Gäst MaxSchmeling Postad 17 Maj , 2014 Anoder på axlar, check anoder på trimplan, check, anoder på roder, check men anoder mellan avgasrören, på plastskrovet... Någon som kan förklara hur ägaren tänkte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Maj , 2014 Hur andra människor tänker är inte alltid lätt att förstå. Har man en propeller som innehåller koppar, så sätter man offeranod på propelleraxeln för att få maximal beväxning på propellern. Har man en båt som behöver trimplan, så har man valt fel båt. Har man två avgasrör, så betyder väl det att man har två motorer. Måste ju innebära att man har säkerhetsnoja. Det räcker ju med en motor - ganska svag -för att ta sig in och ut ur trånga hamnar. Väl ute på öppet vatten är det ju båtens huvudmotor - seglen -som gäller. Att man är Gay och Grym Storebrovän är väl det mest obegripliga. Glad, är väl en normal sinnesstämning - om man är segelbåtsägare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 18 Maj , 2014 Är det en anod på trimplanet också? Undra vad den skall ha för funktion, då dessa brukar vara tillverkade i rostfritt. Båt med trimplan är en bra båt, då slipper man att det lutar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Maj , 2014 Är det en anod på trimplanet också? Undra vad den skall ha för funktion, då dessa brukar vara tillverkade i rostfritt. Båt med trimplan är en bra båt, då slipper man att det lutar Att en båt lutar är ju det som ger stabiliteten och tryggheten. Måste man hålla den upprätt med en liten plåtbit i aktern - då är det nåt fel på konstruktionen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 18 Maj , 2014 Jag hade en gång en båt med en anod placerad på plastskrovet. Det tog ett tag innan jag fattade varför. Anoden var monterad med en genomgående skruv, och från denna gick kablar till alla delar som hade kontakt med havsvattnet; genomföringar, vattenfilter, värmeväxlare, propelleraxel... Det kallas ground bounding och gör att samma anod skyddar alla delar den är ansluten till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 18 Maj , 2014 Hur andra människor tänker är inte alltid lätt att förstå. Har man en propeller som innehåller koppar, så sätter man offeranod på propelleraxeln för att få maximal beväxning på propellern. Har man en båt som behöver trimplan, så har man valt fel båt. Har man två avgasrör, så betyder väl det att man har två motorer. Måste ju innebära att man har säkerhetsnoja. Det räcker ju med en motor - ganska svag -för att ta sig in och ut ur trånga hamnar. Väl ute på öppet vatten är det ju båtens huvudmotor - seglen -som gäller. Att man är Gay och Grym Storebrovän är väl det mest obegripliga. Glad, är väl en normal sinnesstämning - om man är segelbåtsägare. Ja du,Toaen; en enkel fråga om anoder och du får ihop ditt svar... att du orkar. Har du inget liv, inga vänner utanför MG eller lider du av en diagnos? Ditt ordbajseri säger inget alls vettigt om anoder men mer om en "ensam man på skäret"... Du är onekligen en fjant och beviset är dina nästsista rader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Maj , 2014 Hur andra människor tänker är inte alltid lätt att förstå. Har man en propeller som innehåller koppar, så sätter man offeranod på propelleraxeln för att få maximal beväxning på propellern. Har man en båt som behöver trimplan, så har man valt fel båt. Har man två avgasrör, så betyder väl det att man har två motorer. Måste ju innebära att man har säkerhetsnoja. Det räcker ju med en motor - ganska svag -för att ta sig in och ut ur trånga hamnar. Väl ute på öppet vatten är det ju båtens huvudmotor - seglen -som gäller. Att man är Gay och Grym Storebrovän är väl det mest obegripliga. Glad, är väl en normal sinnesstämning - om man är segelbåtsägare. Ja du,Toaen; en enkel fråga om anoder och du får ihop ditt svar... att du orkar. Har du inget liv, inga vänner utanför MG eller lider du av en diagnos? Ditt ordbajseri säger inget alls vettigt om anoder men mer om en "ensam man på skäret"... Du är onekligen en fjant och beviset är dina nästsista rader. Dan Ibland funderar även jag på hur du orkar med allt ditt trams. Det där med vem som är fjant - det kan man ju diskutera. