Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Kimpaa

Kyllimpa AQ146 problem

Rekommendera Poster

Hej mina vänner!

 

Efter sjösättning så tyckte jag motorn knackade lite lätt antog att det kanske berodde på det nya bränsletillsats medlet jag skickat i tanken innan vintern/oktan strul, nåväl

 

Tog min första runda och efter jag lagt till kvarstod knacket/ ventil tickandet.

tankarna gick vad detta kunde bero på och efter lite noggrann felsökning/lyssnande så tyckte jag det kom från cylinder 4 vid limpan, körde ner fingrarna och brände mig givetvis hehe.. men iafl jag kännde ett litet pustande av avgaser komma från ett litet upprostat hål under limpan vid cyl 4.

Körde in en disktrasa och tätade till och ljudet upphörde.

 

Verkar vara ett smärre problem just nu? Har pratat med en meck och lagt beställning på byte av limpa snarast men frågan är om man vågar köra nått framtillsdess den är bytt ? och vad kan hända ?

 

Limpan hade lite ytrost på ovandelen men var värre undertill värt och tänka på :)

 

Motorn har förrövrigt gått kanon och startar lätt osv..

 

Mvh Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det avgasporten i cylinderlocket, som har korroderat, så att avgaser läcker ut. Det går att åtgärda utan att demontera cylinderlocket. Man fräser upp avgasporten med en specialfräs, och monterar en aluminiumring i avgasporten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det avgasporten i cylinderlocket, som har korroderat, så att avgaser läcker ut. Det går att åtgärda utan att demontera cylinderlocket. Man fräser upp avgasporten med en specialfräs, och monterar en aluminiumring i avgasporten. 

 

Ja nu när du säger det så ser det ut som en liten iiten flisa från avgasporten som försvunnit.

 

Tror du det är nån fara att ta några rundor ändå? svårt att hålla sig borta i detta i detta vädret :)

 

Tack för tipset!

 

Mvh Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en Bild på hålet, man ser gamla packningen är borta med..

Tätade med lite kemiskmetall tillvidare och det funkade kanon faktiskt.

 

 

 

 

 

 

post-101664-0-54401200-1400438739_thumb.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en Bild på hålet, man ser gamla packningen är borta med..

Tätade med lite kemiskmetall tillvidare och det funkade kanon faktiskt.

 

 

 

 

 

 

attachicon.gifbild-25.JPG

Du har ett cylinderlock med en gjutjärnsring ipressad i avgasporten. Det går att åtgärda med en specialfräs som en del Volvo Pentaverkstäder har. Man fräser upp hålet, och monterar en aluminiumring i porten. Eftersom ringen tätar axiellt i hålet, gör det inget att det är material borta på sidorna. Arbetet görs utan att demontera cylinderlocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej jag förstår. Du tror inte det räcker med en ny limpa och nya packningar för att täcka hålet? 

 

Jag tycker man ser spår av var den gamla packningen suttit, dvs en bra bit förbi hålet eller har jag fel tro?

 

Vore ju kanon om man kunde köpa den bästa passforms limpan dvs original eller pirat och det skulle funka.

 

Mvh Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

Det räcker tyvärr inte med att byta limpa och packning.

Har gjort samma operation på båda mina aq145:or

 

Jag demonterade toppen och lämnade in för svetsning av godset. Jag lät ventiler etc sitta kvar så och planade jag heller inte toppen.

Arbetet tog mig 3 dagar av semestern, men så lärde jag mig mycket samtidigt. Det tar ca en dag att demontera allt , en dag till för att lämna in och få det svetsat. samt köpa sotningssats och packningar, samt ny limpa. sedan ytterligare en dag för att montera ihop allt igen.

 

Det går ju att lämna in allt, men risken är då att båtsommaren är förstörd. dvs de har inte tid att fixa nu.

 

Det är inte så svårt att göra själv, men var noga med momentåtdragningen av toppen efter montering. Samt låta den varmköras i 30 minuter och sedan lossas och efterdras igen.

