Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
src31an

anchormatic

Rekommendera Poster

någon som vet vart jag kan hitta en tandrem till mitt ankarspel, har tittat på anchormatics hemsida men dom verkar ju bara sälja nya spel, skulle underlätta om jag kunde köpa via nätet, tacksam för svar /Roffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta dem. Var och köpte nytt band till mitt spel i en tidigare båt hos dem. De hade gott om reservdelar på hyllorna så det borde inte vara något problem tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

någon som vet vart jag kan hitta en tandrem till mitt ankarspel, har tittat på anchormatics hemsida men dom verkar ju bara sälja nya spel, skulle underlätta om jag kunde köpa via nätet, tacksam för svar /Roffe

 

Hej,

Min kuggrem behöver också bytas, fick du tag på en rem och bytte du den själv? På mitt spel så måste man ta bort motorn för att kunna lägga remmen på ena hjulet, och motorns skruvar sitter "innanför" bandtrumman. Var det samma för dig? Hur gjorde du? Kunde du fixa det utan att montera bort spelet från båten? Jag köpte en ny rem hos Anchormatic men de kunde/ville inte ge några tips om hur man byter....

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu bytt kuggremmen i mitt Anchormatic spel och vill bara dela med mig av hur jag gjorde. Spelet sitter på en Storebro 31 från 1988 och jag gissar att det suttit där sedan båten var ny, beteckningen skulle kunna vara B2 eller B3.

 

Kuggremmen har beteckningen T10-560-10. Jag köpte den hos Anchormatic i Mälarhöjden och fick då ge 500kr för den, kan nog köpas för under 100-lappen på nätet. Då jag köpte remmen frågade jag om tips inför bytet men det enda råd jag fick var "använd sunt förnuft".....

 

Konstruktionen av spelet är inte gjort för enkelt rembyte. Då jag inte visste hur svårt det skulle vara att byta rem så valde jag att plocka bort spelet från badbryggan/akterspegeln.

 

För att komma åt bultarna som håller spelet så var jag tvungen att ta bort den mahognyskiva som sitter på akterspegeln inne i akterruffen. Det underlättar också om man rullar av allt band från spelet för att komma åt bultarna som sitter bakom bandtrumman.

 

Med spelet hemma på arbetsbänken så skruvade jag bort de muttrar som är på gaveln där motorn inte är monterad. Med gaveln borta så var det bara att dra av bandtrumman, då följer det stora kuggremshjulet med ut. Därefter lossade jag de 4 bultar som håller motorn, 3 av bultarna behövde bara lossas några varv medans en av bultarna måste tas bort helt inklusive en distanshylsa som sitter mellan motor och gavel. Därefter kunde jag trä in den nya remmen på plats innan jag monterade dit trumman. Kuggremshjulet sitter fastskruvad med 2st insexskruvar, på mitt spel hade en av insexskruvarna skruvat ur sig vilket måste ha slitit extra på remmen.. Med remmen på plats på kuggremshjulet så monterade jag tillbaka den bult och distanshylsa jag tagit bort. Därefter lossade jag bulten som håller solenoiden några varv så att jag kunde trä in remmen förbi solenoiden för att sedan kränga på den på kuggremshjulet till bandföraren. Därefter monterade jag tillbaka den gavel jag tagit bort. Jag passade på att fetta in bandtrummans bussningar och bandförarens gängor.

 

Nu återstår bara att montera tillbaka spelet på båten!

 

Hoppas denna beskrivning kan vara till hjälp för andra som måste byta kuggrem på sitt Anchormatic.

 

/Pär

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen. 

 

Själv jagade jag Anchormatic flera gånger för något/några år sen för att få tag i en beskrivning om hur manöverknapparna skulle kopplas in. Jag både ringde och mailade utan resultat. Fick en gång tag i en person på telefon som ganska bryskt bad mig maila, men utan att sen svara. Jag är nöjd med ankarspelet, men klart fundersam på hur de hanterar kundsupport. Det är ju inte helt billiga grejer heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
- - - - - -

Kuggremshjulet sitter fastskruvad med 2st insexskruvar, på mitt spel hade en av insexskruvarna skruvat ur sig vilket måste ha slitit extra på remmen..

- - - - - - -

 

Nu återstår bara att montera tillbaka spelet på båten!

 

Hoppas denna beskrivning kan vara till hjälp för andra som måste byta kuggrem på sitt Anchormatic.

 

/Pär

 

Hoppas du inte missade att sätta låsvätska på insexskruvarna så att de inte gängar upp sig igen.....

 

Det verkar ju lite krångligt både att få tag på kuggremmen och att byta den så det är ju inget du vill göra alltför ofta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv köpt ett spel från Anchormatic i Mälarhäjden,den gubben är allt annat än positiv o serviceminded  :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo.... men får jag välja köper jag hellre av konstruktören direkt än av en stor säljorganisation som ändå inte är hjälpsam...  nöjd med mitt spel alltså!

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sa aldrig att de vara ngt fel på spelet,bara påpekade att sevicen är kass  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo.... men får jag välja köper jag hellre av konstruktören direkt än av en stor säljorganisation som ändå inte är hjälpsam...  nöjd med mitt spel alltså!

Intressant uttalande då det förekommit en patent-tvist och upphovstvist runt bandankarspelen där det ena företaget påstår sig vara originalet och ett annat påstår sig ha uppfunnit spelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hallå där, samma procedur med mitt spel, demontera sen spränga och återmontera, gubben måste haft en bra dag när ja va där för min rem kostade 400 å så fick jag ett tips , ta många kort :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite mer tips. På min manöverpanel fungerade inte displayen som visar hur lång lina som matats ut. En ny manöverpanel kostar hos Anchormatic 4370kr och det är ju lite väl mycket för att kunna se hur lång lina som matats ut.

 

I mitt fall så var det bara segmentdisplayerna som var trasiga. Nya displayer finns att köpa på Elfa, artikelnummer 75-501-57, ca 12kr/st. Sedan får man leta upp någon som är duktig på att löda så är de bytta på en halvtimme!

 

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nån vill vara försökskanin så har jag tagit hem drivrem som skall passa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vi fick kanonhjälp med vårt gamla Anchormatic spel av Digital Marin , ligger i Strömstad Kommun.

 

En äldre man som vart med o konstruerat detta spel.

 

digitalmarin.se

 

070-558 87 68

 

//Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en firma i Nyköping "Rullex" som fixar remmar och lager, mm.

Jag anlitar alltid dom.

 

Lycka till Göran Persson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...