Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Patrikhan

från utom till inom

Rekommendera Poster

tjaba nu smälter snön :) jag funderar på att sätta en gammal vp aqumatic i min båt finns det någon som har gjort detta och som kan berätta hur de gjorde jag har bra med plats (tror jag) bakom sitt brunnen till akterspegeln är det ca 80 cm det jag funderar på är hur högt från kölen drevet måste sitta jag menar ju högre upp kommer ju motorn och till slut blir det väll att göra ett litet hus över akterdäck. vore kul att höra förslag eller historier fördelar nackdelar med mera jag såg på volvopentas hemsida en massa pdf filer om äldre aq motore kom gärna med tips om vilka jag ska kika närmare på mvh patrik 8-) :shock:

post-7846-1394234355,3545_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

80cm säger du..hmm kan bli knappt de tror jag.... Funkar inte motorn som du har nu (snurran)? varför ska du byta till inombordare? Det blir tyngre, drar mer bensin.........förmodligen mindre effekt oxå, 100hk inombordare motsvarar ca ungefär typ 50 hk utombordare. Men om du prongt vill ha en inombordare iaf så skulle jag rekomendera antingen en aq130/280 drev eller en aq140/280 drev eller något annat i 200 serien. Pris: allt mellan skitbilligt till snordyrt beroende på skick och om man gör ett klipp eller inte...... Lycka till :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om jag själv är stor vän av inombordare, så tänk på: * utrymmet * kostnaden * all kringutrustning du behöver: - fast tank med anslutningar, luftning etc - reglage och instrument - styrningen * ombyggnad av aktern med motorrum, däck etc * andrahandsvärdet om det inte är jäkligt proffsigt gjort Men tycker man om att fixa kan det ju vara OK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller på Dig, det är inte svårt, himla roligt att göra och blir mycket bättre än att ha en utombordare som väsnas bak. 80 cm. låter dock lite, min B23 bygger ca. 90 cm. från akterspegeln, sen måste Du ha mer utrymme framför för att svänga in den i drevet, kan lösas om det går att ta bort säten eller så. Finns en AQ145 på blocket kompl. med drev för 24000,-. Lycka till! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...