 

Detta händer alla aq145:or jag sett. Volvo hade som lösning att sätta in den där ringen under några år, men det vart inte helt bra det heller.

 

/Danjel

Redigerad av Danjel
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det räcker tyvärr inte med att byta limpa och packning.

Har gjort samma operation på båda mina aq145:or

 

Jag demonterade toppen och lämnade in för svetsning av godset. Jag lät ventiler etc sitta kvar så och planade jag heller inte toppen.

Arbetet tog mig 3 dagar av semestern, men så lärde jag mig mycket samtidigt. Det tar ca en dag att demontera allt , en dag till för att lämna in och få det svetsat. samt köpa sotningssats och packningar, samt ny limpa. sedan ytterligare en dag för att montera ihop allt igen.

 

Det går ju att lämna in allt, men risken är då att båtsommaren är förstörd. dvs de har inte tid att fixa nu.

 

Det är inte så svårt att göra själv, men var noga med momentåtdragningen av toppen efter montering. Samt låta den varmköras i 30 minuter och sedan lossas och efterdras igen.

 

Detta händer alla aq145:or jag sett. Volvo hade som lösning att sätta in den där ringen under några år, men det vart inte helt bra det heller.

 

/Danjel

 

Hej,

tack för infon! jag har ihop montaget kvar så det är kanon att du berättar om tex åtdragning efter körning osv.!

 

 

Ja monterade av toppen och lämnade in för fräsning av avgasport dvs alu ringen.

Arbetet är nu gjort och toppen är redo att hämtas  det ska bli spännande och se hur det blev, jag lyckades naturligtvis skada kam axeln då jag trodde jag skulle behöva skaffa ny topp hehe. men man lärde sig mycket på detta.,

OBS! känsligt vid avmontering av kam! skall ske under rätt procedur och helst under tryck på kammen, annars risk för sprickbildning vid kam änden.

 

Samtidigt så har jag skaffat en ny topp 531'a med ny V-kam för framtidabruk, dessa material är populära så den dagen jag inte vill behålla delarna är det nog inget problem att sälja vidare antar jag :) skönt och ha lite backup hemma.

 

 

 

Nått mer du passade på att byta ut/se över under detta momentet?

Topp packningen bytte du rakt av ? inte nått extra tätning mellan kylkanaler eller liknande ?

 

Jag tänkte byta kammremen, andra remmen, se över spänrulle, ventilspelet, vakuum test av ventiler.

hmm typ detta och sedan avsluta med ett ignitor brytarlöst paket! ;))

 

 

Bifogar en Bild på trasiga kammen ;)

 

post-101664-0-25591100-1401913664_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite mer bilder från demonteringen:

 

post-101664-0-60302700-1401913897_thumb.jpg

 

 

Bra uppäten invändigt! 

post-101664-0-52606100-1401913934_thumb.jpg

 

 

post-101664-0-72297900-1401913968_thumb.jpg

 

 

post-101664-0-74952800-1401914040_thumb.jpg

 

 

post-101664-0-07940000-1401914075_thumb.jpg

 

 

Ska ladda in bilderna på den nya lagningen av avgasporten så får du se skillnaden =) Hoppas det håller, hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2014-06-04 vid 22:27 skrev Kimpaa:

 

- - -

Ja monterade av toppen och lämnade in för fräsning av avgasport dvs alu ringen.

- - -

Hej Kimpaa,

Andra här på forumet säger att man kan fräsa upp utan att ta av toppen. Varför var du tvungen att montera av och skicka in hela toppen? (Låter ju svinjobbigt/läskigt.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det går oftast bra att fräsa avgasporten i båten, men det förutsätter att det finns någon som har verktyget har tid att åka till båten. Eller att båten körs till den verkstaden. Om det inte går så är det enklare att sända cylinderlocket.

Jag och några till har verktyget.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...