Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Jocke1975

skotthål i akterspegeln

Rekommendera Poster

Tänkte jag skulle kolla till akterspegeln innan iläggning, men blev en aningen bekymrad när jag såg detta...

Ett antal hål från tidigare motorer. Hur hade ni gjort?

Jag ska båten på trailer så den kommmer inte att ligga i hela sommaren.

Ibland blir man bara trött....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går tydligen inte att lägga upp bild....

Bilden är med all sannolikhet för stora

Du använder ju det som kallas fullständig Editor.

Kan du inte fylla hålet med Sikaflex.

Skulle i så fall tagit ett borr med lite större diameter - nån mm och borrat upp så att jag hade fått rena snittytor. Då blir det  i alla fall tät.

Annas kan du ta en försänkare och kona upp hålet  och spackla igen det med gelcoatspackel.

post-53310-0-81669000-1400240611.jpg

Problemet är att få rätt färg. Även om man tom har färgkoden så stämmer inte färgen riktigt på en gammal båt. Sen är det till att vattenslipa med allt finare papper och till sist rubbing och vax.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaens förslag är också helt i linje med vad jag skulle göra. Framförallt gäller det att inte låta båtsäsongen hindras av ett par småhål som förhoppningsvis stör mer visuellt än funktionellt.

Jag hade troligen rotat fram rostfri bult, mutter och bricka samt en tub sika och helt enkelt satt igen hålen med det. Har du tur kanske du till och med har några stackars kablar eller jox på insidan akterspegeln som du kan hänga upp i bultarna, annars stör de förhoppningsvis ingen där de sitter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! 

4 av hålen ligger under vattenlinjen, 12 st över vattenlinjen. 10-12 mm stora är dom. 

Prata med grannen o han sa att det bästa är att slipa ner och laminera med glasfiber och epoxi. Så jag har påbörjat det.

Men då kan jag väl trycka in sikaflex innifrån när det har härdat?

Vad ska jag ytbehandla på utsidan? Tror jag behöver slipa och spackla litegrann. 

Det sitter ju en träskiva på akterspegel, så det behöver ju inte vara snyggt på ngt vis, bara så det blir tätt... Har ju epoxiprimer hemma, kanske 4-5 lager med det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laminerar du med Epoxy och glasfiberväv 300g/m2 så räker vät tex 3 lager.

Inte fel att fylla hålen innifrån med sikaflex tycker jag. Det blir väl i plyfaskivan.

Spackling med Eoixy blandat med fyllnadsmedel tex microbalonger.

Har du epoxypriner så är det ju inte del att dra på ett par lager som grundfärg till täckfärgen . tvåkomponentslacken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick till det bra tycker jag. Slipa ner, la epoxi och glasfiber i 5 lager, epoxiprimer 6 lager och avsluta med bottenfärg.

SÅÅ, idag var den stora dagen att sjösätta båtjäveln. Med stor förväntan hämta jag båten och körde till rampen. Allt gick görbra tills jag hade 1 meter kvar att rulla av den från trailern. Tro på fan inte att det knäcktes till och blev en spricka i kölen!!!! När den skulle "vippa" över sista kölrullen sa det KNÄCK! Liten spricka med fördjävla tråkigt.

Så det blir väl till att börja om med kölen nu då. Är det ngt speciellt man skall tänka på när man reparerar kölen? Eller skal jag köra på som jag gjorde med akterspegeln?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är standardförfarandet du använt. Se bara till att det är torrt innan du börjar. Och slipa gärna upp sprickan så att du får in epoxin i sprickan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...