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 18 Maj , 2014 (redigerade) Toaen, Dan ställde faktiskt bara en fråga om anoder. Man kan tycka att frågan är dum, eller att han har en ful båt, eller att man inte får tycka om vem man vill. Men man behöver faktiskt inte pissa ner vare sig honom eller forumet med dumheter för det. Det här var sannerligen dina minst vackra avtryck här på MG Redigerad 18 Maj , 2014 av ArneRadar 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 514 Postad 18 Maj , 2014 Jag måste säga att jag inte heller tog frågan på allvar, så jag har förståelse för toaens oseriösa svar. Om det obegripliga är att man är gay eller Storebrovän eller både och framgår inte, men det var en inte särskilt välformulerad kommentar. Sedan är det väl bätter att strunta i att svara på inlägg om man inte gillar inlägget eller den som skriver det. Mackey 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 19 Maj , 2014 Toaen, Dan ställde faktiskt bara en fråga om anoder. Man kan tycka att frågan är dum, eller att han har en ful båt, eller att man inte får tycka om vem man vill. Men man behöver faktiskt inte pissa ner vare sig honom eller forumet med dumheter för det. Det här var sannerligen dina minst vackra avtryck här på MG Hmmm. Var det egentlig en fråga om anoder?? Jag uppfattade det som en fråga om hur båtägaren tänkte; en fråga som bara denna kan svara på, och ingen andra ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 19 Maj , 2014 Hur andra människor tänker är inte alltid lätt att förstå. Har man en propeller som innehåller koppar, så sätter man offeranod på propelleraxeln för att få maximal beväxning på propellern. Har man en båt som behöver trimplan, så har man valt fel båt. Har man två avgasrör, så betyder väl det att man har två motorer. Måste ju innebära att man har säkerhetsnoja. Det räcker ju med en motor - ganska svag -för att ta sig in och ut ur trånga hamnar. Väl ute på öppet vatten är det ju båtens huvudmotor - seglen -som gäller. Att man är Gay och Grym Storebrovän är väl det mest obegripliga. Glad, är väl en normal sinnesstämning - om man är segelbåtsägare. Hade du slagit dig på tummen med hammaren och var på osedvanligt dåligt humör när du skrev detta eller? Det är helt enkelt inte OK att bete sig så. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 19 Maj , 2014 (redigerade) Anoder på axlar, check anoder på trimplan, check, anoder på roder, check men anoder mellan avgasrören, på plastskrovet... Någon som kan förklara hur ägaren tänkte? Sitter anoden med genomgående bultar genom skrovet? Går det isf nån kabel från dessa bultar till något som den ska skydda? Eller har det gått kablar på utsidan av skrovet från anoden till tex propellerhylsan? Men om båten liggeri saltvatten så räcker det att anoden sitter tillräckligt nära det den ska skydda, saltvattnet fungerar ungefär som elektrolyt i ett batteri. Redigerad 19 Maj , 2014 av moggep Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 19 Maj , 2014 (redigerade) Är inte helt med på kritiken riktad mot Toaen. I Max/Dans inlägg finns det ur ett båtforums perspektiv icke relevanta uppgifter om TS homosexuella läggning. Det är väl (tycker jag) mer båtrelaterade saker som ska diskuteras på MG och inte olika sexuella läggningar/perversioner. Att öppet skylta med vad som sker i den privata sänghalmen inbjuder helt enkelt till oönskade kommentarer. Det är ju väldigt få om man bortser från just de homosexuella, som har behov av att hela tiden dela med sig av något så privat som just det egna sexlivet. Det är helt enkelt ovanligt att någon utanför utanför den grupp på 0,5 – 2% med avvikande sexuell läggning känner sig tvungna att ständigt torgföra något sådant i en mängd olika orelaterade sammanhang. Personligen vore jag tacksam över att slippa dylika oönskade inblickar i andras mer privata göranden. Redigerad 19 Maj , 2014 av Jobhurt 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser