gbgdc 0 Postad 16 Maj , 2014 Hej!Jag har ett vp290 drev som ville sjunka under gång förra säsongen. Jag har sett att det droppat olja under powertrimkolven och var helt säker på att det var dom. Men när jag plockat av drevet verkar det som att det är en utav slangarna som går från den högra kolven till skölden. Hur kan den här slangen som är ca. 2dm lång kosta 3000 spänn? Borde jag inte kunna åka till någon som sysslar med hydraulik på måndag och be dom göra en exakt lika dan? Eller är det någon sorts specialslang? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 16 Maj , 2014 Vänd dig till dessa istället http://www.nbmhydraulic.com. De låg tidigare i Pampas marina, men verkar ha flyttat. Till mitt drev tillverkade rätt slangar, med stålspunnet hölje för en bråkdel av VP svinpriser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbgdc 0 Postad 16 Maj , 2014 Vänd dig till dessa istället http://www.nbmhydraulic.com. De låg tidigare i Pampas marina, men verkar ha flyttat. Till mitt drev tillverkade rätt slangar, med stålspunnet hölje för en bråkdel av VP svinpriser. Jag bor i Göteborg men ska då definitivt höra med några här omkring som sysslar med hydraulik. Minns du vad dom kostade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 16 Maj , 2014 Nej, men jag kommer ihåg att jag reagerade över att det var väldigt billigt. Ett tips är att ringa dem, det kan vara så att de vet vilka vänner som sysslar med samma sak på västra sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbgdc 0 Postad 19 Maj , 2014 Det var visst inte så enkelt som jag trodde. Jag var nere på Hydroscand här i Göteborg, dom som tillverkar pentas slangar. Men dom påstår att själva förskruvningen är patenterad och inte går att få tag i. Dom skulle försöka pressa på nya slangar och behålla de gamla förskruvningarna. Hoppas det funkar. Tyvärr har jag ett annat problem också. Jag klantade till det när jag skulle lossa slangen från skölden, och började skruva utifrån. Det gjorde att slangen på insidan vred sej (den som kommer från powertrimpumpen). Änden på den slangen är av metall och liknar nu mer en korkskruv. Hoppas på fler fyndiga svar här på forumet =). Tycker det är synd att sponsra penta med 1000-tals kronor på saker som dom antagligen tillverkar för några kronor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbgdc 0 Postad 24 Maj , 2014 (redigerade) Detta verkar vara ett evighetsprojekt för mej. =( Det verkar som att dom som gjorde min nya slang, gjorde den för kort. Även fast de påstod att de gjorde den exakt lika lång. Men inte ska väl powertrimcylindern hänga i hydraulslangen som går genom skölden? Cylindern kan inte heller komma ner i "botten" och den ska den väl kunna? Är det någon som vet hur lång hydraulslangen ska vara som går från cylindern längs akter ut och genom skölden? Redigerad 24 Maj , 2014 av gbgdc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 24 Maj , 2014 Har du inte original slangen kvar då som du skruvade bort, går väl att mäta den eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbgdc 0 Postad 24 Maj , 2014 Har du inte original slangen kvar då som du skruvade bort, går väl att mäta den eller? Dom bytte bara ut själva slangen då dom inte kunde få tag i förskruvningen. Dum som jag var mätte jag inte slangen innan jag lämnade in den. =( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 25 Maj , 2014 Om de gamla slangarna såg ut som på bilden, har de hållit väldigt länge. De har inte funnits i sortimentet sedan 1987. Annars var de gamla slangarna också icke original. Slangarna från VP går runt undersidan på cylindrarna, och avslutas med ett bockat rör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbgdc 0 Postad 25 Maj , 2014 Om de gamla slangarna såg ut som på bilden, har de hållit väldigt länge. De har inte funnits i sortimentet sedan 1987. Annars var de gamla slangarna också icke original. Slangarna från VP går runt undersidan på cylindrarna, och avslutas med ett bockat rör. De gamla slangarna såg ut som på bilden. Jag tror de är från -85 när drevet sattes på. Men visst ska väl cylindrarna kunna sjunka längre ner? Mina blev hängandes i slangen i det läge som visas på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 25 Maj , 2014 Man brukar få lyfta cylindrarna när man monterar drevet, så det kanske är rätt. Finns det ingen annan båt du kan kika på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cloffe 0 Postad 25 Maj , 2014 Jag har bytt mina slangar på mitt 290 drev 2 gånger nu sen jag köpte båten då tidigare ägare hade gjort egna som är dragna som dina på bilden, Dom skavs och böjs för mycket... Jag ledsnade på att få dom ompressade och beställde inför denna säsong original från USA som går runt på undersidan av kolven innan dom går in i skölden. Kostade 1400:-/par med frakt och nu hoppas jag på en problemfri sommar... =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbgdc 0 Postad 25 Maj , 2014 Tyvärr har jag ingen annan att kika på mer än bilder på google =). Jag ska ringa dom imorgon och be dom göra en slang som är 3cm längre. Jag har mätt o donat idag så jag hoppas på att det stämmer. Det blir nog att investera i nya nästa säsong om man kan få ta i från USA för 1400:-. Penta vill ju som sagt ha 3000 spänn för den lilla slangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser