fredrikd 0 Postad 17 Maj , 2014 Jag har en Laurinkoster 28 med en gammal och sliten relingslist av aluminium. Den har nu börjat släppa på flera ställen och jag funderar på att byta ut den till en relingslist av gummi istället. Är det någon som har några erfarenheter av detta? Vad ska man tänka på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrFreddan 5 Postad 5 Juni , 2014 Tänk på att värma upp den bra innan, Helst i kokande vatten så blir den lätthanterlig. Du skall inte behöva fästa den på mer ställen än ändarna så krymper den fast när den kallnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 5 Juni , 2014 Jag tycker du ska fundera på något annat material än gummi, gummi åldras och färgar av sig.Vanligtvis är listerna i PVC, finns mycket i svart och en del i grått och vitt. Koka listen exempelvis i ett oljefat och sträck ut den ca. 10 % när du monterar listen. Handskar är nödvändigt. Jag har sträckt lister framifrån på vardera sidan, då kan man använda skotvincharna att sträcka listen med. SB sida med BB vinch och viceversa. Köp för mycket list så att du har något att knyta i eller hålla i när du drar. Ska du dra för hand måste du ha hjälp. Det brukar behövs två personer för att orka töja listen för hand. Det är inte svårt, bara bökigt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser