Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Martin-Winga29

Koppla vattenslang med tryck till kylslang MD7 - Vad händer?

Rekommendera Poster

I höstas när jag konserverade motorn kom jag på den lysande idén att ta vattenslangen som sitter fast i kranen här på marinan. Koppla slangen direkt till slangen från sjövattenintaget på drevet. Trädgårdsslangen passar nämligen perfekt inuti kylvattenslangen. Öppnar kranen på vattenutkastaren så det blir tryck i trädgårdsslangen. Vattnet trycks nu in i motorn och börjar snart rinna ut ur avgasröret. Sedan startar jag motorn och låter den gå en halvtimme så det blir enkelt att byta olja.

Stänger av motorn. Motorn stannar och snart börjar det åter rinna vatten ur avgasröret. klättrar ner på marken och vrider av kranen på utkastaren.

Byter olja.

Gör iordning glykolcoktailen i hinken och ställer hinken på plats nära kylvattenslangen.

Öppnar sedan kranen på utkastaren igen och skapar på nytt vattentryck genom motorns kylsystem.

Skall starta motorn.

 

DÅ.

 

När jag vrider på nyckeln och startmotorn börjar arbeta går det extremt trögt runt. Släpper nyckeln utan att motorn hunnit gå igång. Motorn är ju varm och skall ju vara hur lättstartad som helst. Provar igen och lika trögt men kommer snart igång och motorn startar.

 

Kan det vara så att jag med hjälp av vattentrycket från trädgårdsslangen lyckats trycka in vatten i cylindrarna och därmed skapat motståndet för startmotorn?

 

 

Måste lägga mig nu säger min kära fru :angry:

 

Med vänlig hälsning Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, man skall aldrig trycka in vatten utan alltid låta motorn suga in kylvatten. Bättre hade varit att ta en 25 litersdunk som du stoppar trädgårdsslangen i och sen en slang från insuget till motorn. Då har du en buffert av vatten som hela tiden fylls på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har sannolikt fyllt vatten i motorn. Byt olja så fort som möjligt innan rosten sätter in, skruva ur spridare och pytsa i lite diesel och dra runt för hand. Om allt ok starta upp och låt gå en stund om inte även den bytta oljan har vatten i sig, då är det bara byta igen. Kör motorn riktigt varm så all ev vatten förångas och kolla oljan noga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra exempel på hur man inte ska göra!

Diesel-Pelle har beskrivet rätt metod ovan.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper att det inte var bra i det här fallet. Men jag brukar sätta en sån där spolmuff (se http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-tillbehor/Verktyg-och-tillbehor/Spolmuff-25341/ ) på min utombordare när jag tagit upp den på hösten, så jag spolar rent med sötvatten inuti. Är det farligt också? Alla gör väl så? Man sätter ju trådgårdsslangen på den. Läcker rätt duktigt runt om där en sluter om riggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte det var en lysande ide då trädgårdsslangen så fint passade i kylvattenslangen :D , men tydligen inte. Har funderat över hur vattnet tar sig in i motorn, någon som vet?

 

Jaja, det är ju en gammal järnhäst så ska väl gå att få ordning på. Det kanske är orsaken till attden inte startade heller.

 

Man lär så länge man lever...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet letar sig in baklänges från avgaskröken där utgående vatten normalt blandas med avgaserna och letar sig därefter in genom en öppen avgasventil in i cylindrarna.

 

När du fyllt avgassystemet så pass att dett börjar rinna ut bak av sig självt är du farligt ute. Normalt rinner vattnet nedför kröken (kanske därför den pekar nedåt?) och ut i avgasslangen om man har vatten stående i kylvattenslangen när motorn stängs av. Men du överbelastade nog systemet lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet letar sig in baklänges från avgaskröken där utgående vatten normalt blandas med avgaserna och letar sig därefter in genom en öppen avgasventil in i cylindrarna.

 

När du fyllt avgassystemet så pass att dett börjar rinna ut bak av sig självt är du farligt ute. Normalt rinner vattnet nedför kröken (kanske därför den pekar nedåt?) och ut i avgasslangen om man har vatten stående i kylvattenslangen när motorn stängs av. Men du överbelastade nog systemet lite...

Då kan jag förklara nu då för folk som frågar.

Jag har ju gjort som man ska göra tidigare år, med hink som jag fyller med vatten och som kylslagen puttas ner i. Anledningen nu var att jag skulle varmköra motorn på land för att byta olja och för att inte behöva fylla på hinken stup i kvarten kom jag på detta "smidiga" sätt.

 

Men då återgår jag till rätt sätt i fortsättningen då.

Förövrigt så startade motorn efter att jag bytt insprutningspump.

Bytte olja tre gånger, men får byta ytterligare några gånger för oljan är fortfarande rätt grå.

Har dock inte kört motorn så varm som nämns här ovan det kanske är ett bra sätt att bli av med vattnet.

 

Tackar för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...