Martin-Winga29 1 Postad 15 Maj , 2014 Godkväll. Försökte starta motorn i söndags efter vintervila men ville sig inte. Kommer bränsle genom de båda luftningsskruvarna vid insprutningspumpen men ur tryckrören uppe vid insprutarna kommer inte en droppe ur något av rören när jag kör på startmotorn. Har plockat bort filter och matarpump för rengöring, men känns inte riktigt som det är där felet ligger. Vad kostar det att lämna in en insprutningspump för renovering? Något man kan göra själv? Typ smörja den eller liknande? Vad kan en begagnad kosta? Motorn är en MD7A. Med vänlig hälsning Martin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 15 Maj , 2014 Gjorde precis som man ska göra här på mg fast i fel ordning. Dvs skrev inlägg först och sökte på äldre inlägg sedan. Såg i andra trådar att det förmodligen är så att det är dags för renovering av insprutningspumpen. Verkar vara lite knepig att lossa eller? Men frågan om vad man skall betala för en begagnad kvarstår. //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Maj , 2014 Har du haft vatten i motorn utan att åtgärda det sedan i höstas är det säkert lite rost både här och där! Insprutningspumpen är inget folk i allmänhet kan skruva med, bara att lämna till en etablerad/välkänd firma för renovering. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 16 Maj , 2014 Hade samma problem på min MD6 för ett antal år sedan. Då ville de ha ca 20 kkr för en ny pump. Frågade efter utbytes och fick då svaret: "En begagnad fungerande kostar ca 7000 kr, men dom är j-vl-gt sällsynta!" Om säljaren säger så är de nog lite svåra att få tag . Slutade med att jag köpte en ny bättre begagnad nyrenoverad motor för 20 kkr istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 16 Maj , 2014 Gjorde precis som man ska göra här på mg fast i fel ordning. Dvs skrev inlägg först och sökte på äldre inlägg sedan. Såg i andra trådar att det förmodligen är så att det är dags för renovering av insprutningspumpen. Verkar vara lite knepig att lossa eller? Men frågan om vad man skall betala för en begagnad kvarstår. //Martin Kolla med denna, verkar ha massa gamla delar och hela motorer. http://www.davidsmekaniska.se MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Maj , 2014 Vad jag är beskymmrad över är att motorn i övrigt tagit skada, att då renovera pumpen och trots det inte maskinen fungerar tillfredställande är att kasta pengar i sjön. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 17 Maj , 2014 Har nog inte varit vatten i motorn i vinter mer än i oljan, vilket givetvis inte heller är något possitivt. Men efter att jag upptäckte det lilla misstaget så lät jag motorn gå en bra stund. Så en insprutningspump är rejält dyr med andra ord. Vad kan en renovering gå på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 18 Maj , 2014 servicemanalen kan vara användbar: http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/motorer/volvo-penta/Volvo%20Penta%20MD6A,%20MD7A%20Workshop%20Manual.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 20 Maj , 2014 Den manualen sitter ju som en smäck! Tackar björns-snipa. Och Larban, David har ju pumpar liggandes . Inbytespriset är 2500. Får väl anses skäligt även om det är sura pengar. Ska bli spännande till helgen om jag lyckas lösa problemet. Är ju endast "hemmamekaniker" så vi får se... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 20 Maj , 2014 Men, Har du haft vatten i oljan? Jag kan inte hitta detta påstående i något inlägg förrän du skriver detta i ditt sista inlägg. Eller menar du att det stått vatten i dieseln? Om det stått vatten i motorns smörjolja, så har du nog större problem än bara insprutningspumpen. Då i så fall måste du kolla av hela motorn och framförallt ta reda på var inträngningen skett, förslagsvis oljekylaren. /L 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 26 Maj , 2014 (redigerade) Men, Har du haft vatten i oljan? Jag kan inte hitta detta påstående i något inlägg förrän du skriver detta i ditt sista inlägg. Eller menar du att det stått vatten i dieseln? Om det stått vatten i motorns smörjolja, så har du nog större problem än bara insprutningspumpen. Då i så fall måste du kolla av hela motorn och framförallt ta reda på var inträngningen skett, förslagsvis oljekylaren. /L Ja, vatten i smörjoljan. Oljekylare? Finns det en sådan på MD7? I höstas efter upptagning skullejag varmköra motorn på land för att byta olja. För att inte hela tiden behöva fylla vatten i hinken som motorn suger kölvatten från kom jag på den geniala iden att koppla ihop vattenslangen från utkastaren med kylvattenslangen i motorn. Sedan vred jag på kranen och tryckte således vatten genom motorn. Nu fick jag igång motorn i lördags efter att ha bytt insprutningspump. Har bytt olja tre gånger men den är fortfarande rätt grå så fler oljebyten får göras. Vad menar du med "kolla av hela motorn?" Redigerad 26 Maj , 2014 av Martin-Winga29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 27 Maj , 2014 Jag kan fortfarande inte hitta påståendet om vatten i oljan förrän Pentax tar upp detta. Nåja. Har du åtgärdat orsaken till denna vatteninträngning? Om man får vatten i oljan är det ju väldigt viktigt att få ut denna så snabbt som möjligt, för att minska korrosionsrisken på lagerbanor mm. Så att påståendet "att kolla av hela motorn" betyder just detta öppna motor mäta lagerspel, byta lager och ringar, ev. borra om lopp, ev. slipa vev, byta packningar mm. Vilket är en stor åtgärd såklart och kanske inte värt att lägga på den motorn, jag vet inte. Blev motorn konserverad som den ska? Annars finns risken att den fryst sönder i blocket också, om den står ute vill säga. Då kommer den fortsätta ta in vatten i oljan såklart. Har den fryst i blocket är det bara att kassera och köpa nytt eller begagnat, skulle jag vilja påstå. Om motorn inte tar in vatten längre så kan du ju köra och se vart det leder, har du tur funkar den många säsonger till, men bli inte förvånad om oljetryck minskar snabbt mfl problem. Om denna motor har oljekyl vet jag inte, men jag skulle tro det. Kolla sprängskisser på marineparts.se så ser du. /L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser