inklusive returfjädern!

Du måste skruva av den övre kåpan, den sitter med med fyra skruvar från undersidan. Börja med att ta bort undre kåpan så ser Du dom.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan i alla fall trösta dig med att du inte är ensam. Glad i hågen över att ha kommit över en sån där snurra för 200 kr för ett antal år sedan skulle jag öppna och inspektera - tänkte då inte på att allt öppnande sker med 4 bultar underifrån utan började med den "självklara" stjärnskruven på toppen. Fan vad arg jag blev när jag hörde fjädern skrapa där inne..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...