Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Stefan_T

Oljetryck Volvo Penta MD3B

Rekommendera Poster

Motorn går perfekt men oljetryckslampan lyser.

Oljetrycksgivaren och filtret togs bort men inte en droppe olja vid provkörning.

Visst borde det spruta ut olja ur hålet där oljetrycksgivaren sitter när man kör motorn?

Oljan byttes i våras 10-40 semisyntet, liksom tidigare år.

 

Tänkte testa imorgon med att hälla olja i hålet för oljetrycket och rulla motorn baklänges för att kolla om oljepumpen suger i sig oljan. Det borde väl fungera så eller...

 

Kan det vara så illa som att oljepumpen inte har kontakt med silen i botten på tråget?

 

Andra glada idéer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet kan ju va så enkelt som givaren?

Spelar väl ingen roll men en sån motor skall ha vanlig mineral olja. .. Ingen semisyntet eller syntet olja i en sån motor. .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Motorn går perfekt men oljetryckslampan lyser.

Oljetrycksgivaren och filtret togs bort men inte en droppe olja vid provkörning.

Visst borde det spruta ut olja ur hålet där oljetrycksgivaren sitter när man kör motorn?

Oljan byttes i våras 10-40 semisyntet, liksom tidigare år.

 

Tänkte testa imorgon med att hälla olja i hålet för oljetrycket och rulla motorn baklänges för att kolla om oljepumpen suger i sig oljan. Det borde väl fungera så eller...

 

Kan det vara så illa som att oljepumpen inte har kontakt med silen i botten på tråget?

 

Andra glada idéer...

 

Du skall få olja ur hålet där givaren sitter (den som svarade ovan och föreslog givaren missade nog att du t.o.m. tagit bort den).

 

Skulle inte rekommendera att rulla motorn baklänges. Häller du i olja i hålet kommer den dessutom snabbt att rinna vidare i motorn, och även om du fyller i så du fyller oljekanalerna kommer den så småningom rinna genom pumpen baklänges, eftersom den inte är perfekt tät.

 

Silen kan vara igensatt, något lossnat, axeln till pumpen gått av o.s.v. Men kör inte motorn utan oljetryck, för då får du snabbt mer att reparera !

 

(Den motorn bör dessutom ha mineralolja, gärna lite tjockare sådan).

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Frågan om syntet vs mineral har diskuterats många gånger. 

Syntet i denna motor är säkert onödigt, men det är absolut inte fel, så länge, och det är detta som är viktigt, kvalitets-(API/ACEA/JASO)... och viskositets-kraven (SAE) uppfylls. 

 

Not: Då frågan diskuterades framkom att Yanmar föreskriv mineral i vissa motorer. Det gick dock inte att utreda varför. 

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren.

Det blir väl till att hänga upp motorn i en vagga i båten och ta bort oljetråget för att komma åt innanmätet. Motorn är körd i några minuter utan olja så att fortsätta i det spåret är säkert ingen hit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan om syntet vs mineral har diskuterats många gånger. 

Syntet i denna motor är säkert onödigt, men det är absolut inte fel, så länge, och det är detta som är viktigt, kvalitets-(API/ACEA/JASO)... och viskositets-kraven (SAE) uppfylls. 

 

Not: Då frågan diskuterades framkom att Yanmar föreskriv mineral i vissa motorer. Det gick dock inte att utreda varför. 

 

Framförallt på en så gammal motor som under många år gått på mineral kan det vara väldigt fel att gå över till syntet eller semisyntet. Förutom att vara bättre vid många minusgrader och ibland hög temperatur (=ingen nytta med i en båt med MD3B) så tenderar just syntetoljan att vara styggare mot gamla packningar och lösa upp gamla avlagringar m.m. och detta kan sätta igen.....oljekanaler kanske ?

 

Det har skrivits spaltmeter om detta så genom lite Googlande hittar du. Här är bara ett exempel:

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6500000000000057&conference=10500000000001158&posting=19500000004941350&view_mode=flat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu handlar det om kanalen mellan pump och oljegivaren. Inte en droppe olja kommer ut där. Oljegivaren sitter väl i början av oljesystemet eller....Filtret är också borttaget och inte en droppe där heller. Kanalerna till givare och filter borde inte vara små.

Jag börjar tro att oljetrågsfiltret har beckat igen. Har någon hört talas om ett sådant fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en MB 11 för många år sedan, där oljetrycket plötsligt försvann. Jag gjorde det enklaste först och det var att kolla oljepumpens backventil. Om jag inte kommer ihåg fel kunde jag demontera denna utifrån genom att jag demonterade pumpen som på min motor satt på fram på motorn. För mig var det så enkelt att det var en stålkula och en fjäder. Tog loss dessa och gjorde rent sätet. Felet var då att ventilen fastna i öppet läge. Flummigt beskrivet men det var ca 35 är sedan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja i detta katastrofläge skulle jag provat att pumpa in olja både i hålet för oljetryckskontakten och i fäströret för filtret med så högt tryck som går att åstadkomma.

Jag har lyckats ett par gånger att få igång oljetrycket på gamla maskiner på detta sätt.

 

Beträffande syntet/mineral allmänt när denna maskin tillverkades fanns ingen syntet utan den är optimerad för mineralolja, så varför slå i något annat?

 

På denna maskin med som jag förmodar har RB backslag som har gemensam olja med motorn är det direkt olämpligt med alla "lågfriktionsoljor" mineralolja SAE 30 kan vara lämpligt om man inte kör vintertid, denna olja säljs under namnet gräsklipparolja.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just provat med att trycka in olja i oljetryckshålet med hjälp av en 1m plastslang. Varvade med att köra runt motorn med startmotorn och in med mer olja och miraklet inträffade. Oljetrycket kom.

Skall kolla detta med backventil senare i höst.

Tänk vad skoj det är att ha en gammal motor i båten.

Tack allihopa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyft på en ventilkåpa kommer det olja ur smörjhålet på lyftaren när maskinen går så har du inga bekymmer med reduseringsventilen i oljepumpen.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprutar det ingen olja ur hålet för givaren, så fungerar inte pumpen alls. Det är lätt att demontera pumpen för kontroll och rengöring. Svänghjulet behöver inte demonteras. Att silen skulle vara igensatt, är osannolikt. fyll pumpen med olja, innan du monterar tillbaks den, och se till att ytorna för packningen är rena. Om pumpen är sliten, kan man prova att ta bort packningen till pumplocket, och ersätta den med ytterst lite tätningsmedel. Då blir det lite tajtare för kugghjulen axiellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite kontroller återstår tydligen innan det bär av på böljan den blå. Att gå igenom pumpen får bli ett vinternöje. Men jag hoppas att jag inte behöver ta loss oljetråget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...