Johankomet 1 Postad 17 Maj , 2014 Hej hej, Har en VP 570 med 290 DP drev. Sjösatte idag efter utomhusförvaring. Motorn startar fint men när jag kör så känns båten inte riktigt bra. Den känns lite orkeslös och att den vibrerar lite mer än vanligt i ratten. Tror mig ha satt propellrarna rätt med distanser och allt. Men kan jag ha dragit dem för löst? De glappade inget när jag satt fast allt. Jag har en glipa mellan anoden och första propellern (har för mig att det varit så tidigare men ej helt säker). Eller kan det vara så att inte motorn går riktigt rent? Att den inte går på alla cylindrar? Tycker den låter helt ok när jag varvar i friläge. Kan det vara så att den inte tänder på alla cylindrar och därför känns lite ryckig i lite högre farter? Någon som har tips på vad det kan vara? Tänkte kolla igenom tändstift osv imorgon. Vänligen, Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 17 Maj , 2014 Hej! Jag tycker att det låter som om den inte går på alla cylindrar. Borde släppa efter ett tag. Har det fenomenet på min hoj efter vinterdvalan. Brukar släppa efter tankning med ny bensin och efter en provkörning. Konserverade du den i höstas? Inkl. bensinen i tanken? Bensinen åldras ju ganska snabbt så det är inte fel att tillsätta en bränslestabilisator på hösten. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johankomet 1 Postad 18 Maj , 2014 Tack för ditt svar Tollaren! Brukar normalt tanka fullt på hösten men gjorde det ej i höstas. Så möjligt att det bildats kondens då jag enbart haft ca 50 lit (tank rymmer 300). Tankade 100 lit igår och körde ca 35 distans igår (mestadels 6-7 knop) men på hemvägen låg vi i ca 25 knop, och det är framförallt då båten känns lite ojämn. Jag ska testa och slänga i någon tillsats i bensinen. Kan det vara så att den enbart går på 7 cylindrar? Tycker som sagt att den varvar och låter helt ok när jag varvar med friläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 18 Maj , 2014 (redigerade) Kondens i tanken är ju ett vanligt fenomen på fordon som står stilla i långa perioder. Lite K-sprit borde råda bot på det ............andra tillsatser har jag aldrig behövt...... Redigerad 18 Maj , 2014 av Twister550 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johankomet 1 Postad 31 Maj , 2014 Jag bytte fördelarlock och rotor och nu går båten riktigt bra och startar direkt och fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser